Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fellägen - hur gör ni?  (läst 7175 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Fellägen - hur gör ni?
« skrivet: 15 apr-11 kl 08:29 »
Jag har en tacka som har "annonserat" att hon ska lamma i drygt ett dygn nu. I morse hade hon fått 1 lamm, men inget mer. Jag gick in och kollade och hon har fler lamm där inne... Jag kunde känna ett huvud alternative en spetsig rumpa, men inga ben!!!

Jag har så sällan problem av detta slaget, min erfarenhet är jättedålig på att ändra om inne i livmodern. Så jag har ringt veterinären... sitter och väntar just nu...

Hur gör ni? Fixar ni sådant själva??! ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 08:44 »
Jag brukar fixa sådant själv, jag fick lära mig den hårda vägen när man står där och vet att om tackan ska överleva så måste man och veterinären har inte tid - de måste tyvärr prioriterar kalvningar mm som innebär större ekonomiska förluster.

Jag brukar mentalt utgå ifrån att lammen är döda när det krånglar så som det gör för dig, så att det är inte bråttom. Jag tar mig tid att känna och tänka över vad det är jag känner.

Om du bara känner ett huvud alt en spetsig rumpa så sitter det förmodligen och trycker upp mot den trånga passagen, för att få plats att komma förbi med handen och leta ben så måste du trycka tillbaka lammet. Ibland har det hjälpt att lägga omkull tackan och palla upp rumpan med något så att rumpan ligger högre än framdelen, då blir det oftast lättare att jobba i lugn och ro och lammet/lammen trycker inte mot passagen utan man får hela livmodern på sig att vända och vrida.

Det kan mycket väl vara rumpan du känner, och utan ben så sitter lammet som en propp. Då måste lammet tryckas tillbaka så du kommer förbi och kan lirka fram bakbenen under lammet och dra ut.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 08:47 »
När man lirkar fram benen så försök att få klövarna inuti din hand liksom, så att din handrygg skyddar livmoderväggarna för att rispas av klövarna.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-11 kl 09:39 »
Om du undrar om det är rumpan eller huvudet så kolla om du känner tänder alt. svans. Vi brukar oftast fixa sådant själva och det är inte alls så att lammet måste vara dött. Klövarna är mjuka, för att inte skada livmodern så gäller det att ha filade korta naglar. Kanske inte så många på forumet här behöver tänka på sånt  ;D Men som sagt när hon fått ett lamm så finns mer plats att försiktigt trycka in nästa lamm innan du försöker få fram ett ben eller två.Lycka till.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #4 skrivet: 15 apr-11 kl 09:50 »
Om hon har jobbat så länge, är hon ganska säkert både torr och trött nu.  Försök hitta något att smörja med, så Du inte orsakar mer smärta = risker för skador på slemhinnorna än nödvändigt.  Försök att inte ha bråttom, utan känn noga och flytta handen försiktigt där inne.  Ofta vet den födande modern ganska väl själv åt vilket håll det tar emot, så många ställer sig självmant på knä för att underlätta för hjälparen att puffa in fostret igen.  Men krystningarna när Din hand och arm rör sig mot slidans väggar, dem kan hon inte hindra!

  Måtte det nu inte vara trillingar!  Du vill inte få tag på ett ben från ett annat foster än det som proppar igen utgången!

  Lite extra ompyssling med varmt vatten att dricka brukar var populärt så fort någon hinner!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #5 skrivet: 15 apr-11 kl 10:23 »
Veterinären kom snabbt!
Hon höll på i ca 45 min - 1 tim innan hon fick ut ett pyttelitet lamm (troligen inte fullgånget) och ett fullgånget stort lamm (som satt som berget :o). Båda döda...
Nu håller jag tummarna för att tackan klarar sig så att det levande lammet får behålla sin mamma!!! Jag har sondat det lammet så att det ska klara sig, tills tackan orkar ta hand om det.

Jag är glad att jag ringde veterinären, hon hade ursvårt att få ut lammen, så det hade jag aldrig fixat själv!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #6 skrivet: 15 apr-11 kl 10:51 »
*smajly för Lättad Suck!*

Jag fattade aldrig att veterinären kunde komma.  Nu håller vi tummarna att modern klarar sig!  Ge henne en extra klapp från mig, gärna med lite extra gott, vill hon ha ljummet vatten?  Vore hon get, skulle jag föreslå svartvinbärssaft, men får brukar vara lite mindre intresserade av inblandning av "främmande vätskor" i vattnet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #7 skrivet: 15 apr-11 kl 11:10 »
Jag har gett henne LG´s energibalans + lite betfor (som hon inte var spec imponerad av) Färskt hö och vatten. Hon nappar lite ointresserat.... vi får hoppas att det går bra!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #8 skrivet: 15 apr-11 kl 11:32 »
Skönt att du fick hjälp!!!!!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #9 skrivet: 15 apr-11 kl 18:13 »
Nu ikväll äter tackan hö, hurra :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #10 skrivet: 15 apr-11 kl 18:25 »
:D  HURRA!  :D  Då lär hon väl dricka också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #11 skrivet: 15 apr-11 kl 18:33 »
Första lamningen någonsin hos oss var såklart ett rejält felläge. Jag försökte putta tillbaka lammet som kom med nacken först men, det gick inte. Jag fick tag på en mjölkbonde i närheten som också haft grisar för så han hjälpte mig att putta tillbaka det. Sen fick vi ut det och ett till. Båda var tyvärr döda. Har haft ett par fellägen sen dess men, de har jag klarat ut själv.

Skönt att din tacka verkar repa sig nu.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #12 skrivet: 15 apr-11 kl 21:27 »
Aldrig roligt med besvärliga lamningar   :( Man får vara glad för de man lyckas rädda!

En fråga: Varför ska man ge tackan varmt/ljummet vatten (att dricka utgår jag ifrån)? Har jag inte hört förr.   ???

morrhår61

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #13 skrivet: 15 apr-11 kl 22:02 »
En fråga: Varför ska man ge tackan varmt/ljummet vatten (att dricka utgår jag ifrån)? Har jag inte hört förr.   ???
[/quote

mina tackor dricker dubbelt så mycket om de får ljummet vatten  :D ;)
.. livet är kort så lev medans du kan!!!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #14 skrivet: 15 apr-11 kl 22:18 »
Om tackan har jobbat hårt och haft ont, så behöver hon pysslas om, känna sig trygg och glad!  Och törstig brukar hon vara.  Om vattnet då blir extra smakligt, så dricker hon kanske lite mer än hon annars skulle ha gjort.  Och vatten behövs för den mjölk som hon ska producera nu helt plötsligt, från den ena dagen till den andra!  Lite enkel omtanke alltså, men sånt brukar löna sej när man har med levande varelser att göra!  De kan rent av få för sej att tycka om en, och komma fram och tula.  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #15 skrivet: 16 apr-11 kl 07:58 »
Tackan ser fräsch ut, hon äter  och dricker och tar hand om sitt enda lamm... ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #16 skrivet: 16 apr-11 kl 10:36 »
Så skönt Vallhunden. Att ge tackan ljummet vatten gör att hon inte behöver göra sig av med energi på att värma upp vattnet. Oftast är de så törstiga att de hinkar i sig 3-4 lit. är vattnet då kallt fryser hon,tänk dig själv. ;) Att få en skvätt energibalans är nog inte så dumt heller.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #17 skrivet: 16 apr-11 kl 11:33 »
Härligt, Vallhunden!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #18 skrivet: 17 apr-11 kl 19:05 »
Tackan är håglös igen :(
Hon bryr sig inte om höet, men åt upp lite betfor som jag gav ikväll.
Jag har nu gett henne 2 "supar" av LG-s enerigbalans (för trötta mödrar ;))
Efter konsultation med kompis som är veterinär konstaterar vi att hon antagligen har ont (vem fan skulle inte ha det ??? :o)
Hon fick inget smärtstillande av veterinären som var här, om hon inte är bättre ska jag ringa imorgon och be att få "köpa" en spruta smärtstillande av dom... :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #19 skrivet: 17 apr-11 kl 20:03 »
Jag har hört att man kan ge magnecyl,lös upp den i lite vatten. Kanske jag också skulle göra med min "håglösa". ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 3 användare (1 dolda)
Rörsbjär, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser