Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp...hönsmamman är elak mot kycklingarna  (läst 4355 gånger)

Anneli

• Gäst
hjälp...hönsmamman är elak mot kycklingarna
« skrivet: 31 jul-06 kl 10:12 »
Hjälp..
Jag har två Antwerpen hönor som har ruvat fram 3 kycklingar var.Nu när jag skulle släppa ner dem allihopa till golvet till en större bur,så blev mammorna tokiga och började jaga och hacka på kycklingarna!!

Nu har bägge mammorna fått byta hage och går med andra höns.

Jag försöker få en annan hönsmamma att adoptera dem.Hon är en av två hönor på tillsammans 4 kycklingar,så hon är ju inte direkt saknad av sina kycklingarna.Det verkar gå bra.

Gjorde jag rätt när jag stängde ut de två antwerpenmammorna ?? Är det någon som har någon teori om varför de två hönorna gjorde så här ?? Är det för att de inte är av samma ras ? (Det går ju bra med andra höns)
Är det någon som vet om Antwerpen är dåliga mammor?

Förra året hackade en annan Antwerpenmamma ihjäl alla sina kycklingar.

// Anneli

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:hjälp...hönsmamman är elak mot kycklingarna
« Svar #1 skrivet: 31 jul-06 kl 11:56 »
Jag måste fråga: släppte du mammorna med sina respektive kycklingar i SAMMA bur?? I så fall gjorde du radikalfel. Vanligt att de hackar på kycklingar som inte är deras. Du skulle haft dem i varsin bur eller den ena mamman fri och den andra burad... om du nu överhuvudtaget måste ha bur till någon av dem.
Låt mammorna få sina kycklingar åter, det kommer säkert att gå bra.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #2 skrivet: 31 jul-06 kl 17:36 »
hur vanligt är det att höns mammor adopterar andra kycklingar...om tex räven skulle ta mamman osv...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Tedarix

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-06 kl 19:30 »
Iceman:
Dom närmaste dagarna efter en kläckning är en ruvhöna väldigt mottaglig för kycklingar och då går det oftast bra att sätta dit andra kycklingar som hon då accepterar. Allra helst om hon fortfarande ligger kvar i redet.

Men det är väldigt individuellt, vissa hönor går det inte alls med. Hönan har ju redan börjat kommunicera med sina egna kycklingar sista dygnet/två dygnen innan dom kläcks och känner hon inte igen ljudet från kycklingen kan hon börja hacka på den och stöta bort den.
Och en del hönor accepterar t ex bara nya kycklingar som har samma färg som hennes egna medan andra inte alls är kinkiga utan tar allt dom får: pärlhöns, fasaner, ällingar eller vad man nu lägger dit. :)

Jag har även haft hönor som har tagit hand om "föräldralösa" kycklingar som blivit avpolleterade av sina egna mammor trots att dom egna kycklingarna är runt tre-fyraveckorsåldern. Så det kan också gå.

Man får pröva och se vad som händer helt enkelt. Lyckas det så är ju allt frid och fröjd och lyckas det inte så har man ju i alla fall försökt. :)  
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 01 aug-06 kl 13:28 »
Jag har sett på en engelsk hönsfilm att man kan prova med att ställa de nya moderlösa kycklingarna i en låda intill hönan ett tag innan man ger dom till henne så att hon till en början bara hör dom och lär sig hur dom låter utan att se dom (precis som om de vore i ägget). Sedan ska man försöka att stoppa dom under henne även det utan att hon ser dom.
Allt för att efterlikna naturen, hon hör dom ju innan hon ser dom när de så småningom kryper fram underifrån henne och först då lär hon sig hur de ser ut.
Jag har inte testat själv så jag vet inte om det funkar men det låter som om det kan vara värt ett försök tycker jag. I samma film sa de att hönan lär sig känna igen sina kycklingar på utseendet under de första dagarna och sedan kan det därför vara svårt att ge hönan en kyckling med annat utseende.
Den erfarenheten har jag gjort. Jag hade två moderlösa kycklingar i samma ålder som hönmammans egna kycklingar (ca 2 veckor) och hönan tog villigt emot den ena kycklingen, den som liknade hennes egna till färg och teckning men den andre som hade en speciell teckning på huvudet och inte var lik de egna vägrade hon att acceptera.
Därför kan det vara bra att stoppa dom under hönan utan att hon först ser hur de ser ut.
Gotlandskaniner, genbank.

Anneli

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 aug-06 kl 14:45 »
Tedarix skrev:
 Jag har även haft hönor som har tagit hand om "föräldralösa" kycklingar som blivit avpolleterade av sina egna mammor trots att dom egna kycklingarna är runt tre-fyraveckorsåldern. Så det kan också gå.

Ja nu verkar det funka bra.Den nya hönsmamman visar dem hur man letar mat osv,och alla får komma in under henne och värma sig.
 :)
Så hon är nog en väldigt snäll höna som tog sig an "andras ungar"
 :D

// Anneli

Anneli

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 aug-06 kl 14:47 »
Jag har sett på en engelsk hönsfilm att man kan prova med att ställa de nya moderlösa kycklingarna i en låda intill hönan ett tag innan man ger dom till henne så att hon till en början bara hör dom och lär sig hur dom låter utan att se dom (precis som om de vore i ägget).

Det kan nog kanske funka.Det kan ju vara bra att ha i åtanke om det skulle strula till sig något mera en annan gång :)

// Anneli

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser