Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! äggen går sönder  (läst 5667 gånger)

mosesmia

• Lappland
Hjälp! äggen går sönder
« skrivet: 20 apr-11 kl 09:46 »
Varför blir det så här? En av mina honor har börjat ruva förra veckan. Då låg hon på 8 st ägg, nu på morgonen upptäckte jag äggskal utanför redet. Och nu är det endast 5 st ägg kvar.
Förra året var det likadant. Hon började på 8st men tillslut fanns det inga kvar. Då tänkte jag att hon är ung.
Jag har 2 honor kan det var så att de vill ligga i samma rede. Men jag har verkligen kollat extra noga och den andra honan lägger sina ägg i det andra redet och i går kväll låg hon i sitt eget rede.

Hon har gjort en rejäl grop av halmen, så jag tror inte att hon krossar dem av egen vikt. eller det är kanske det hon gör.
kanske ska jag pröva lägga ett däck däri.
Har ni några tips?
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp! äggen går sönder
« Svar #1 skrivet: 20 apr-11 kl 09:58 »
Har de haft fri tillgång på äggskal? Annars kan det vara orsaken till att skalen inte håller.

Det kan vara bäst att dela på gässen, så att den som ruvar får vara ifred.

Om du har en kläckare kan du ta återstående ägg och kläcka i maskin, om du vill kan du lägga fuskägg under gåsen, och ge henne gässlingarna när de är nykläckta, eller lägga tillbaka de riktiga äggen när de börjar kläckas.

Vad är det för ras?

Hoppas att det löser sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mosesmia

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-11 kl 11:37 »
Jag har fått lära mej att man inte får ge snäckskal eller äggskal åt gäss, pga att då blir äggskalen för hårda och ungarna kan inte ta sig ut. Hur gör ni andra?
Det är skånegäss jag har, och jag hade jättegärna vela utöka min flock. Prövade förra året att maskinkläcka men alla ägg var befruktade men gässlingarna var döda i äggen, de kunde tydligen inte ta sig ut. så jag är inte så pigg på att maskinkläcka.
Har nu varit och lagt in ett bildäck, få se om det hjälper.

Citera
Det kan vara bäst att dela på gässen, så att den som ruvar får vara ifred.
Jag hade ingen lust att göra det, jag tycker att hon får vara i fred, men brukar du göra det? Det är kanske bäst att dela på dem.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 20 apr-11 kl 12:08 »
Jag ger mina snäckskal, men de värper många ägg, främst de amerikanska, så det är nödvändigt. Låter man dem bara värpa typ 10 ägg som de ruvar själva så går det kanske bra utan snäckskal. Värper de 20-30-100-200 (som jag hört att vissa gäss kan) så måste de ha snäckskal.

Det är pga de hårda skalen som man måste doppa äggen två gånger per dygn, så att en del av kalken löses upp. I naturen löses det av att mamman simmar en runda, och sedan lägger sig på äggen när hon är blöt.

Jag brukar oftast inte låta mina ruva, och om jag gör det, så stänger jag in henne separat, åtminstone större delen av tiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 apr-11 kl 10:07 »
Våra får ingen snäckskal, äggskalet blir för hårda och de små dör för att de inte kan knäcka skalet. Enda gång de fått är då vi hittat tunna ägg, då fick de lite snäckskal i fodret två dagar. Annars bör man unvika det, samma med ankor. Det kan vara att honan är klumpig helt enkelt. Hur ser skalet från ägget som gick sönder ut? Verkar den tunn? Verkar boet litet, tunnt i botten? Vissa honor blir inga bra ruvare.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 22 apr-11 kl 11:01 »
Man kan alltså inte ge generella råd kring äggskal till gäss och ankor. Har du sådana som ruvar själva, och du aldrig tar några ägg ifrån dem, då går det nog utan snäckskal. Har du högproducerande gäss eller ankor, ta pekinganka t ex, upp emot 200 ägg på ett år kan de lägga. De skulle inte ha något skelett kvar, och äggen skulle gå sönder, om de inte fick äggskal.

Däremot ska man, enligt min mening, ALDRIG blanda snäckskal i fodret till några fjäderfä. Det ska serveras separat, så att de själva kan reglera intaget.

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 apr-11 kl 12:18 »
Våra peking har aldrig fått snäckskal och inte haft sköra skal. Peking har en förmåga att vräka i sig allt de få så tvekar verkligen att de skulle reglera sitt intag. Finns kanske andra sätt där du kan reglera intaget men anser att lite tillsatt snäckskal i foder är ett sätt då man konstaterat att de lägger sköra äggskal.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 22 apr-11 kl 16:54 »
Om du ger ett värpfoder till dem, så ingår det snäckskal där. Kanske är det därför det funkar för dig?

Själv har jag aldrig haft problem med att de inte tar sig ur skalen, och mina djur får snäckskal. Inte i oändlig mängd, men en skål med lagom mängd serveras dagligen, och så bedömer jag om de behöver mer eller mindre.

Det hände då och då att mina djur får sköra äggskal, om de fått för lite snäckskal. Ökar jag mängden snäckskal försvinner problemet.

Det är väl som med allt annat, man måste själv bestämma sig för en linje, och sedan hålla koll på sina djur, så att det funkar som det ska.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 13 aug-13 kl 12:17 »
Jag har fått lära mej att man inte får ge snäckskal eller äggskal åt gäss, pga att då blir äggskalen för hårda och ungarna kan inte ta sig ut. Hur gör ni andra?
Det är skånegäss jag har, och jag hade jättegärna vela utöka min flock. Prövade förra året att maskinkläcka men alla ägg var befruktade men gässlingarna var döda i äggen, de kunde tydligen inte ta sig ut. så jag är inte så pigg på att maskinkläcka.
Har nu varit och lagt in ett bildäck, få se om det hjälper.
Jag hade ingen lust att göra det, jag tycker att hon får vara i fred, men brukar du göra det? Det är kanske bäst att dela på dem.
Första gången vi hade gåsägg i maskin fuktade vi inte tillräckligt så att gässlingarna dog i ägget, kan det var det samma för Dig ev.
Min myskanka brukar ligga på ägg utan bekymmer men för två år sedan hittade jag äggskal utanför redet och en del ägg var helt borta. Då upptäckte vi att en stor råtta hade tagit sig in till honan och rövade äggen. Men gäss kanske är bättre på att försvara sina ägg mot råttangrepp?
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 3 användare (2 dolda)
Maleficum

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser