Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakterier i kläder  (läst 41071 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Bakterier i kläder
« Svar #40 skrivet: 24 apr-11 kl 22:21 »
Trorni inte att man kan klicker-träna dem ???..... å det kan väl inte vara så svårt att få dem att gå på låda 8)..... nå. men nu börjar ajg kanske spåra ur en aning o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Skalman

« Svar #41 skrivet: 24 apr-11 kl 22:56 »
ja käkar dom dammråttor och annat skräp så kan de väl räknas som ett nyttodjur  ??? fast dom kanke inte går på toa när dom behöver  ;D

Jag vet inte om de äter dammet eller bara lever i det. Men det är inte detta som är problemet. Problemet är att de som sagt äter på smutsiga kläder (i tvättkorg o dyl) samt äter vissa matvaror (bl a vissa spannmålsprodukter) om de kommer åt. Samt att de har en förmåga att massföröka sig om de finner sådan mat.

MEN jag kollade upp detta nu och det är förmodligen larver av pälsänger. Jag ser ibland även de vuxna djuren men fler larver. De är skalbaggar men larverna är lika silverfiskar, bla med spröten längst bak. Bilder på pälsängrar finns bl a här:
http://www.hel2.fi/ymk/julkaisut/oppaat/esitteet/otokkaesite_ruotsi_net.pdf

PeLe

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 24 apr-11 kl 23:30 »
Tänkte jag skulle klargöra lite om det här med bakterier. Vi har vår normala flora och bär omkring på ungefär 1.5 till 2 kg bakterier som faktiskt skyddar oss från bakterier som gör oss sjuka. Sen har vi olika bakterier på olika ställen i kroppen och hamnar tex bakterier som bor på vår hud i ett sår får vi en infektion i kroppen som kroppen dock normalt klarar av. Sen har vi bakterierna som bor i vår hemmiljö som vi är vana med och som inte under normala omständigheter orsakar infektion. Bakterier på kläder hör ju också till vår normala flora och dessa utgör ju ett skydd mot andra bakterier eftersom bakterier konkurrerar med varandra. Men sen har vi tex våra djur som har sin egen bakterieflora och de har dessutom många gånger parasiter så här är i synnerhet handtvätt viktig. Lever vi tätt med våra djur växlar vi naturligtvis bakterieflora med dem men de infektioner de får kan i vissa fall spridas till människor så har man djur i nedsatt kondition eller sjuka djur ska man vara noga med att tvätta händerna. Kläderna i sig är ju inte en stor smittokälla eftersom det måste ju finnas något att bli smittad av till att börja med. Har man en infektion, tex fotsvamp eller illaluktande flytningar så har man med en patogen att göra och här hör 60 eller 95 grader hemma. Har man djur i dålig kondition eller sjuka djur kan det finnas en mening att tvätta i högre grader och då ska man byta kläder och tvätta händer innan man har med friska djur att göra. Sunt förnuft råder som vanligt men "våra" egna bakterier skyddar oss och dödar vi dem dödar vi också vårt bästa skydd utöver huden. Hoppas detta har varit till hjälp, själv har jag en master examen i infektionsbiologi så detta är ett område som ligger mig varmt om hjärtat :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #43 skrivet: 25 apr-11 kl 00:14 »
Klickerträna silverfiskarna! Hi hi!
Sunt förnuft råder som vanligt men "våra" egna bakterier skyddar oss och dödar vi dem dödar vi också vårt bästa skydd utöver huden.
Så sant! Och för att få dem att trivas bör vi inte påverka pH-värdet på huden alltför mycket heller (med konstiga tvålar eller för idog rengörig tex).

1,5 -2 kg är väl förresten de bakterier som är i tarmen. Vi har troligtvis fler bakterier på kroppen totalt sett.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

PeLe

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 25 apr-11 kl 08:07 »
Jag är inte så förtjust i att överdriva saker. Normalt skrivs 2 kg som normalfloran och det innebär hela kroppen, fast ingen vet ju exakt. Sen finns det platser på nätet där det står att de finns upp till 5 kg tror jag men var de siffrorna kommer ifrån vet jag inte. Så därför valde jag att skriva 1,5-2 kg vilket känns rimligt utifrån de referenser som kan kännas tillförlitliga. Men som sagt ingen har tagit bort den från en människa och sedan vägt dem allt är matematiskt. Sen är det roligt att det här med träning av bakterier nämns även om det är på humor nivå. De har ju ett beteende och jag ror att man skulle komma längre inom forskningen om man tog deras beteende på allvar. Jag började läsa till husjursagronom och har läst många etologikurser eftersom detta intresserar mig. Och ja bakterier är som allt annat levande, de lever tom i samhällen och kommunicerar med varandra och vissa har dessutom en lömsk strategi när det gäller att infektera oss. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta  ;)

christelle

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 25 apr-11 kl 08:50 »
Jag är inte så förtjust i att överdriva saker. Normalt skrivs 2 kg som normalfloran och det innebär hela kroppen, fast ingen vet ju exakt. Sen finns det platser på nätet där det står att de finns upp till 5 kg tror jag men var de siffrorna kommer ifrån vet jag inte. Så därför valde jag att skriva 1,5-2 kg vilket känns rimligt utifrån de referenser som kan kännas tillförlitliga. Men som sagt ingen har tagit bort den från en människa och sedan vägt dem allt är matematiskt. Sen är det roligt att det här med träning av bakterier nämns även om det är på humor nivå. De har ju ett beteende och jag ror att man skulle komma längre inom forskningen om man tog deras beteende på allvar. Jag började läsa till husjursagronom och har läst många etologikurser eftersom detta intresserar mig. Och ja bakterier är som allt annat levande, de lever tom i samhällen och kommunicerar med varandra och vissa har dessutom en lömsk strategi när det gäller att infektera oss. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta  ;)
Mycket intressant - du kan väl starta en ny tråd och få lite input på detta. Loppcirkus har man ju hört om men aldrig sett - dressera loppor  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #46 skrivet: 25 apr-11 kl 09:13 »

Tack för intressanta inlägg PeLE. Jag tycker det mesta du skriver är on-topic, så fortsätt gärna. Jag förmodar ändå att infektionsbiologi är mer ekologi än etologi. Kan du utveckla detta?

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #47 skrivet: 25 apr-11 kl 09:25 »
....
 Och ja bakterier är som allt annat levande, de lever tom i samhällen och kommunicerar med varandra och vissa har dessutom en lömsk strategi när det gäller att infektera oss. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta  ;)
Ser fram emot den denna tråd.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Midvinter

• Dalarna
« Svar #48 skrivet: 25 apr-11 kl 10:13 »
Absolut, där har du ju även ozonets verkan.

Que?
En gas på 20km höjd döda bakterier i tvätt på tork?

Kan inte låta bli att undra hur högt upp du har dina tvättlinor ;)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

PeLe

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 25 apr-11 kl 12:12 »
Tyngden i infektionsbiologi (alltså den utbildning jag gått) omfattar virus, bakterier och parasiter som som orsakar sjukdom hos djur och/eller människor. Här är också zoonoser viktiga eftersom vi lever nära våra djur och både kan bli smittade av dem och smitta dem. Och du har rätt att man lägger mer vikt på ekologi vilket har varit nödvändigt. Det har ju tidigare varit och är fortfarande svårt att studera en bakteries beteende och det är svår att i vissa fall tänka sig detta. Det var ju inte länge sedan man trodde att djur saknade känslor tex. Sen är ju deras beteende mycket enklare på ett sätt ( de svara på vissa specifika receptorer för att tex invadera en cell och så länge den finns tar de den oavsett) men mer komplex på ett annat sätt (de känner av hur många de är i antal och gömmer sig för immunförsvaret tills de är tillräckligt många för att angripa). Rent genetiskt har de redan gener som de stänger av och på och vinner på sin mängd om man jämför med oss däggdjur. Som sagt det finns massor spännande med det är svårt att lägga i en text  :) Men undrar ni något så så kan jag försöka svara. Jag kan ju faktiskt inte allt, men en hel del  ;)

pyromanen

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 25 apr-11 kl 12:31 »
Que?

Testa googla marknära ozon

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #51 skrivet: 25 apr-11 kl 12:39 »
Que?

Solljus på lakanen ger en del ozon. Om det är tillräckligt för att att verka steriliserande låter jag vara osagt.

Men det ger ju en mycket speciell doft till nytvättade lakan, som gör att iaf jag somnar och sover extra gott. Den effekten är iofs troligen psykosomatisk.

christelle

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 25 apr-11 kl 12:54 »
Solljus på lakanen ger en del ozon. Om det är tillräckligt för att att verka steriliserande låter jag vara osagt.

Men det ger ju en mycket speciell doft till nytvättade lakan, som gör att iaf jag somnar och sover extra gott. Den effekten är iofs troligen psykosomatisk.
mmm, soltorkad tvätt doftar underbart - men ozon är väl lite småfarligt  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #53 skrivet: 25 apr-11 kl 13:17 »
Solljus på lakanen ger en del ozon.

Que? Igen. Vad innehåller lakanen som gör att det bildas ozon när de träffas av UV-ljus? Kväveoxider och föroreningar från hantering av oljeprodukter? Vill man sova i sånt? *mörkrädd*

Ifall jag upptäckte att det fanns större koncentrationer av ozon där jag bodde skulle jag nog fundera på att flytta  :-\
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #54 skrivet: 25 apr-11 kl 13:28 »
Solljus ger upphov till ozon lite överallt. Särskilt i samband med att ljuset träffar något. Så akta dig för att vistas utomhus när solen skiner.  ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #55 skrivet: 25 apr-11 kl 13:32 »
Tyngden i infektionsbiologi (alltså den utbildning jag gått) omfattar virus, bakterier och parasiter som som orsakar sjukdom hos djur och/eller människor. Här är också zoonoser viktiga eftersom vi lever nära våra djur och både kan bli smittade av dem och smitta dem. Och du har rätt att man lägger mer vikt på ekologi vilket har varit nödvändigt. Det har ju tidigare varit och är fortfarande svårt att studera en bakteries beteende och det är svår att i vissa fall tänka sig detta. Det var ju inte länge sedan man trodde att djur saknade känslor tex. Sen är ju deras beteende mycket enklare på ett sätt ( de svara på vissa specifika receptorer för att tex invadera en cell och så länge den finns tar de den oavsett) men mer komplex på ett annat sätt (de känner av hur många de är i antal och gömmer sig för immunförsvaret tills de är tillräckligt många för att angripa). Rent genetiskt har de redan gener som de stänger av och på och vinner på sin mängd om man jämför med oss däggdjur. Som sagt det finns massor spännande med det är svårt att lägga i en text  :) Men undrar ni något så så kan jag försöka svara. Jag kan ju faktiskt inte allt, men en hel del  ;)

Kan du beskriva infektionernas ekologi lite mer?

T ex så här:
Ekologi är (som jag uppfattar och minns det) samspelet organismerna emellan (speciellt samspel av typen näringskedjor) samt organismernas samspel med den fysiska miljön (biogeokemiska kretslopp). Om man nu studerar ett ekosystem bestående av värddjur (t ex människa), dess "normala" mikroflora, samt en invaderande organism (eller en som redan finns där men som massförökas vid något slags störning) hur blir det då?

Jag är framför allt intresserad av två saker:
* en allmän beskrivning av detta (övergripande)
* Kan man säga något generellt om betydelsen av smittämne (nytt eller gammalt) i förhållande till betydelsen av ekosystemets egenskaper för utvecklandet av sjukdom? (Eller ska jag säga infektion eller för värddjuret skadlig massförökning av någon mikroorganism?)
« Senast ändrad: 25 apr-11 kl 13:36 av Anders Skarlind »

Midvinter

• Dalarna
« Svar #56 skrivet: 25 apr-11 kl 13:56 »
Solljus ger upphov till ozon lite överallt. Särskilt i samband med att ljuset träffar något. Så akta dig för att vistas utomhus när solen skiner.  ;D

Vilken tur då, att solen aldrig skiner där jag bor :D :D :D

Men seriöst, för att ozon ska bildas när något träffas måste ju ingredienserna, dvs. syre/oxider i någon form finnas, borde ju betyda att allt "något som träffas av solljus" innehåller sånt. Är det så?
Äsh, kemi är inte min starka sida, känns dessutom OT. lägger ner nu.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #57 skrivet: 25 apr-11 kl 14:27 »
Vilken tur då, att solen aldrig skiner där jag bor :D :D :D

Men seriöst, för att ozon ska bildas när något träffas måste ju ingredienserna, dvs. syre/oxider i någon form finnas, borde ju betyda att allt "något som träffas av solljus" innehåller sånt. Är det så?
Äsh, kemi är inte min starka sida, känns dessutom OT. lägger ner nu.

Hoppas du inte bor i skogen heller, barrträd ger högre ozonhalt än annan natur.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #58 skrivet: 25 apr-11 kl 15:23 »
Nej, här är mest fjällbjörkskog ;D
« Senast ändrad: 25 apr-11 kl 16:05 av Midvinter »

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #59 skrivet: 25 apr-11 kl 15:47 »

De bakterier vi har normalt på kroppen är stafylokocker, men blir de för många kan inte kroppen greja detta, jag hade en bensår orsakat av får många stafylokocker.....och jag jobbar inom vården. Vår medicinska sjuksköterska (MAS) skickade ut ett pm att vi måste ha kläder som vi minst kan tvätta i 60 grader!
Så detta med att tvätta i låga temperaturer tror jag inte håller ända ut! Såg på Vanishreklamen om att tvätta i 30 grader, efteråt fanns det bakterier kvar! Men man behöver inte alltid överdriva, för lite skit rensar magen! hihihihi. Jag tvättar nästan all tvätt med Hälsingesåpan, som finns i de flesta affärer i Hälsingland, vissa hemslöjdsbutiker, Rättviks marknad tex.
[/quote]
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser