Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om arrendegård  (läst 8684 gånger)

purex

• Östergötland
Om arrendegård
« skrivet: 28 apr-11 kl 13:24 »
Hej alla!
Vi ska titta på en arrendegård som ska bli ledigt, och han som driver gården nu vill sälja alla maskiner och djur till mig.

Hur blir det i så fall i bokföringen?

Gårdsarrendet är väl som vilken utgift som helst?
Men hur blir det med djuren och maskinerna? Jag räknar med att betala 7-800.000kr för detta.
Om man tar med allt i bokföringen så lär det bli en hel del minus på sista raden i bokföringen. Och hur är det med att betala in skatt månadsvis på en eventuell vinst? Det lär ju dröja ett tag tills man har vänt dessa siffror så dom blir på + sidan igen.
För det är väl så att man betalar in skatt i förväg på den eventuella vinsten till skattemyndigheten?

(jag bedrev nämligen en firma för några år sedan, och bokföringsbyrån som hjälpte mig då sa att man skulle räkna ut den ev. vinsten i förväg och betala in skatt för den vinsten månadsvis.)

Existens?

• Gäst
SV: Om arrendegård
« Svar #1 skrivet: 28 apr-11 kl 17:01 »
Maskinerna blir ju inventarier, så du får inte dra hela summan första året utan det blir på ungefär 5 år. Dvs om du köper en maskin för 100 000 så drar du 30 000 år 1, och sen 20 000 år 2 osv...
Djuren som du köper bokförs som lager vid årets slut, så där blir det knappt inget att dra alls. Köper du en ko för 5000 så får du ju visserligen en utgift, men sen bokar du in den som lager till boslutet, och då blir det en intäkt, så i slutänden går det rätt jämnt upp. ( beroende på vad du betalar för kon förstås, lagervärdena får man från skatteverket )

Berätta mer hur fördelningen är djur/maskiner, så kan vi tydligare räkna ut effekten.

Det är riktigt att man betalar in skatt under året, baserat på vad man tror sig göra för vinst. Sätt en låg vinst så du slipper hosta upp en massa slantar till skatt hela tiden, går det bra så kan man ju göra en fyllnadsinbetalning vid deklarationen, så slipper man restskatt.

Gårdsarrendet är en utgift som dras direkt varje år, ja.

purex

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-11 kl 17:35 »
Fördelningen är så här:
För korna 10.000kr/st * 40kor = 400.000
Sedan är det maskiner för ca 300.000kr

Dessa utgifter måste jag ta lån för att finansiera. Hur blir det i bokföringen...räntan är väl en utgift men hur är det med amorteringen?

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 apr-11 kl 09:32 »
För korna blir det ju då att du betalar 400 000 och sätter upp som en utgift, sen blir dom då lager när året är slut, och dom står i ca 7500/st hos skatteverket, så det blir ett lager på 300 000 ( sen tillkommer ju kalvar och sånt du fått och har kvar ),så det blir bara max 100 000 som avdrag för djuren år 1.

Maskinerna kan du välja om du vill skriva av med 30% per år, eller enligt plan, lika mycket varje år i 5 år. Så det handlar alltså om ca 90 000 i avdrag för maskinerna år 1.
Så ca 200 000 får du som avdrag för dessa grejerna, första året.

Räntan på lånen är ju avdragsgill, men inte amorteringen. Så man brukar vilja amortera maskinerna i samma takt som avskrivningen, då blir amorteringen på sätt och vis skattefri.

Om du ska låna, glöm då inte att du behöver ha till momsen också, på 700 000 tillkommer det ju 175 000 i moms, som du ju dock får tillbaka ganska omgående. Dessa kan du ju använda som rörelsekapital, för det är nåt man inte får underskatta hur mycket det går åt.

Problemet med arrenden är ju att du har dålig säkerhet för lånen, det finns ju ingen fastighet att belåna. Så det gäller att ha bra på fötterna när man går till banken, bra kalkyler.
Banken får ju nöja sig med företagsinteckningar, dvs du lämnar framförallt djur och maskiner som säkerhet, skulle det gå åt pipan så har banken första tjing på dessa tillgångar.

purex

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 apr-11 kl 21:45 »
Tack Existens för dina svar :)
Förstår inte riktigt hur det blir bara 100.000kr på djuren år1? Är det därför att dom tas upp som lagervara till år2 och man får en förlust med värdet som jag köpte det för. För skattemyndigheten bedömmer det som ett värde på 7500kr för ett djur.

Jag ska INTE bokföra själv, utan jag ska ta hjälp av en bokföringsbyrå. Hade det när jag drev en firma för några år sen, och det var skönt att slippa det där.... ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 apr-11 kl 22:14 »
När du köper djuren för 400 000, så står du på 'minus' 400 000.  Sen vid bokslutet inventerar du lagret och har då 40 kor som skatteverket värderar till 7500/st = 300 000. Då får du 'plus' 300 000. Kvar som avdrag det året är alltså 100 000.

De följande åren brukar då lagret bara ändras måttligt upp och ner.

Men den dag du slutar helt, så försvinner ju hela lagret,   Så om du då fortfarande har djur för 300 000 i lager, så får du ju då en inkomst när du säljer av dom, men samtidigt ett avdrag för att hela lagret försvinner.  Tillbaka på ruta 1 alltså.

purex

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-11 kl 11:20 »
En fundering till?
Varför säljs inte korna för 7500kr/st när dom är värderade till det enligt skatteverket? Utan en ko brukar ligga på 10 -13 tusen när dom ska sälja dom?

Viket är den bästa ekonomin vid nystart? Att köpa kvigkalvar eller könsmogna kor (köttdjur).

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 maj-11 kl 12:06 »
Nja, ett bokfört värde är ju ofta en annan sak än ett verkligt värde. Och det ska vi ju vara tacksamma för, alternativet hade ju varit att man måste boka det till det verkliga värdet, och det skulle ju alltså bli betydligt högre = mer risk för skatt.
Sen vill man ju inte att lagret ska vara övervärderat, det kan ge en falsk bild av hur bra ett företag är.

Vid de allra flesta starter är det bästa att komma igång snabbt med en produktion som ger inkomster. Så det optimala är egentligen att komma över en hel besättning med djur i olka åldersklasser.
Räntan på det extra du måste låna är mindre, än vad det kostar om du ska köpa in yngre djur för ett lägre belopp, och istället gå och vänta i 2 år på inkomster.

Jag har själv gjort misstaget att 'fega' igång lite sakta, det är helt värdelöst och gör att jag nu med nöd och näppe kan försöka komma vidare. Hade jag istället lånat 200 000 extra i från början och dragit igång i full skala, så hade jag haft det bra nu.

Sirpa

• -
« Svar #8 skrivet: 07 maj-11 kl 13:18 »
En fundering till?
Varför säljs inte korna för 7500kr/st när dom är värderade till det enligt skatteverket? Utan en ko brukar ligga på 10 -13 tusen när dom ska sälja dom?
10-13 tusen? det gäller bara stambokförda och snygga djur av tunga köttraser..
Tex dräktiga Herefordkor kan du köpa för 5000.. eller tvärtom få det när du vill sälja själv..
Höns och Liljor i min trädgård.

purex

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-11 kl 19:03 »
10-13 tusen? det gäller bara stambokförda och snygga djur av tunga köttraser..
Tex dräktiga Herefordkor kan du köpa för 5000.. eller tvärtom få det när du vill sälja själv..

Vart hittar man dom billiga djuren?? Har kollat massa annonser och har man tur så börja prislappen på 10.000kr+moms

purex

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-11 kl 23:15 »
Nja, ett bokfört värde är ju ofta en annan sak än ett verkligt värde. Och det ska vi ju vara tacksamma för, alternativet hade ju varit att man måste boka det till det verkliga värdet, och det skulle ju alltså bli betydligt högre = mer risk för skatt.
Sen vill man ju inte att lagret ska vara övervärderat, det kan ge en falsk bild av hur bra ett företag är.

Vid de allra flesta starter är det bästa att komma igång snabbt med en produktion som ger inkomster. Så det optimala är egentligen att komma över en hel besättning med djur i olka åldersklasser.
Räntan på det extra du måste låna är mindre, än vad det kostar om du ska köpa in yngre djur för ett lägre belopp, och istället gå och vänta i 2 år på inkomster.

Jag har själv gjort misstaget att 'fega' igång lite sakta, det är helt värdelöst och gör att jag nu med nöd och näppe kan försöka komma vidare. Hade jag istället lånat 200 000 extra i från början och dragit igång i full skala, så hade jag haft det bra nu.

Tack för dina tips Existens...
Gården som jag ska titta på imorgon har köttdjur i alla åldrar och han vill att jag köper allt av han i så fall.

Sirpa

• -
« Svar #11 skrivet: 08 maj-11 kl 00:25 »
Har kollat massa annonser och har man tur så börja prislappen på 10.000kr+moms
Ja att önska står ju alla fritt... ;D
men kolla med en livdjursförmedlare dom brukar ha koll på det realistiska prisläget.
Höns och Liljor i min trädgård.

purex

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 08 maj-11 kl 09:24 »
Ja att önska står ju alla fritt... ;D
men kolla med en livdjursförmedlare dom brukar ha koll på det realistiska prisläget.

Tack, trodde dom ännu dyrare ::) Men ska kolla det... :)

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 maj-11 kl 17:01 »
Hur menar du att lager är en inkomst Ex? För det är inte i kassan eller banken, det läggs väl under kapital? Eller nån annanstans än de löpande  n- och utgifterna.

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 maj-11 kl 21:29 »
Ja, det 'färdiga' lagret är en tillgång i balansräkningen.

Men när det skapas, är det en intäkt.  Om du ett år går från 0 till 100 000 i lager, så är det en inkomst på 100 000.
Och omvänt, om du går från 100 000 till 0 så är det en utgift.

Detta märks ju egentligen mest inom jordbruk, får man en bra skörd som ligger i lager över bokslutet, så har den ju skapats från ingenting, och då blir lagerökningen en inkomst att räkna med.

Köpt foder däremot, märks ju inte så mycket, för där har man ju först avdraget för inköpet, så det går på ett ut. Köper man foder för 10 000 i december och allt ligger kvar i lagret, så gör man först avdrag för inköpet med 10 000, och sen blir lagerökningen en inkomst på 10 000.

purex

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 13 maj-11 kl 01:33 »
Ang. skördarna? Är de så att man inte behöver bokföra skörden, förens vid årets slut vid en sk. inventering?
Har en fundering till, arrendatorn säger att gårdsstödet är en "handelsvara" och värdet på stödet är på 22000 euro. Hur ska jag värdera det? Det värdet vet man väl inte hur det blir efter 2013 när EU kommer att se över stöden?

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 maj-11 kl 07:14 »
Nej du bokför lagret vid bokslutet, och det är ju ofta vid årsslutet. Sen kan man ju göra egna lagerinventeringar löpnade vid varje månadsskifte om man vill, men det är ju bara lite överkurs om man vill ha en korrekt balansräkning hela tiden.

När du köper stödrätterna så bokförs dom som en 'immateriell tillgång' , det är alltså tillgångar som inte är nån direkt maskin eller sånt. Det behandlas som en inventarie, och skrivs av med 30% per år. Betalar du 200 000 för dom så får du alltså dra av ca 70 000 första året, 39 000 nästa år, osv... Vad som händer 2013 vet ingen och är inget man tar hänsyn till nu.

Det man får tänka på när man skriver av en sån sak som stödrätter, som förmodligen inom överskådlig tid inte kommer att minska i värde 'på riktigt', är att den dag du säljer dom, och kanske får 200 000 igen, då blir dom 200 000 en extra inkomst om du har skrivit av allt på dom innan.

Alltså: Du köper dom för 200 000... då har du en tillgång på 200 000. Sen under årens lopp skriver du ner värdet på den tillgången och slutar så småningom på 0.
Då får du för dig att sälja den, och får återigen 200 000, då blir det en ren intäkt på 200 000 eftersom du inte har nåt ingående värde att dra av.
Så fungerar alla inventarier, men med maskiner är det en mindre risk att få denna effekt eftersom de oftast faller i verkligt värde samtidigt, så om du säljer dom efter 7-8 år, så får du inte mycket för dom.

purex

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 13 maj-11 kl 19:10 »
Ska man ge 200.000kr för gårdsstödet om stödet är värt 22000euro. Hoppas att stödet inte blir totalt värdelöst efter 2013 :-\

En annan sak är att jag trodde att arrendet var helt avdragsgill men han som har gården idag säger att han får ta upp bostadshuset som förmån och satt till ett värde på 16.000kr? ???

Gångtrött

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 maj-11 kl 19:17 »
Ja bostadshuset är ju inte avdragsgillt.. Har för mig att min revisor sa att man gick ungefär procentuellt efter hur bostadshuset är taxerat gentemot resterande gården. det är ju samma för räntor om man äger gården och har lån..

hayproducer

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 30 maj-11 kl 20:08 »
Ska man ge 200.000kr för gårdsstödet om stödet är värt 22000euro. Hoppas att stödet inte blir totalt värdelöst efter 2013 :-\

En annan sak är att jag trodde att arrendet var helt avdragsgill men han som har gården idag säger att han får ta upp bostadshuset som förmån och satt till ett värde på 16.000kr? ???

Har du tagit reda på hur mycket som varje stödrätt är värd??  Är varje stödrätt värd 131 euro så blir det ju 168 st !!  eller om man så vill 168 ha mark, är det så många ha i ditt arrende??

Kolla för säkerhetsskull upp vad som "ingår" i rätterna, för du ska ju inte betala för " kompensationsbidra" och " miljöåtaganden som ger dig pengar.

Om stödrätterna ger 22000kr blir ju de andra stöden betydligt högre än gårdsstödet.

Vart kollar du på gården??

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser