Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kålfjäril???  (läst 3689 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
kålfjäril???
« skrivet: 29 jul-06 kl 09:02 »
min fars fina trädgårdsland hemsöks av massor med lila-aktiga fjärilar.......som lägger ägg (som blir till larver) ........kan det vara den fruktade kålfjärilen?

........och vad gör man i så fall åt den?
Live simply......so that others may simply live.

rosita51

• Skåne
Re:kålfjäril???
« Svar #1 skrivet: 29 jul-06 kl 09:42 »
Jag tror att kålfjärilen är vit, men oavsett vilken fjäril det är, så lägger den ju ägg. Det bästa sättet är handplockning! Leta dagligen upp och plocka bort alla man ser. Nästa dag är där fler igen! Så håller det på tills alla är borta. Det bästa är ju om man kan plocka bort äggen innan det blir larver! Förra året åt larverna upp det mesta av min grönkål, broccoli och mangold!  :'( I år odlar jag i odlingstunnel av väv! ;)
MVH Rosita zon 1

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-06 kl 03:13 »
Bacillius turegensis.

Yrkesodlarna anvænder en KRAV-godkænnd bakterieiløsning som de sprutar kålen med en gång varannan vecka. Larverna æter lite-
sedan får de magsjuka och dør. Bacillen heter som rubriken ovan.
Tyværr så sælj det inte i hobbyførpacningar, men om du kænner
någon eko-odlare så kanske du kan få køpa av honom.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #3 skrivet: 31 jul-06 kl 08:41 »
Det är bara fiberduk som funkar. Vitkålen får vara ifred någotsånär men broccolin är helt omöjlig att odla utan fiberduk. Jag har läst att man kan testa med ett te av chilipeppar, har inte provat det själv än.
kan själv

Magpie

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 aug-06 kl 18:30 »
Kålfjärilen är vit och ser nästan ut som rovfjärilen om du vet hur den ser ut. De har båda 2 svarta prickar på sig och svart på övre vingkant.
Hur stora är fjärilarna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser