Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästingmedel?  (läst 11268 gånger)

Yashica

• Östergötland
Fästingmedel?
« skrivet: 25 apr-11 kl 20:19 »
Jag brukar spraya min lilla vovve med en "dekokt" av timjan, rosmarin och mynta, i syfte att hålla fästingar borta Nu har varken min mynta eller timjan vaknat ännu, det har dock fästingarna (åtminstone i östergötland) så jag undrar om ngn har något annat bra tips för att hålla dem borta?
VET att man kan köpa timjan o rosmarin på Ica, men mynta??? Dessutom tar jag ändå tacksamt emot fler tips på metoder som får min vovve att framstå som så oattraktiv som möjligt för de blodsugande jä.....a

Norskan på Hasslö

• Blekinge
    • Mitt lilla paradis
SV: Fästingmedel?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-11 kl 20:42 »
Hej

Jag har testat halsband av bärnsten på min katt som är fästingsmagnet. Det funkar hyfsat - dvs på 3 dar har hon fått 1 fästing mot 5-10 pr dag. Detta har jag köpt på http://www.swecat.com/search.php.

Jättesnabb leverans (dagen efter beställning) och är rimliga (100-200,-) tycker jag.
Annars finns en sak man festar i halsbandet som sänder ultraljud, den är inte så effektiv tycker jag, men fungerar bättre än mycket annat. Den köpte jag på djurkompaniet för en hundrings. Märket var Dogman.

Har även fått ett par recpet som jag inte testad än, men här är de:

Anti-fästingmedel
Koka upp en liter vatten med en vitlöksklyfta (behöver inte ha det, eftersom det är giftigt för katter och hundar, men det är effektivt och det blir inte mycket lök i det här) och innehållet i en burk timjan eller rosmarin. Låt svalna ordentligt och sila. Tillsätt saften från en citron (Citron tar vi katter som en straffande lukt dock) och en matsked vinäger eller saften från två citroner till vätskan. Häll upp på sprayflaska och förvara i kyl. Ha på varje gång katten ska ut eller en gång per dag. Det här funkar på oss och vi har mycket fästingar. Elin sprayar sig själv i handen och klappar sedan in medlet i våra pälsar, mest i nacken där vi inte kommer åt att slicka på det, och inte slickar vi på varann heller när vi har det här medlet, för det är blä hehe. Vilket ju är meningen.

Elin har ett recept till, för hundar, men det ska funka på katter också, som hon dock inte testat själv än; Tillsätt olja, basilika och vitlök i maten, alternativt spruta ner i kattens hals (då var vi där med löken igen, men det ska bara användas en liten gnutta som ska klaras av att tas utan att det tar skada. Dock är katter känsligare än hundar med lök). En hund på 30kg ska ha en tsk av detta per dag i frukosten, och en hund på 40kg ska ha 1½tsk.

Lycka till

Wenche
Reparerar min själ och hälsa på Lilla Hawaii. Bor själv med 3underbara katter, 3 Tibetanska Spaniels och ca 40 fascinerande fiskar.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 11:09 »
VET att man kan köpa timjan o rosmarin på Ica, men mynta??? Dessutom tar jag ändå tacksamt emot fler tips på metoder som får min vovve att framstå som så oattraktiv som möjligt för de blodsugande jä.....a

Du kan köpa mynta på första bästa handelsträdgård. Dom är lättodlade och kväver lätt en del känsligare växter, bara så du vet.

Annars finns ju alltid frontline på apoteket, men det är ju giftigt.

sisel

• Småland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 19:22 »
Annars finns ju alltid frontline på apoteket, men det är ju giftigt.

På vilket sätt är det giftigt? För katten?

Elisabeth A

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-11 kl 11:27 »
Plantagen har mynta, dessutom ekologiskt odlad.

beckstern

• Halland
« Svar #5 skrivet: 01 maj-11 kl 15:51 »
provar just nu Fixodida zx...har gått 14 dagar o inga fästingar ännu..och på min mark är det massor av fästingar som rådjuren drar hit
man blandar det i maten...enkelt! :D

beckstern

• Halland
« Svar #6 skrivet: 15 maj-11 kl 19:35 »
katten fick 4 fästingar så nu har jag ökat dosen och nu har hon inte fått några fler så jag hoppas det ska funka i fortsättningen 8)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 17 maj-11 kl 03:40 »
Både marockansk- och pepparmynta brukar gå att hitta på ica :-). Kan måhända citrongräs vara bra också? Grymt mot mygg iaf...
//Lina

beckstern

• Halland
« Svar #8 skrivet: 20 maj-11 kl 22:34 »
en vecka och bara en fästing (:) så det verkar funka! grannens katt får typ 2-3 fästingar /dag och katterna är på samma plats...på betesmarken där rådjur o en älg uppehåller sej :D
jag rapporterar vidare! :P

Sanders

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 09:41 »
Håller med om att Fixodida är bäst hittils. Jag handlar hos texandterry.com då dem är billigast jag kunde hitta.

Jag gick med här för jag vill hitta fler fästingalternativ. Har ju provat mycket men som sagt är pulvret hittils bäst jag provat på mina djur.

Det finns också en bricka som jag har hört bra om (Tic clip, också hos texandterry.com). Någon som har erfarenhet av denna? Det verkar konstig att en enda bricka skulle funka men en i min släkt vill inte ha annat. Ville inte ens prova pulvret som jag tyckte var så bra!

Sanders

• Småland
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 09:44 »

På vilket sätt är det giftigt? För katten?

Dem halsband från apoteket innehåller nervgift.
När jag lät min hund bada i sjön med ett sådant halsband på sig (innan jag blev medveten om att det fanns giftfria alternativ) lämnade han ett spår av döda små fiskar efter sig... det var en "awakening moment".

Enlig bipacksedeln ska man tvätta händerna efter du rört vid halsbandet, små barn får inte klappa hunden eller katten, jag vet att en del hundar blivit akut dåliga av det så det gäller säkert för katten också. Och vem vet vad det gör med hunden eller katten i längden?  Nej, inget gift här hos oss längre, särskilt nu vi har en liten bebis hemma!
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 09:46 av Sanders »

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser