Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och sly mm  (läst 2614 gånger)

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
Getter och sly mm
« skrivet: 29 apr-11 kl 09:23 »
 :) Underbart forum för en relativt ny "farmare". Har 3 afrikanska dvärggetter och gladeligen tagit del av alla inlägg angående rymning och stängsel  ;D Getter äter ju gladeligen allt och rymmer gärna ja... Men vad jag vet ska de inte äta bl. a rododenron då det är dödligt giftigt. Okända trädgårdsväxter avrådde veterinären från då det kan vara dödligt för de små liven  :-\
Så alla getägare och kunniga därute. Utöver sly från vanligt träd, morot, äpplen mm vad i trädgården kan jag lägga in till dem när jag rensar och gallrar i trädgården?? Vad vågar jag ge dem? Alla tips mottages tacksamt då jag tycker att de sommartid ska kunna äta det som finns att tillgå i naturlig väg. mvh Vendela :)
Grangården

Sussilo

• Gäst
SV: Getter och sly mm
« Svar #1 skrivet: 29 apr-11 kl 13:07 »
Förutom det du redan nämnt, kan du ge dem tall-. en- och granris, nässlor som fått ligga och torka ett dygn (mina åt dem färska) och de flesta rot- och grönsaker.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 29 apr-11 kl 15:34 »
Tumregel:  Avstå från alla medicinalväxter, och i princip från alla renodlade prydnadsväxter, som kan vara mycket giftiga.  (Paradexempel:  Gullregn intill lekplats för barn ...  ::) )

Jag vet inget renodlat (hm, ojdå) ogräs, som är giftigt, men många som en gång odlats för att förtäras av människor: nässla, målla, kirs.  Om Du sen hittar något speciellt, så kan Du ju fråga de duktiga botanisterna här på forumet.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 10:37 »
Tack för era svar! Mvh Vendela :)
Grangården

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 20:23 »
Jo förresten - smörblommor är giftiga.  Men de smakar så  >:D >:D , så dem äter mig veterligt inga djur!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
kaninohöns

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser