Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fellägen - hur gör ni?  (läst 7152 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #20 skrivet: 17 apr-11 kl 20:21 »
Tja, får och getter är ganska olika, men på getter fungerar inte magnecyl (acetylsalicylsyra) alls.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #21 skrivet: 17 apr-11 kl 20:30 »
Jag har hört att man kan ge magnecyl,lös upp den i lite vatten. Kanske jag också skulle göra med min "håglösa". ???

Enligt min veterinär är det enda i form av receptfritt smärtstillande man ska ge är acetylsalicylsyra, antingen supp eller brus. Eftersom suppar är svindyra (flera hundra kronor) så ger jag magnecyl brustablett vid behov, 1 st. (får är lite känsligare än människor så de behöver inte mer enligt vet). Det ser jag till att alltid ha hemma. Det fungerar jättebra för hälta, urinsten, sårsvullnader mm så jag hade definitivt provat.

Kan det vara en infektion på uppsegling? Fick tackan något antibiotika i förebyggande efter allt rotande så länge? Jag tycker nästan hon borde ha det efter det ingreppet. Kanske kunde du få det utsrivet också om du frågar?

Lycka till!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #22 skrivet: 17 apr-11 kl 20:40 »
Du har rätt, om smärtan beror på själva ingreppet, bör den ju vara värst precis efter.  Om den ökar, så borde den bero på något som tillkommer.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #23 skrivet: 17 apr-11 kl 21:00 »
ursäkta men vad är supp? Min håglösa har nu fått lite bättre blick och tempen gått ned från 39,9 mitt på dagen till 39,5.Hurra....tror jag. Lammen skuttar och är inte hungriga. Har inte sett ngn. idissling än men hoppas på bättring. Förr så lade man in ngn. sorts sulfa i livmodern när man varit där och rotat har jag en svag aning om.Vad är egentligen skillnaden på penicillin och sulfa?

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #24 skrivet: 17 apr-11 kl 23:02 »
ursäkta men vad är supp?

Supp=suppositor=stolpiller
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #25 skrivet: 18 apr-11 kl 07:34 »
Jag har kollat det där med Magnecyl... Det finns inget mlr-värde på magnecyl´= det är inte godkänt läkemedel till får... Man har ingen karens uppgift tror jag att det betyder. Man vet inte hur länge det stannar kvar i kroppen. När tacka och lamm är godkänd föda, alltså.

Hon fick pencillinstav instoppat...
Igår hade hon 39,8 och i morse hade hon 39,1 = ingen infektion på gång. Hon ville inte äta upp sitt betfor i morse :o
Hon fick en sup för trötta mödrar, till...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #26 skrivet: 18 apr-11 kl 08:06 »
Också jag har blivit rekommenderad Magnecyl av veterinär efter svår förlossning med fellägesrättning, detta var dock ca 10 år sedan. Jag blev också rekommenderad att ge en ordentlig dos cortison för att hjälpa tackans kropp att komma igång.

Nu däremot skulle jag tro att veterinär skulle ordinera/förskriva Metacam istället, sedan det blivit godkänt på får och är väldigt effektivt. Har du frågat veterinären om det? De kan ha ont ett bra tag efter, och med tanke på att lammet satt så fast så är det mycket troligt att hon har ordentligt ont, då har de ingen matlust.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #27 skrivet: 18 apr-11 kl 20:07 »
Jag fick 4 sprutor som jag ska ge henne (en om dagen) Tackan fick den första i morse + en överdos B-vitamin (för säkerhets skull, om det skulle vara magen som krånglade) Hon åt inte upp sitt betfor ikväll heller, men när jag var ute nyss så smaskade hon hö ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #28 skrivet: 18 apr-11 kl 20:12 »
Skööönt!  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fellägen - hur gör ni?
« Svar #29 skrivet: 18 apr-11 kl 20:44 »
:D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 2 användare
Jon.b, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser