Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grankåda  (läst 4330 gånger)

charlottaax

• jag har vänner i skogen
    • www.charlotteaberg.com
grankåda
« skrivet: 30 jul-06 kl 18:31 »
Är det någon som har ett bra tips på hur man rengör grankåda? Tack ! ???  Charlotta

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:grankåda
« Svar #1 skrivet: 11 aug-06 kl 06:23 »
Är det någon som har ett bra tips på hur man rengör grankåda? Tack ! ???  Charlotta
Rengör kåda?
Från vaddå? Tappar du en gran på kåda så får du ju....kåda?....Vad vill du rengöra den från?
Är det barken som kan följa med från plockade "självsår" så är det väl enklast att skrapa bort den.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

charlottaax

• www.charlotteaberg.com
« Svar #2 skrivet: 11 aug-06 kl 22:04 »
tja det finns både barr, myror, mossa etc...jag har provat att smälta den och silat den men det är ganska kladdigt och mycket går till spillo...då för att kunna använda den i mina salvor behöver den bli lite ´'renare'!  ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 12 aug-06 kl 20:10 »
Det här har jag inte provat själv, bara läst om så jag garanterar inte att det fungerar. Men man kan lägga kådan i en bit gasbinda som man knyter till och låter smälta ihop med det fett man gör salvan av. Så ska skräpet förhoppningsvis stanna i gasbindan medan kådan smälter ur.

Tänkte själv prova att göra kådsalva, men det har inte blivit av ännu.

charlottaax

• www.charlotteaberg.com
« Svar #4 skrivet: 13 aug-06 kl 10:07 »
gillar ideen med att allt skräpet stannar i gasbindan men kådan är ju så förbaskat kladdig så det lär bli kåda överallt, på händer etc och svårt att få bort. kanske är det lättast att fortsätta som jag gjort innan, att värma och sila kådan. jag änvänder en ganska gles metall sil, man fär sila ett par gånger och silen går ju inte att anväönda till något annat igen. lycka till med kådsalvan
 :D

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 aug-06 kl 12:53 »
Kådakladdet tvättar du lätt bort med terpentin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser