Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några bra tips om lätta övningar till min lilla valp?  (läst 12778 gånger)

sarablara

• Gäst
Hellu alla glada   :D

Jag skulle jätte gärna vilja få lite bra tips om lätta små övningar jag kan göra med min fyra månaders jackrussellvalp, jag vet ju självklart att dom ska ta de lugnt men jag märker på honom att han vill göra små lätta saker  :)
Mitt huvud har tyvärr stannat i att komma på saker, och så kom jag på att de är alltid kul att få höra från andra :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Några bra tips om lätta övningar till min lilla valp?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 22:36 »
Sitt
Ligg
Stanna kvar
Varsågod
Tass
Rulla runt
"Skäms"
skall

finns massor..4 månader då kan man sätta lite press, jack russel är ju en intelligent ras så det är bara att börja  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 22:36 »
klart du kan lära han saker redan nu.. men vad kan han.. kan han grunden sitt, ligg , stanna.. det är bra att börja tidigt.. när han kan grund övningarna så är det väl en oändlig olika trix man kan lär dom små..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 20:31 »
Vem har sagt att man inte får "träna" en valp?
Så länge man leker in det korta stunder i taget är det inga problem!

Länk till en sida med lite tips: http://www.hundcenter.eu/aktivering.asp

Lycka till!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 21:11 »
Bara ett *hund(!)öra* till den gång jag själv har idétorka ...   :-[

Vid 4 månader skulle jag mest leka inkallningsövningar, i form av tafatt och "den försvunna matten".  Och se till att få bra rutiner runt maten.

Ta ett ben eller annat långsam-godis.  Låtsas att Du inte ser när valpen hittar det (eller passa på när han verkligen har hittat något själv).  Prata vänligt, välj ett signalord, exempelvis:  "Vad har du där, lilla valp, får jag se?"  Tag benet ifrån honom.  Låtsas undersöka om det är lämpligt som valpmat.  Och ge strax tillbaka det:  "Ja, det får du ha."

Så har Du en rutin senare, den gången han har hittat något som kan vara giftigt ...   :o  Den gången kan det vara skillnad mellan liv och död att han är van att få det tillbaka.

Och för att tillverka ett effektivt varningsrop:  Koka buljongben eller annat verkligt gott.  Låtsas tappa ett 99-gradigt ben framför valpen.  Det luktar gott, och valpen travar fram för att mumsa.  En tiondels sekund innan han bränner sig, ropar Du:  AKTA DEJJJ!!!!  med all ängslighet Du kan åstadkomma som skådespelare!

En annan livförsäkring är att alltid kräva att han väntar på Din tydliga signal innan han vräker sig ur en bil.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 18 apr-11 kl 21:32 »
Min mamma fick en omplaceringshund.. helt otränad mentalt och leklusten var ordentligt bortbankad var tiken näst intill hopplös att sysselsätta. Rätt knepigt med tanke på att mamma hade en hane som var/är mer än lovligt arbetsvillig och smart. Hungrig var hon dock och godis i form av små stekta leverbitar gömdes i toarullsrör (förstår ni vad jag menar?) som vi vek in kanterna på så godiset låg kvar. Sen fick hon öva på att få ut godiset, för att försvåra lite gömde vi rören när hon fattat vad hon skulle göra.  :)

Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #6 skrivet: 18 apr-11 kl 22:29 »
   En tiondels sekund innan han bränner sig, ropar Du:  AKTA DEJJJ!!!! 

Ingen metod jag skulle rekommendera en valpägare  :( :(

Vem vet vad hunden kommer förknippa med smärtan, om det är din närhet eller något helt annat?

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 18 apr-11 kl 22:42 »
 Om man kan tänka sig att klickerträna sin hund kan man börja med allt möjligt ganska tidigt :)
Pi, 9 weeks, perch and heelwork

En nioveckors valp som börjar lära sig fritt följ.
 Eftersom inget sker med tvång eller obehag utan hunden får räkna ut vad som lönar sig så känns det som en mild valpträning...
På köpet får man en uppmärksam hund som gillar att träna.
 Det finns många filmer på Youtube om man vill ha fler tips.
                                                               Mvh
                                                           Charlotte
« Senast ändrad: 18 apr-11 kl 22:47 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sarablara

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 19:14 »
åh tack för alla bra tips nu ska min lille få jobba lite  :D

Snoken

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 apr-11 kl 11:57 »
Skulle jag få göra om min terriers valpträning skulle jag öva mycket mer inkallning och träna massor med lös hund. Jag gjorde felet att börja koppla honom när han började bli mer nyfiken på omgivningen än på mig - det var ju enklast så...
Sen är just den här rasen lite klurig med andra hundar bland så träna mycket sånt. Passivitet på stan - låt INTE alla få komma och hälsa och klappa. Eller åk till en hundklubb och sitt där medan någon träning pågår, och gör nån liten övning vid sidan av så hunden lär sig fokusera på dig fast det händer mycket annat omkring. Skaffa er snälla hundkompisar av olika storlek så din hund inte blir rädd för t.ex stora hundar.
Sen beror det ju på vad du ska ha din hund till, och vad du vill kunna begära av den som vuxen. Ska den kunna gå lös på skogspromenader måste det tränas, osv. Bästa tiden att lära hunden bra saker är NU, men i korta, lätta pass förstås.
Mental träning är oftast jobbigare än fysisk!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 20 apr-11 kl 21:10 »
Ingen metod jag skulle rekommendera en valpägare  :( :(

Vem vet vad hunden kommer förknippa med smärtan, om det är din närhet eller något helt annat?
På mina funkade det fint.  Jag fick tidigt ett effektivt varningsord, som valpen genast reagerade på.  Och som säkert räddade livet på flera av dem, när de var på väg mot något farligt.

Snällare metod, någon?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 22 apr-11 kl 15:26 »
Alltid super att träna på inkallningen, den behövs jämt. Ett tips jag har fått är att hitta på ett "super-duper-kul-kommando"! Alltså du kan träna inkallning som vanligt, men då och då, på promenader och liknande kan du ha med dig en boll eller ta upp en kotte eller vad din vovve nu går igång ordentligt på. Och så hittar du på ett spejsigt "kommando" typ: Yippidooo! gärna något som kan sägas i en pipig ton. Sedan busar ni loss rejält!
Det är helt perfekt att ha Ett kommando som hunden Vet att den kommer att bli rikligt belönad för! Jättebra i framtiden om något skulle hända, din vovve sticker iväg mot mötande hundar eller mot en väg eller vad som helst. Och kom ihåg att även när du använder kommandot i "nödfall" skall du låta precis lika glad och låta hunden busa precis lika mkt när den kommer tillbaka.

En bra hjärngympa-övning tycker jag är tummetott. Håll upp handen och låt hunden lära sig att peta med nos eller tass på tummen. När hunden kan tummen går manöver till slickepott o.s.v. tills den kan alla fingrar. För vissa tar det ett jäkla tag.. men det är en bra övning som man kan göra var som helst och där hunden får tänka. Den gör man genom "klickermetoden" alltså positiv förstärkning, där hunden prövar sig fram. Behövs ingen klicker heller,utan man kan använda rösten "bra" och så får vovven godis när den gör rätt.
Träna i korta intervall och när hunden börjar kunna ett finger kan man ställa högre krav. Till exempel att hunden bara skall peta längst ut på fingret och alltså inte får belöning förrän den petar tydligt längst ut på fingret :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 22 apr-11 kl 23:39 »
Instämmer med föregående talare om att inkallning är A och O.

Sen tränar jag "handen" dvs överlämnanden i oändlighet med mina valpar/ unghundar. Byte med annan sak eller godis. Viktigt att bytessaken är lika viktig/lika mycket värt för hunden som det som skall överlämnas. Inte kasta eller kampa! Bara byt.

När det är klart börja med miniuppletanden. Göm små föremål på ca 1kvm i skogen utan att hunden ser dig gömma. (ingen synretning = ingen förväntan = ingen stress = lugn fokuserad hund) Göm tändstickor, små tygbitar, bitar från en tennisboll, etc.
Låt hunden själv upptäcka att du varit där förut och ge den tid att råka hitta ett föremål. Så: Handen- kommando och byteshandel. Så småningom större ytor och kommando, tex "Leta!".

Kul och nyttigt! Mina hundar har hjälpt folk att hitta allt från handskar till nycklar och tappad skruv-bit i "skarpa" situationer så det är dessutom en väldigt praktisk "lek"
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 apr-11 kl 23:49 »
kontaktövningar... gå på promenad med valpen lös och när den sticker lite för långt bort så gömmer du dig bakom ett träd eller liknande..på så vis lär du hunden att alltid hålla koll på dig och ha kontakt...

inkallning

spårövningar i form av lätta korvspår och liknande är kul att öva..

varsågod träning..varsågod kan användas innan mat,innan in och utgång, innan lek, mm oxå viktigt för en hund.

sitt,ligg och övriga vardags kommandon ..

koppelträning..

Fjäderfän och kaniner

Snoken

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 apr-11 kl 08:59 »
En sak som många använder sig av (men som inte funkade speciellt bra på just min hund...) är angående att hunden ska hålla sig i din närhet hela tiden och inte sticka iväg utom synhåll. Poängen är att DU inte ska ropa på hunden hela tiden, det är DEN som ska se till att DU inte försvinner ur sikt. Troligen gömmer sig ägarna, som tidigare tipsats om, när hunden är på väg för långt bort. Men det kräver ju en hund som tycker det är lite jobbigt när matte/husse försvinner, en hund som skiter i det blir det ju knepgare med.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 apr-11 kl 00:05 »
En sak som många använder sig av (men som inte funkade speciellt bra på just min hund...) är angående att hunden ska hålla sig i din närhet hela tiden och inte sticka iväg utom synhåll. Poängen är att DU inte ska ropa på hunden hela tiden, det är DEN som ska se till att DU inte försvinner ur sikt. Troligen gömmer sig ägarna, som tidigare tipsats om, när hunden är på väg för långt bort. Men det kräver ju en hund som tycker det är lite jobbigt när matte/husse försvinner, en hund som skiter i det blir det ju knepgare med.
har man en bra relation med sin hund och den ser dig som ledare så vill den vara dig till lags..den bryr sig direkt om du försvinner.. småfel i valpuppfostran från början kan skapa stora problem..som alltid gäller det att vara konsekvent med regler och inte låta hunden ligga i sängen ibland..och ibland inte..det är förvirrande för en hund.. att skrika på en hund gör att kontakten försämras oxå...
Fjäderfän och kaniner

Elcyion

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 04 maj-11 kl 17:04 »

Som fd. ägare till en greyhound vet jag precis vad du menar. Dels var hon en omplacering (som hade bott i hundkennel hela sitt liv) samt att rasen i sig är avlade att jobba med föraren utom synhåll. Jag kunde gömma mig och hålla på. Hon kom när hon var klar. Då gjorde jag en annan variant på samma övning. Istället för att bara berömma henne när hon kom och gå vidare, ömkade jag henne när hon äntligen kom tillbaka. Jag låtsades vara superorolig och verkligen försökte förstärka att jag hade råkat ut för något när hon var borta. Tex genom att prata med ett konstigt (men vänligt tonfall), snabba strykningar över kroppen och liknande. Allt från 3 sekunder upp till 30 sekunder beroende på hur länge hon hade varit borta. När jag ansåg mig vara klar, släppte jag "akten" och vi gick vidare som om ingenting hade hänt.
Detta kombinerade jag sedan med att hon ALLTID skulle hålla koll på mig. Alla spontana kontaktförsök uppmuntrades genom röstberöm, och om jag vände på klacken och hon kom på en gång var hon världens bästa hund.
Efter några månaders träning, hade jag en hund som till synes hade noll koll på mig, men vände jag mig om och gick åt andra hållet han jag sällan gå mer än 2-3 steg innan jag hörde henne komma rusande efter mig. Sen hade hon sån himla fart att hon inte kunde stanna hos mig. Hon var tvungen att susa förbi innan hon kunde stanna. Men så fort hon kunde vända, kom hon travandes fram till mig och där fick hon massor med beröm.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser