Igår kväll vid elvatiden upptäckte min sambo att en hund skällde utanför vårt hus och att fåren och getterna sprang i hagen. Han tittade efter lite noggrannare och upptäckte att en hund tagit sig in i hagen (troligen hoppat över staketet) och nu sprang och jagade fåren och getterna. Det var en blandrashund, med betoning på älghund i rasblandningen.
Vi rusade ut och i samma stund jag nådde hagen hade hunden tagit ett grepp om äldsta (7år) tackans bakben och vred omkull henne !!!

. Jag sprang in i hagen och skrek åt hunden, som otroligt nog släppte tackan. Min sambo slet åt sig ett kvastskaft, då vi inte visste hur pass aggressiv hunden var och rusade fram till mig, tackan och hunden. Hunden blev då rädd (såklart) och sprang iväg och lade sig ihopkrupen i ett hörn, men försökte bita min sambo flera gånger då han skulle ta fast den.
Min stackars Smulan trodde nog att hon skulle dö

, men jag satt och höll om henne och skyddade henne och de andra fåren samlades runt oss. Som tur var hade vi upptäckt hunden snabbt och han hade inte hunnit bita några djupa sår, men tackan haltar ändå p.g.a. att hennes ben blev vridet.
Vi visste vems hunden var och min sambo stegade dit med den och sa några väl valda ord till ägaren. Bl.a. att vi skjuter hunden om den attackerar en gång till. Ägaren sa då att han själv skulle avliva hunden och att han tänkt göra det länge, eftersom den rymmer hela tiden och inte är helt riktig i huvudet... Enligt mig är det nog ägaren som inte är riktigt riktig i huvudet och hunden är det bara synd om. Det är ju upp till varje hundägare hur man uppfostrar sin hund (även om det finns hundar som faktiskt kan ha psykiska problem). I det här fallet beror det nog tyvärr på ägaren...Jag har själv haft hundar i 20 år, så jag vet vad jag talar om och mina hundar har aldrig attackerat någon eller något.
Men visst blir man förbannad oavsett vems felet är !!! En lydig och vettig hund ska inte ta sig in i en hage och attackera tamdjur, även om det är en hund med jaktblod i kroppen, dessutom har de aldrig använt den här hunden till jakt...