Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  himmagjord cider  (läst 15182 gånger)

niggle

• Skåne
himmagjord cider
« skrivet: 20 apr-11 kl 23:25 »
jo, jag undrar om det är någon som har ett beprövat recept på hemmagjord cider.
Gärna något som funkar både på äpplen och päron.
Gjorde för 30 år sedan, men har glömt receptet.

hälsningar,
niggle

Wizard

• Arrendegården
SV: himmagjord cider
« Svar #1 skrivet: 20 apr-11 kl 23:53 »
Pressa äpplen eller päron, slå upp i en jäsbehållare (helst glas) med vattenlås/bubblare, låt stå svalt och spontanjäsa ett bra tag och sedan är det klart!
Inga tillsatser eller jäst används eftersom det finns tillräckligt med jästpartiklar i skalen.

Vill man ha mer kolsyra så kan man efterjäsa med champangejäst men jag hoppar över detta själv.

niggle

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 apr-11 kl 16:36 »
Pressa äpplen eller päron, slå upp i en jäsbehållare (helst glas) med vattenlås/bubblare, låt stå svalt och spontanjäsa ett bra tag och sedan är det klart!
Inga tillsatser eller jäst används eftersom det finns tillräckligt med jästpartiklar i skalen.

Vill man ha mer kolsyra så kan man efterjäsa med champangejäst men jag hoppar över detta själv.
Men..... ska man inte ha något vatten? Då blir det ju bara gröt av alltihopa. Inget socker?
undrar
niggle

Wizard

• Arrendegården
« Svar #3 skrivet: 21 apr-11 kl 16:39 »
Men..... ska man inte ha något vatten? Då blir det ju bara gröt av alltihopa. Inget socker?
undrar
niggle
Cider/Scrumpy är just spontanjäst äppelmust, inget mer - inget mindre.
Det som "bryggs" i Sverige är äppelvin med tillsatser och smakar vidrigt!

niggle

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 apr-11 kl 21:11 »
förlåt, en trögoff......
ska man pressa frukt genom t.ex.en sil eller något, för att sedan jäsa saften av detta?
Eller ska fruktkött och skal med i jäsningen?
Utan vatten måste det gå åt kolossalt med frukt.
Dessutom..... vilken frukt?
Jag inbillar mig att sur frukt är bäst. Stämmer det?

Många frågor.

hälsningar,
niggle

Wizard

• Arrendegården
« Svar #5 skrivet: 22 apr-11 kl 16:36 »
förlåt, en trögoff......
ska man pressa frukt genom t.ex.en sil eller något, för att sedan jäsa saften av detta?
Eller ska fruktkött och skal med i jäsningen?
Utan vatten måste det gå åt kolossalt med frukt.
Dessutom..... vilken frukt?
Jag inbillar mig att sur frukt är bäst. Stämmer det?

Många frågor.

hälsningar,
niggle
Man pressar frukten i en press genom silduk så man bara får musten/vätskan och ja, det går åt en hel del frukt till att göra cider.
Det är inget man fixar med en mixer och sil, man behöver en ciderpress.
De sena äpplena är de man gör cider på men det funkar även hyffsat på de tidiga.

Jag tycker det är ett perfekt tillfälle att göra av med alla äpplena man får.
Några hundra kilo äpplen ger en rejäl skvätt med cider som räcker under vintern!

Att blanda i vatten och socker ger dig bara något blaskigt fruktvin/mäskliknande som inte är direkt drickbart.

Lycka till!

niggle

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 apr-11 kl 18:00 »
Man pressar frukten i en press genom silduk så man bara får musten/vätskan och ja, det går åt en hel del frukt till att göra cider.
Det är inget man fixar med en mixer och sil, man behöver en ciderpress.
De sena äpplena är de man gör cider på men det funkar även hyffsat på de tidiga.

Jag tycker det är ett perfekt tillfälle att göra av med alla äpplena man får.
Några hundra kilo äpplen ger en rejäl skvätt med cider som räcker under vintern!

Att blanda i vatten och socker ger dig bara något blaskigt fruktvin/mäskliknande som inte är direkt drickbart.

Lycka till!

Jag tror att jag förstår-
Var får man fatt på en ciderpress. Är det dyra saker?

niggle

Wizard

• Arrendegården
« Svar #7 skrivet: 23 apr-11 kl 09:52 »
Jag tror att jag förstår-
Var får man fatt på en ciderpress. Är det dyra saker?

niggle

En billig skruvpress kan man hitta på flera ställen.
Här är ett
http://www.fruktpress.se

Innan man lägger frukten i pressen så måste man hacka den så det blir lättare att pressa ihop hela rasket.
I England så var det vanligt att man tog en trädgårdskvarn (en sådan man kan flisa grenar med) och bara körde äpplena rakt igenom, men det går utmärkt att göra för hand om man har tiden ;)

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #8 skrivet: 23 apr-11 kl 10:07 »
Detta lät ganska enkelt jämfört med alla andra recept jag har kollat. Men hur gör man sen? Hur vet man när det har jäts färdigt, och när häller man det på flaskor och hur förvarar man det sedan? Tack för hjälpen  :)

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 23 apr-11 kl 10:18 »
Men om du inte ska göra så stora mängder så kan du klara dig utan press! Jag brukar ta bort pinnen och köra dom i köttkvarnen. Sedan häller jag sörjan + vatten + vinsyra i en väl rengjord rostfri hink, täcker över och låter stå kallt i tre dagar. Sedan häller jag över det i saftmajan och låter det rinna ned i en hink. Blir mycket löst äppelkrafs, och det kan man lägga i en silduk och pressa ur en del av. Så blandar man i socker, vinsyra och natriumbensonat och rör då och då tills sockret löst sig. Nu är drickan klar att hälla på flaskor! Om man vill kan man ju avstå från sockret, men då håller den sig sämre.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #10 skrivet: 23 apr-11 kl 10:27 »
Detta lät ganska enkelt jämfört med alla andra recept jag har kollat. Men hur gör man sen? Hur vet man när det har jäts färdigt, och när häller man det på flaskor och hur förvarar man det sedan? Tack för hjälpen  :)
Man låter musten stå lite varmare de första dagarna så startar jäsningen inom 24 timmar (oftast mycket snabbare).
När det har slutat bubbla på ytan och de sedimenten som finns i musten har sjunkit till botten så tappar man om det till ett nytt fat/demijohn för den slutliga fasen som tar 6-7 månader.

När detta är klart så tappar man upp cidern/perryn på flaska och njuter av denna goda dryck!

Beroende på vilka äpplen man har så får man ha lite koll på vilken OG man har i musten för att veta hur starkt det blir. (man kollar skillnaden mellan OG och FG för att räkna ut alkoholhalten)
Detta finns det dock beskrivet i detalj på en massa ställen.

Har man låg OG så kan man tillsätta lite socker i musten men prioriterar man smak och kvalitet för styrka så är det bättre om man bara kör med ren must.
Vidare har olika äppelsorter varierande jäsegenskaper i skalen så här får man vara lite uppmärksam men jag har märkt att vinteräpplen är det bästa för ciderbryggning.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #11 skrivet: 23 apr-11 kl 10:28 »
Men om du inte ska göra så stora mängder så kan du klara dig utan press! Jag brukar ta bort pinnen och köra dom i köttkvarnen. Sedan häller jag sörjan + vatten + vinsyra i en väl rengjord rostfri hink, täcker över och låter stå kallt i tre dagar. Sedan häller jag över det i saftmajan och låter det rinna ned i en hink. Blir mycket löst äppelkrafs, och det kan man lägga i en silduk och pressa ur en del av. Så blandar man i socker, vinsyra och natriumbensonat och rör då och då tills sockret löst sig. Nu är drickan klar att hälla på flaskor! Om man vill kan man ju avstå från sockret, men då håller den sig sämre.
Fast brygger du detta så får du ju äppelvin och inte cider ;)

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #12 skrivet: 24 apr-11 kl 10:05 »
Tack Wizard! Detta ska jag pröva! Har just köpt en liten mustpress begagnad. Det ska bli kul att testa!

niggle

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 apr-11 kl 20:58 »
Man låter musten stå lite varmare de första dagarna så startar jäsningen inom 24 timmar (oftast mycket snabbare).
När det har slutat bubbla på ytan och de sedimenten som finns i musten har sjunkit till botten så tappar man om det till ett nytt fat/demijohn för den slutliga fasen som tar 6-7 månader.

När detta är klart så tappar man upp cidern/perryn på flaska och njuter av denna goda dryck!

Beroende på vilka äpplen man har så får man ha lite koll på vilken OG man har i musten för att veta hur starkt det blir. (man kollar skillnaden mellan OG och FG för att räkna ut alkoholhalten)
Detta finns det dock beskrivet i detalj på en massa ställen.
Vad betyder OG och vad betyder FG?
niggle
Har man låg OG så kan man tillsätta lite socker i musten men prioriterar man smak och kvalitet för styrka så är det bättre om man bara kör med ren must.
Vidare har olika äppelsorter varierande jäsegenskaper i skalen så här får man vara lite uppmärksam men jag har märkt att vinteräpplen är det bästa för ciderbryggning.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #14 skrivet: 25 apr-11 kl 23:02 »
OG = Original Gravity
FG = Final Gravity

Detta mäter man med en hydrometer och det brukar alltid följa med tabeller som hjälper en att räkna ut alkoholhalten.
Ett öl som har en OG på 1.040 skall ha en FG på 1.010 eller lägre när den är klar som exempel.

Det finns dock flera skalor (precis som temperatur) när man mäter detta.

En hydrometer får man för en femtiolapp ungefär.
Här är ett exempel med Öchsle.
http://shop.humle.se/se/art/hydrometer-passar-till-matglas-250-ml.php

Happy brewing!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #15 skrivet: 27 apr-11 kl 22:03 »
http://www.facebook.com/brannlandcider

kolla in detta projekt..... vi ska ympa kanadensisk äpple ved imorgon....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 3 användare
Galaxie, Stengrim, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser