Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkonägg i kläckaren -hjälp!  (läst 6867 gånger)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
Kalkonägg i kläckaren -hjälp!
« skrivet: 13 apr-11 kl 07:55 »
Jag fick 4 st kalkonägg o nu har jag nyss lagt dom i kläckaren..... Men sen då? Jag vet inget om kalkoner  :-\
Hur många dygn tar det innan dom kläcks? Hur sköter man dom nykläckta? Tänkte ha dom i egen avdelning i hönshuset med värmelampa, men vilket foder o hur varmt vill dom ha?
Jaaa, hoppas på råd! Och hoppas såklart på att det blir nåt av dessa ägg, spännande!!!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

ivy

• Gotland
SV: Kalkonägg i kläckaren -hjälp!
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 10:27 »
28dygn har jag lärt mig att det tar att kläcka kalkonägg, tror det är likt att kläcka fram kycklingar men har själv ingen erfarenhet att kläcka kalkoner då jag inte kört igång vår första omgång med ägg...

mymlan65

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 16:39 »
28 dygn, ja.
Funkar i stort sett som kycklingar, möjligen är de lite känsligare för fukt o drag...
Ge dem gärna kalkonstart i början.
Lycka till!
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 20:34 »
Kalkoner behöver varmare än kycklingar när dom är nykläckta helst 37-38 grader. Dom fattar inte alltid hur man gör när man äter och dricker så det är till stor hjälp att kläcka kycklingar som dom kan gå med (Dvs lägg in hönsägg i kläckaren när kalkonäggen har legat 7 dagar) Annars får man visa tills man ser att dom fattar. Kalkonstart är lättast att börja med (kycklingar kan äta det också) Ger man vanligt kycklingstart måste man komplettera med extra protein de första veckorna fom 6 veckor kan man fodra dem som höns om man inte vill att de ska växa extremt fort.

Kalkonkycklingar blir rätt snabbt stora men är betydligt mer känsliga för  att bli våta och kalla än vanliga kycklingar så se till att dom inte är ute i dåligt väder förrän dom är ca 12 -16 veckor. När dom väl blivit så stora klarar dom både väta och kyla bra och är härdiga fåglar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 13 apr-11 kl 20:48 »
Tusen tack för svaren!
Nu hoppas jag att det blir något av dessa ägg. Jag kunde ju inte motstå detta erbjudande om ägg:)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

annalena

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 28 apr-11 kl 10:53 »
När kycklingarna kläckts och du använder värmelampa så skall du inte ha rött ljus utan vitt ljus. Annars blir de som förblindade och hittar inte vattnet.

hönstokan

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 02 jul-11 kl 14:56 »
vilken temp samt fukt i kläckare för kalkoner? samma som höns?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 02 jul-11 kl 15:02 »
Jag hade det iaf. och de poppade ut små gobblers utan problem. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 09:21 »
vilken temp samt fukt i kläckare för kalkoner? samma som höns?
Ja  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mymlan65

• Småland
« Svar #9 skrivet: 04 jul-11 kl 10:47 »
När kycklingarna kläckts och du använder värmelampa så skall du inte ha rött ljus utan vitt ljus. Annars blir de som förblindade och hittar inte vattnet.

Nope, så är det inte.... De ser alldeles utmärkt i rödljus...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser