Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder  (läst 3421 gånger)

sway307

• Hälsingland
Foder
« skrivet: 18 apr-11 kl 12:55 »
Jag vill ha ett billigt foder, jag har hört man kan blanda själv? Jag kan köpa havre helt och krossat från en bondei närheten så det är inga problem,  VAD skall jag ha, och kan man ge dem fri tillgång på snäckskal och sand i en egen bytta?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Foder
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 13:37 »
Sök lite på hönstavlan, så hittar du flera bra trådar om att blanda eget foder.

Köp inte krossat spannmål, det håller kortare tid, och vitaminerna försvinner snabbt. Höns har en muskelmage, som gör att de alldeles utmärkt kan äta hel spannmål. Det spannmål som är bäst till växande djur är vete, till vuxna höns hävdar en del att för mycket vete ger ökade problem med att de hackar på varandra. Det har inte jag märkt av.

Leta bland olika recept, kolla vad du kan få tag på, och bilda dig en egen uppfattning om vad som blir bäst för dig och dina höns.

Själv ger jag värpkoncentrat på våren och sommaren, för att det är enklare, men tänker läsa på mer och ev blanda själv i framtiden. Koncentrat blir mycket billigare än vanligt foder, om man har tillgång till billigt spannmål. Man ska ge fri tillgång på spannmål och snäckskal om man ger koncentrat. Det går åt ca 1/4 koncentrat mot spannmål, är min erfarenhet. Det kanske är ett alternativ om du inte hittar alla ingredienser som behövs för ett bra foder.

Sommartid hittar höns mycket av sin näring ute, om man ger den fri tillgång på spannmål och snäckskal. Maskar, sniglar och snigelägg, diverse grönt, gör att de får i sig alla näringsämnen, och spannmålen har man för att garantera att de blir mätta och får tillräckligt med energi. Men det bygger på att hönsen går fria över stora ytor.

Det svåra med att blanda själv är, som jag förstått det, att få till de aminosyror som äggläggande höns behöver. Man får ju inte ge dem animalieprodukter, så då måste man ge t ex soja, hampafrön, solrosfrön, linfrön m fl i lämpliga proportioner, så att de får i sig rätt aminosyror.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 13:42 »
Vill du ha ett billigt foder så är det väl i så fall om du köper havren och sen ger dom värpkoncentrat också. Det kan, beroende på vad havren kostar, bli billigare än att köpa ett komplett värpfoder. Köper du ett komplett foder så kan du å andra sidan minska på snäckskalen, så det är inte så säkert vilket som blir bäst.
Sen är höns ganska enkla.. man får ut vad man stoppar i dom, så enkelt är det, vill man ha ägg, så får man allt kosta på sig lite protein till dom.  Har du 10 höns så behöver dom lite drygt ett kg foder per dag, en 25-kilos säck för 150 kr räcker alltså i nästan en månad.. och då kanske du får 200-240 ägg tillbaka..dyrt? tja..

sway307

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 16:32 »
Man kan inte köpa tex en 25 kilos säck allfoder, ge snäckskal med fri tillgång och blanda i spannmål i allfodret?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 22:24 »
Man kan inte köpa tex en 25 kilos säck allfoder, ge snäckskal med fri tillgång och blanda i spannmål i allfodret?

Visst kan man det. Men allfodret innehåller mindre protein än värpfodret, så hönsen kommer att värpa sämre. Men går de fritt på stora ytor så hittar de mycket protein själva.

Jag blandar ibland köpefoder med spannmål, pga platsbrist och brist på foderautomater, men tror att det är bättre att servera det separat, mina höns sprätter ut mer av fodret när det är blandat, för att hitta favoriterna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 29 apr-11 kl 12:12 »
Citat från: sway307

Det är inga problem. Så väldigt noga är det inte att vara exakt med utfodringen. Nån sorts spannmål som bas och lägg till matrester (inklusive grönt o kött), samt att de får gå ute och picka lite så har dom det bra.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 apr-11 kl 10:41 »
Det är ju helt beroende på vad man vill ha ut. Att blanda ut allfoder med mer spannmål är som att blanda ut mjölk med vatten.
Hönsen överlever utan problem, det man påverkar med utfodringen är värpningen.

johe71

« Svar #7 skrivet: 30 apr-11 kl 15:21 »
Hönsen överlever utan problem, det man påverkar med utfodringen är värpningen.

jo, det som påverkar värpningen mest är de två aminosyrorna lysin och metionin, allfoder är gjort för att passa ganska bra till alla typer av fjäderfä och där är mängden av dessa aminosyror inte optimerad för en värpande höna... värpfoder/koncentrat har lämpliga mängder av dessa amonisyror för att en värpande höna ska få rätt mängd (och alltså värpa bra).

Det är också mängden av dessa aminosyror som kan vara svårast att få till om man blandar foder helt själv...

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #8 skrivet: 13 maj-11 kl 17:51 »
Så det ni menar är att det bästa är att köpa färdigt värpfoder i säckar och ge till hönsen för bästa resultat?

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 maj-11 kl 09:12 »
Ja, absolut.  och det är inte så konstigt egentligen. En höna äter runt 140 gram mat per dag, och ett ägg väger runt 60 gram. Det säger sig självt att för att kunna få den avkastningen, så måste det komma in tillräcklig mängd näring. En höna är ju så liten, så den kan ju inte värpa på 'hullet', då skulle den ju strax försvinna ..

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser