Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytproblem med lecakulor i aquaponics  (läst 6814 gånger)

mt_knot

• Skåne
flytproblem med lecakulor i aquaponics
« skrivet: 13 apr-11 kl 09:11 »
Jag är i full gång med att starta ett par aquaponics system och har nu börjat få igång ett mindre som test.
Odlingsbädden är en 65 lit brukbalja av plast med häverttömmning (bell siphon) det funkade bra när jag testa med bara vatten, men lecakulorna flyter lite väl mycket vid fyllning och nivån höjs med 2-3 cm plus att kulorna vallas upp längst långsidorna och det bildas en svacka i mitten.

Nu undrar jag om någon vet om lecakulorna kommer att vattenmättas med tiden eller om det helt enkelt inte kommer att funka? Jag har googlat men inte hittat några definitiva svar.

MVH Johan

Jan lindgren

SV: flytproblem med lecakulor i aquaponics
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 19:45 »
Hej!
Varför använder du leca när makadam fungerar utmärkt?
MVH
Jan

mt_knot

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 apr-11 kl 05:21 »
Tja, jag fick för mig att det var lättare att hantera, väger ju mycket mindre vilket passar min rygg bra. Och efter att ha läst på nätet så verkar det lättare att "pilla" ner växterna i substratet samt att grus/makadam lär kompakteras efter hand och att det skulle kunna leda till problem.

Mitt "flytproblem" verkar ha försvunnit, jag har nu 3 brukbaljor i rad, långsida mot långsida, med en träram runt om, så nu  blev det hela stabilare, med bara 1 balja och inga sidostöd så buktade sidorna ut / in vid fyllning/tömmning vilket antagligen föranledde mitt problem. Jag ökade även nivån med kulor en aning, 50l i 65l-baljan, verkar funka. Nu ska jag bara få kontroll på siphonerna som behöver finjusteras.

Johan

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #3 skrivet: 29 feb-12 kl 20:02 »
Hur har det gått med ditt aquaponicssystem?

Jag sitter och klurar löst kring https://www.omegagarden.com/index.php?content_id=175&product_id=1 och hur/om det kan kombineras med fiskar i Sverige a la http://www.omegagarden.com/pdf/omegafarmingnews.pdf. Häftiga grejer detta.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

mt_knot

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 mar-12 kl 12:20 »
Ligger lite lågt med mitt system just nu, hade för många saker på gång förra året, mina bin tog den mesta tiden och sen skaffade jag höns igen vilket tog resterande tid kan man säga.

Grund systemet funkar men jag har problem med sifonerna, de är rätt känsliga för flödesförändringar så jag måste rensa pumpen oftare än jag trodde. Sen har jag inget bra ställe att ha tanken, provade garaget men fick för dåligt med ljus och har ej hittat bra belysning. Jag har inte heller fått tag på tilapia här hemma. Guldidar i all ära.
 Men jag kämpar vidare, nu startar ju bisäsongen och jag ska även bygga en "hugelkultur" och div. andra odlingsbäddar, bygga ett ordentligt hönshus, och kanske skaffa kaniner m.m. :)

Johan

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #5 skrivet: 04 mar-12 kl 08:11 »
Ok, måste inte tilapia hållas i högre temperaturer och därmed använda mer el?

Bin ska ju bara ombesörjas 3h per kupa/år. Där måste du ju kunna hitta lite tid att frigöra eller? ;)

I övrigt verkar du ha en intressant sammansättning av verksamheter. Ungefär som jag själv hade velat ha det, tror jag. :)

Tror du/ni att det är värt att investera i en OmegaGarden? De kostar ca 17 000 i SEK men produktionen verkar riktigt effektiv.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

mt_knot

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 mar-12 kl 14:43 »
Jo tilapia kräver högre värme och därmed energitillskott på vinterhalvåret, men jag har en bakgrund med ciklidodling som hobby och tänker i så fall ha dem mest för intresset och ej primärt i produktion, dvs antagligen i stort akvarium eller tank inne på vintern och i damm på sommaren.

Systemet ser onekligen intressant ut, men om det är hållbart ekonomiskt hemma vågar jag inte säga, kanske om man ska sälja plantor, för husbehov verkar det dyrt tycker jag, eller i vart fall mycket pengar. För min del alltså :)

Johan

folkeg

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 nov-13 kl 10:55 »
Efter något år har lecakulorna absorberat så mycket vatten att de flyter mycket lite och påverkas nästan inte alls av ebb-flodsystem i en aquaponisk anläggning. Man kan påskynda denna process genom att hälla lite såpa i vattnet.
Jag har också ungefär 30% träkol bland lecakulorna,för att öka den biologiskt aktiva ytan. Samma problem där. Kol flyter mycket bra. Efter en tid har emellertid bakteriefilm och växtrötter klibbat ihop alltihop så det blir som en kaka.
För att slippa igångsättningsproblemen kan man sätta en duk av kålnät (sådant som man har mot kålfjärilar) runt basen på autohävertens skyddsrör. Den silar bort både kol och leca.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 17 apr-14 kl 13:49 »
Någon som har bilder att dela?
Kaninuppfödare och pelargontant.

fingret

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 14 nov-14 kl 07:04 »
Jag har ett nytt AP-system igång i min lägenhet. Men jag har stora problem med mina flytande leca-kulor. Har läst på nätet att man ska sänka vattennivån för att få bukt med problemet men min flood-nivå ligger cirka 5 cm under de översta lecakulorna. Kulorna i vattnet flyter ändå som korkar, vilket gör det omöjligt att plantera något när allt rör sig när growbed fylls.

Nu har i och försig bara kulorna varit blötlagda i ungefär ett dygn, tror ni jag ska ha lite is i magen? Någon nämnde att efter ett år har lecakulorna slutat flyta. Men jag har ingen lust att vänta ett år innan jag planterar min första växt... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare
alternaiv, torbjorn, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser