Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paprika-frön  (läst 20940 gånger)

anemone

Paprika-frön
« skrivet: 17 apr-11 kl 11:19 »
Jag undrar varför man inte äter paprika-frön.
Tillverkar just nu en kycklinggryta och ser hur jag nogsamt tar bort vartenda paprika-frö innan jag tärnar ner resten i grytan. Varför?
Hela klumpen med frön åker. Men är det inte här som med allt annat att det är massor av näring i just fröna?
Smakar de illa eller är de  kanske giftiga eller är det enbart av estetiska skäl?
När man äter inlagd  pepperoni så åker det ju ner både ett och flera frön i magen.
Någon som har en ide?

Varg-älva

• Finland
SV: Paprika-frön
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 15:30 »
Var just och smakade på paprika-frön. De smakar paprika, men är ganska hårda, så jag antar att det är därför man inte äter dem...

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 21:39 »
när mina pojkar är hos mig brukar de få dela på en paprika som grönsak, då äter jag alltid fröklumpen och en ring runt skaftet - råd - tänk själv på allt som inte verkar farligt prova - jag tycker det smakar gott
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

evamarta

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 18:28 »
Kanske kan man så fröna genast? Eller måste de frysas först eller så?
evamarta@live.se
0767-933525

tuulis

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 apr-11 kl 09:48 »
Vad jag har hört är att dom vita delarna inuti paprikan där fröna sitter i, innehåller cancerframkallande ämnen, så därför tar många bort allt det. Men jag har inte mer fakta på det.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 22 apr-11 kl 18:49 »
När jag var liten och de första genmodifierade paprikorna kom ut på marknaden, sade man att "i fröna finns sånt man inte bör få i sig för säkerhets skull". Har ingen aning om det har någon betydelse i praktiken, men nog så lär väl fröna vara den del som innehåller mest (avvikande och förändrat) genmaterial? Annars så finns det väl ingen anledning att undvika det. Sydamerikanska indianer gör ju sina chilikryddor med fröna inkluderat. En svart pasta som man kan rensa avlopp med, så stark är den he he ;D (skojar bara)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #6 skrivet: 20 maj-11 kl 00:00 »
Kanske kan man så fröna genast? Eller måste de frysas först eller så?

På chili har jag torkat fröna i en vecka och sen planterat med bra grobarhet. Har till och med grävt fram en påse med torkade hela chilisar som är minst tre år gammal och tagit frön från den. De har grott, fast bara ca. 50%.

Borde funka likadant med paprika i alla fall, fast frågan är om det blir några frukter.

Angående GMO-paprikorna så finns det gener i varenda paprikacell, så du får tyvärr i dig lika mycket genmodifierat material oavsett vilken del av paprikan du väljer äta. Visste f.ö inte om att det fanns GMO-paprikor?

Enda anledningarna att inte äta hela paprikan är att fröna och det vita kan vara starkare än resten av frukten. Och om man inte gillar konsistensen/smaken på fröhuset och fröna.

Elisabeth Linnéa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 maj-11 kl 03:10 »
Brukar låta paprikaferöna torka några dagar minst innan jag sår. Har sått sparade fröer sen förra året som nu är stora kraftiga plantor, och ja, frukt på brukar det också bli :)

Västragård

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 aug-15 kl 13:18 »
När jag var liten och de första genmodifierade paprikorna kom ut på marknaden, sade man att "i fröna finns sånt man inte bör få i sig för säkerhets skull".

Men GMO-paprika finns ju inte på marknaden ens nu?

kurt

« Svar #9 skrivet: 12 aug-15 kl 13:23 »
Men GMO-paprika finns ju inte på marknaden ens nu?

Nej, men kan man inte vara född i framtiden?

Västragård

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 aug-15 kl 13:29 »
Nej, men kan man inte vara född i framtiden?
Vad praktist det vore! :)

SofiaB

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 aug-15 kl 13:45 »
I Örtbibeln av McHoy & Westland (sid. 203) står det att malda paprikafrön kan användas som råttmedel. Ska strös på "aktuella platser". Har inte prövat själv ännu. Sparar dock fröna torkade i en burk för framtida bruk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare
fri, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser