Precis som med vargen. 
Var det inte du som tyckte att det gick bra att bo och ha får några km från varglyan. 
Du som inte har varg runt knutarna.
Vildsvinen är ju i alla fall lätta att freda sig från. Två eltrådar och sedan är det klart.
Till vargen krävs det betydligt mera jobb och trådar. Inte får man några bidrag heller.
Sen kan ju du sätta upp nåpgra jakttorn och tjäna "storkovan" på skjutglada jägare. 
Tror knappast att jag skulle tjäna några pengar på att sätta upp ett jakttorn för varjakt istället.
Jag personligen har inga direkta svårigheter att freda mig från vare sig varg eller vildsvin, mina marker är så pass små och välarronderade att det skulle vara möjligt att hägna in även åkermarken. Vad gäller övriga, större, markägare här i trakten är det dock en annan femma. Att skydda sina djur från vargangrepp är ju givetvis, som jag misstänker att även den mest inbitne rovdjurshataren förstår, en baggis jämfört med att skydda sina åkrar mot vildsvin.. För det första så måste man ju ändå ha någon form av stängsel till sina djur, det handlar ju "bara" om att förstärka skyddet. När det gäller vildsvinsskydd så är det ju säkerligen 10-tals gånger större arealer som måste stängslas in med allt det merjobb det innebär (batterier, stängselkontroller o.s.v.)
Och sedan vet jag inte vad du fått uppgiften ifrån att jag skulle anse att det skulle gå bra att ha några får några kilometer från en varglya.. Jag är möjligtvis inte jägare, men jag är en praktisk människa med jävligt mycket större naturkunskap än vad en handfull slumpvis utvalda Alternativ:are skulle kunna uppbringa som sammanlagd kunskap. Det jag sagt är att jag anser att vargen har ett existensberättigande i vårt land, ett existensberättigande som sträcker sig över det antal som vår nuvarande borgarregering satt som tak och att jag som djurägare måste acceptera vargen och skydda mina djur så gott det går, givet is med statligt stöd då det är "statens djur".
Jag förespråkar heller ingen utrotning av vildsvinen, men jag efterlyser en fungerande viltvårdsstrategi, för någon sådan existerar inte ens på pappret i dagsläget. Den som inte inser att vildsvinen är på väg att bli fastlandets svar på kaninerna på Gotland den har inte ett skit att göra i viltvårdsfrågor..