Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta lamm  (läst 6233 gånger)

lammkatta

• Värmland
Slakta lamm
« skrivet: 21 apr-11 kl 16:15 »
Är ny med får och i år är det första gången vi har lammungar  :)
När brukar man slakta lamm?
Finns det inte risk att det blir väldigt mycket smak, ullsmak om man slaktar dem försent?

vallhunden

• Västergötland
SV: Slakta lamm
« Svar #1 skrivet: 21 apr-11 kl 17:48 »
Man brukar slakta lammen när de väger 40-50 kg. Ullsmaken har inget med åldern på LAMM att göra. Får kan ha lite kraftigare smak, speciellt ju äldre de blir!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 21 apr-11 kl 18:17 »
Ullsmaken förs över till köttet mycket effektivt om man råkar nudda köttet med ullen när man flår.  Ju äldre djur, desto grövre muskeltrådar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lammkatta

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-11 kl 19:01 »
Kan de slaktas på olika åldrar för att få olika smak/mört?
Läste någonstans om att vid 2-3 mån är köttet mört och fint.
Om man är rädd för att det blir för stark smak av lamm, när ska de slaktas då? är det innan de blir könsmogna?

hustran

« Svar #4 skrivet: 21 apr-11 kl 21:51 »
slakta du när du vill. Köttet är mer beroende av hur du hänger och så. skit i hur alla säger om "ullsmak" det beror inte på att du "nuddar" skinnet mot köttet,bara larv.Vi har sett att olika får smakar olika.......märkligt, men inte konstigt faktiskt. Njut av dina får och upplevelsen av gott kött. ;)

Fårtokig

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 apr-11 kl 23:22 »
Vill man inte att det ska smaka för mycket lamm ska man kanske äta något annat.. Eller  ???

Mycket av den "otrevliga" fårsmaken sitter i talget. Slaktar man unga sjur har de ofta inte hunnit att bli så feta. Slaktar ni själv hade jag varit försiktig med ullen så den inte nuddar köttet. Inte bara för smakens skull utan även för hygienen. Det handlar ju trots allt om livsmedel! Sen finns det uppsjöar av trevliga recept!  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 22 apr-11 kl 16:45 »
Hmmmm.  Det där låter mycket rimligare än det jag fått lära mig.  Eftersom jag själv är extremt noga när jag flår, så har jag inte tänkt på att det kan ha med talgen att göra.  Den ger jag ju ändå till fåglarna ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

morellen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 apr-11 kl 16:50 »
Har inte slaktat förr men vi fick hjälp att förpassa lammens far till frysen för ett tag sedan. En veckas hängning av köttet o sen styckning. Jättegott o jättemört fast han var två år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser