Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötslig killingdöd  (läst 2255 gånger)

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
Plötslig killingdöd
« skrivet: 22 apr-11 kl 21:15 »
Hej!
På min förra arbetsplats så gick idag ett 2veckors gammal getkilling bort.
Hon och hennes bror har varit pigga och krya hela tiden.
Igår uppförde sig getkillingen lite annorlunda, hon var lite extra skrikig, annars inget onormalt.
Idag på morgonen så var båda killingarna svaga och svårt att stå. De hade även periodvis ryckningar i hela kroppen.
Ingen aptit, ingen feber.
Veterinär tillkallades som trodde på selenbrist. Båda fick selen och B-vitamin.
Nu på kvällen var den ena killingen död, den andra verkade lite piggare men hade fortfarande lite ryckningar.
Vad tro ni?
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Plötslig killingdöd
« Svar #1 skrivet: 22 apr-11 kl 23:35 »
Din arbetsplats?  Hur har man ordnat för getterna där?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Plötslig killingdöd
« Svar #2 skrivet: 23 apr-11 kl 08:01 »
På min förra arbetsplats, jobbar inte där längre, men har getter på min nuvarande också :)

Förstår inte riktigt din fråga.. hur då ordnat för dem? Så som getter ska ha det..
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Plötslig killingdöd
« Svar #3 skrivet: 23 apr-11 kl 13:39 »
Jag menade mera, är det dygnet-runt-passning, eller har de tillsyn under kontorstid?  Vilken utbildning och erfarenhet på den som har ansvaret för dem?  Vad händer om/när den personen blir sjuk?  Vem har ansvar för att veterinär tillkallas i tid - och får betalt?

  Jag har sett lite för många obehagliga exempel, på uppvisningsgårdar och liknande.  Men där finns åtminstone ett intresse för djuren.  Om det är ett dagis eller äldreboende, kanske djuren är ditplockade för att någon har läst att "det är så bra med djur".

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Plötslig killingdöd
« Svar #4 skrivet: 23 apr-11 kl 18:40 »
Hej!
Det är ett friluftsmuséum där det är en djuravdelning, främst inriktat på Svenska Lantraser, är med i genbanker ect. All personal som jobbar där är utbildade djurvårdare med god kunskap och värnar mkt om djuren. Så det är fast anställd personal som tar hand om djuren. Det finns inte personal dygnet runt såklart men större delen av dygnet.
Men varken jag eller personal som jobbar där nu har varit med om att ett 2 veckors gammal killing bara dör, därav min fråga :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Plötslig killingdöd
« Svar #5 skrivet: 23 apr-11 kl 18:57 »
Okej, då faller nog de flesta av mina :o hemska :o tankar.  Dessbättre.  Men mysteriet kvarstår, och om inte veterinären har någon bra idé, så är det Hammarberg nästa.  Så länge vi har kvar honom!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Plötslig killingdöd
« Svar #6 skrivet: 24 apr-11 kl 08:22 »
Veterinären trodde ju selenbrist, men då borde ju lammet blivit piggare, men kan ju ha fått dosen försent..
Brorsan var iaf mkt piggare igår och diade och busade, så vi får hoppas att han klarar sig iaf.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Plötslig killingdöd
« Svar #7 skrivet: 25 apr-11 kl 14:51 »
Ibland händer bara oförklariga ting...både hos oss människor och djur....läkare och veterinärer har inte alltid alla svar....tyvärr...och det är lika tråkigt varje gång! :'(

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Plötslig killingdöd
« Svar #8 skrivet: 25 apr-11 kl 19:33 »
Ibland händer bara oförklariga ting...både hos oss människor och djur....läkare och veterinärer har inte alltid alla svar....tyvärr...och det är lika tråkigt varje gång! :'(
Ja det är ju tyvärr så :(
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser