Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakterier i kläder  (läst 39379 gånger)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakterier i kläder
« Svar #60 skrivet: 26 apr-11 kl 02:39 »
Sen finns det platser på nätet där det står att de finns upp till 5 kg tror jag men var de siffrorna kommer ifrån vet jag inte. Så därför valde jag att skriva 1,5-2 kg vilket känns rimligt utifrån de referenser som kan kännas tillförlitliga.
Ja men visst, helt OK. Det var inte min mening att få dig att verka okunnig eller nåt. Förlåt isåfall. ;D

Citera
Men som sagt ingen har tagit bort den från en människa och sedan vägt dem allt är matematiskt.
*Host* det är faktiskt något utav det jag arbetat med i mitt tidigare yrke. Och obducenter väger ju tarminnehåll hela tiden, innehållets procentuella andelar är ju känt analytiskt såväl som mikoskopiskt. Det här med 5 kg eller mer - ja, det är troligt att det förekommer anser jag. Jag har själv inte sett någon patient i den kalibern, men tarminnehållet kan väga oerhört mycket och hos personer med matsmältningsproblem kan det formligen ligga material där och ruttna istället för den normala nedbrytningen. Men det är ju väldigt OT.  :P Hudbakterier kan man faktiskt göra en seriös uppskattning av, med hjälp av mikroskopering mm.

Humor hör absolut hemma i forumstrådar bara det är tydligt vad man menar  :)

Jag visste inte att agronomer läste så mycket sånt här:
Citera
Och ja bakterier är som allt annat levande, de lever tom i samhällen och kommunicerar med varandra och vissa har dessutom en lömsk strategi när det gäller att infektera oss. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta  ;)
Ja det är faktiskt ett jättespännande fält. Och lömska är dom verkligen. Dom har egna fabriker och skjuter med pilar, för att nudda litet vid senare forskning. Jag är dock inte helt insatt i det allra senaste, eftersom jag bytte yrke för några år sedan.

Kan du beskriva infektionernas ekologi lite mer?
Oj, PeLe, nu får du skriva en hel avhandling här, minst!  ;)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bakterier i kläder
« Svar #61 skrivet: 26 apr-11 kl 19:25 »
*Host* det är faktiskt något utav det jag arbetat med i mitt tidigare yrke. Och obducenter väger ju tarminnehåll hela tiden, innehållets procentuella andelar är ju känt analytiskt såväl som mikoskopiskt. Det här med 5 kg eller mer - ja, det är troligt att det förekommer anser jag. Jag har själv inte sett någon patient i den kalibern, men tarminnehållet kan väga oerhört mycket och hos personer med matsmältningsproblem kan det formligen ligga material där och ruttna istället för den normala nedbrytningen. Men det är ju väldigt OT.  :P Hudbakterier kan man faktiskt göra en seriös uppskattning av, med hjälp av mikroskopering mm. ...
Vem kunde ana att obducenter väger och analyserar.  Men då finns det hopp.
Däremot vet inte hur det gick för Gua som sysslade med tarmreningar uppe i Hälsingland. De blev  mycket motarbetade och vad jag minns flyttade  sin verksamhet till Spanien?  Folk som gjorde kuren berättade vad som kom ut tyå "plack".   Vilken erfarenhet man fick av att rensa ut placket kommer jag inte ihåg.
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bakterier i kläder
« Svar #62 skrivet: 26 apr-11 kl 19:43 »
hittade detta http://www.angelfire.com/indie/bengtandersson/gua.htm   och de tycks ha en hemsida men var utöver de tarmreningen?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bakterier i kläder
« Svar #63 skrivet: 26 apr-11 kl 20:17 »
Vem kunde ana att obducenter väger och analyserar.  Men då finns det hopp.
Däremot vet inte hur det gick för Gua som sysslade med tarmreningar uppe i Hälsingland. De blev  mycket motarbetade och vad jag minns flyttade  sin verksamhet till Spanien?  Folk som gjorde kuren berättade vad som kom ut tyå "plack".   Vilken erfarenhet man fick av att rensa ut placket kommer jag inte ihåg.

Äter man bentonitlera skiter man ut tarmavtryck, det är riktigt, att kalla det för plack är bedrägeri.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Bakterier i kläder
« Svar #64 skrivet: 26 apr-11 kl 20:24 »
Där ser man! Ja jag är inte helt övertygad om tarmrensningars förträfflighet heller. Visserligen skall det som är påväg ut faktiskt ut till slut, men är det sunt att tvinga ut det sådär? Och jag undrar om det inte är bättre att förebygga sånt här genom sund livsföring hellre.

Sen skriver dom:
"är det på så vis möjligt att frigöra bortemot fem kilo avlagringar under en veckas kur"
5 kilo låter väldigt mycket i det här sammanhanget. Låter nästan som man skulle skita ut slemhinnorna ur kroppen samtidigt  :o
« Senast ändrad: 26 apr-11 kl 20:26 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bakterier i kläder
« Svar #65 skrivet: 27 apr-11 kl 09:07 »
Autoimmuna sjukdomar där kroppens egna immunförsvar angriper de egna cellerna.  Man kan fråga sig finns det härdar med typ bakterier, parasiter, virus som triggar igång  immunförsvaret?   Och om så var i kroppen gömmer sig dessa stressfaktorer?  Tarmkanalen, urinvägar,  lever- galla mfl ?

Erfarenheterna från tarmrening kan det på nåt sätt ge något delsvar i frågan? Samtidigt kan vi med säkerhet slå fast att läkemedelsindustrin inte välkomnar sådan forskning som  minskar behovet av mediciner. 
 

Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Bakterier i kläder
« Svar #66 skrivet: 27 apr-11 kl 16:13 »
Ayrvedisk tarmrening kan man göra i Sverige. Är del av yogakurs. Kort går det ut på att dricka massor vatten med samma salthalt som kroppen. I kombination med fasta, så klart, av uppenbara orsaker.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Bakterier i kläder
« Svar #67 skrivet: 27 apr-11 kl 16:20 »
Vet inte riktigt om jag vill veta hur "bakterier i kläder" har kopplats till "ayurvedisk tarmrening", men.... en del trådar tar onekligen intressanta vägar....
F'låt... kunde inte låta bli.... o:)
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bakterier i kläder
« Svar #68 skrivet: 27 apr-11 kl 18:21 »
Tänkte jag skulle klargöra lite om det här med bakterier. Vi har vår normala flora och bär omkring på ungefär 1.5 till 2 kg bakterier som faktiskt skyddar oss från bakterier som gör oss sjuka. Sen har vi olika bakterier på olika ställen i kroppen och hamnar tex bakterier som bor på vår hud i ett sår får vi en infektion i kroppen som kroppen dock normalt klarar av. Sen har vi bakterierna som bor i vår hemmiljö som vi är vana med och som inte under normala omständigheter orsakar infektion. Bakterier på kläder hör ju också till vår normala flora och dessa utgör ju ett skydd mot andra bakterier eftersom bakterier konkurrerar med varandra. Men sen har vi tex våra djur som har sin egen bakterieflora och de har dessutom många gånger parasiter så här är i synnerhet handtvätt viktig. Lever vi tätt med våra djur växlar vi naturligtvis bakterieflora med dem men de infektioner de får kan i vissa fall spridas till människor så har man djur i nedsatt kondition eller sjuka djur ska man vara noga med att tvätta händerna. Kläderna i sig är ju inte en stor smittokälla eftersom det måste ju finnas något att bli smittad av till att börja med. Har man en infektion, tex fotsvamp eller illaluktande flytningar så har man med en patogen att göra och här hör 60 eller 95 grader hemma. Har man djur i dålig kondition eller sjuka djur kan det finnas en mening att tvätta i högre grader och då ska man byta kläder och tvätta händer innan man har med friska djur att göra. Sunt förnuft råder som vanligt men "våra" egna bakterier skyddar oss och dödar vi dem dödar vi också vårt bästa skydd utöver huden. Hoppas detta har varit till hjälp, själv har jag en master examen i infektionsbiologi så detta är ett område som ligger mig varmt om hjärtat :)
Vet inte riktigt om jag vill veta hur "bakterier i kläder" har kopplats till "ayurvedisk tarmrening", men.... en del trådar tar onekligen intressanta vägar....
F'låt... kunde inte låta bli.... o:)
När det dyker upp såna här bakteriekunninga måste man passa på. Osäkert om PeLe hänger med till Hälsa så då eldar vi på här :D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Bakterier i kläder
« Svar #69 skrivet: 28 apr-11 kl 20:21 »
Vet inte riktigt om jag vill veta hur "bakterier i kläder" har kopplats till "ayurvedisk tarmrening", men.... en del trådar tar onekligen intressanta vägar....
F'låt... kunde inte låta bli.... o:)

*GAPSKRATT!*   :D  :D ;D
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser