Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hög elräkning, elfel?  (läst 24439 gånger)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
SV: Hög elräkning, elfel?
« Svar #60 skrivet: 13 apr-11 kl 13:03 »

Han var kock och stod ständigt i köket och pulade med nåt, elelr så städade han eller så diskade han eller så skurade han golv elelr så lagade han mat...

Jag kunde tänka mig att betala 2500 kr/månaden för det där...... 

;D Förlåt Kimma, kunde inte låta bli!  ;D ;D ;D
Malin

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #61 skrivet: 13 apr-11 kl 13:04 »
Jag kunde tänka mig att betala 2500 kr/månaden för det där...... 

;D Förlåt Kimma, kunde inte låta bli!  ;D ;D ;D
Haha ja så länge du inte har några krav på sex så go ahead  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vilse

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 13 apr-11 kl 13:09 »
Hehe nä tror han är sambo..och är du inte 20 år äldre än honom är han itne intresserad ändå  ::)
är det inte konstigt? jag satte ut en kontaktannons för att få mera vänner, ålder 10 under o 10 över min egna ålder.
dom svar jag får är bara från grabbar som är 20-30 år yngre och vill ha ett seriöst förhållande!

förlåt kidnapning av ämnet
kidnapning ha ha ha

fast då kanske man kunde ha värmen avstängd hela tiden året om? :) :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 13 apr-11 kl 13:30 »
Haha ja så länge du inte har några krav på sex så go ahead  ;D
Energieffektivare hushållerska får jag aldrig fatt i. Kan jag få ett nummer? (vist ja, var ju där det knep, men likväl prisvärt)
Ursäkta trådkapning Gångtrött, flåt,flåt..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

djurkuf

• Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
« Svar #64 skrivet: 20 apr-11 kl 11:40 »
Vad har dom för ytter belysning endel har ju sånna där halogen lampor.
Dom drar snor mycke med ström.
Fan eldar dom inte jag älskar hålla på med ved.
Även om man köper den stockvis.
Det är ju bra träning och perfekt att ta ut sina frustrationer på.
Och så blir man varm flera gånger.
När man sågar och hugger när man bär in den.
Och när man eldar den.
Suck det verkar vara folk som bott i lägenhet i hela sina liv.
Jag letar ihjäl mej men alla hus ägare är ju så förbannat hund rädda :)
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Rosten

• Närke
« Svar #65 skrivet: 24 apr-11 kl 11:19 »
De orkade inte fixa ved.. Eller hade inte råd, jag vet inte.. Jag fixade fram en som kunde sälja dem ved men när jag vägrade följa med för att hämta den (ville inte bli inblandad om de inte skulle betala den) så blev det aldrig av.

Jag ska ALDRIG mer ha permanenta hyresgäster när dessa har flyttat..
Tvärt om.
Nu har du skaffat dig erfarenhet hur du inte skall göra.
Nästa gång hyr du ut det med ved. Lägg på vedpriset och dina kostnade på hyran.

Kolla att alla fänster och dörrar sitter som dom ska och berätta för nästa hyresgäst hur man undviker kallras med exempelvis ett lakarna upphängt framför dörren och rullgardiner framför fönstren kalla nätter.

Kanske också dax att se över husets isolering. ;)
Och om det finns möjlighet att isolera taket.
« Senast ändrad: 24 apr-11 kl 11:25 av Rosten »

Vargerik

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 24 apr-11 kl 22:40 »
Tydligt är det påsk. Förr drev man häxprocesser, idag blir en stackars vattenkokare oskyldigt dömd!
Finns det inte enkla uträkningsprogram där man kan uppskatta förbrukningen? Iofs lär inte det finnas "uppvärmd kallfarstu" att kryssa i.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 24 apr-11 kl 23:24 »
Tydligt är det påsk. Förr drev man häxprocesser, idag blir en stackars vattenkokare oskyldigt dömd!
Finns det inte enkla uträkningsprogram där man kan uppskatta förbrukningen? Iofs lär inte det finnas "uppvärmd kallfarstu" att kryssa i.

Jag sökte på "elförbrukning" på Google och fick en hög med intressanta träffar. Bland annat på www.aeservice.nu och www.eon.se. Såna generaliseringar kan ju självklart inte vara exakta, men ger en fingervisning om i vilken härad förbrukningen borde ligga. Sen ska man väl komma ihåg att det handlar om Medelsvensson och inte hardcore alternativare, men såna värmer väl knappast med direktel heller... (:)

Jag är själv inte utbildad elektriker men har läst en del ellära och elsäkerhet av andra anledningar, och kan inte förstå hur ett "elfel" skulle kunna ge en högre förbrukning, speciellt under lång tid. Är man inte inne och pillar i apparaterna (eller bygger själv), och även då, så betyder "elfel" normalt sett antingen ledningsbrott, eller kortslutning - och i fallet kortslutning så vill i alla fall jag att säkringen ska lösa ut. Det kommer i alla fall knappast att ligga och puttra på några extra hundratal watt timme efter timme, dag efter dag, speciellt utan att man märker något.

Värmer man med direktverkande el så blir det i vilket fall som helst i princip ett nollsummespel mellan apparaterna: den el som man gör av med extra på ett hörn minskar bara behovet av uppvärmning med ungefär lika mycket. Slutförbrukningen blir varken så mycket högre eller lägre. All el som används ger ett motsvarande värmetillskott, sen är det i princip bara en fråga om att hålla den värmen inne på rätt ställe (isolering).
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #68 skrivet: 26 apr-11 kl 08:18 »
tur att man inte har en elbil med dagens elpriser...
Fjäderfän och kaniner

Vilse

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 26 apr-11 kl 08:25 »
tur att man inte har en elbil med dagens elpriser...

Jag har tänkt på det,,
hur tusan skule det fungera?
ladda hemma över natten eller snabbladdar man ute på en elstation?
hur mycket skulle det kosta??

Broberg

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 26 apr-11 kl 09:06 »
Jag har tänkt på det,,
hur tusan skule det fungera?
ladda hemma över natten eller snabbladdar man ute på en elstation?
hur mycket skulle det kosta??

Stod om en i tidningen här nyligen. Den skulle tydligen dra el för ca 1,50kr per mil. Det är överkommligt. Fast den jävlen kostade ju 300 000 att köpa...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #71 skrivet: 26 apr-11 kl 09:36 »
Jag sökte på "elförbrukning" på Google och fick en hög med intressanta träffar. Bland annat på www.aeservice.nu och www.eon.se. Såna generaliseringar kan ju självklart inte vara exakta, men ger en fingervisning om i vilken härad förbrukningen borde ligga. Sen ska man väl komma ihåg att det handlar om Medelsvensson och inte hardcore alternativare, men såna värmer väl knappast med direktel heller... (:)

Jag är själv inte utbildad elektriker men har läst en del ellära och elsäkerhet av andra anledningar, och kan inte förstå hur ett "elfel" skulle kunna ge en högre förbrukning, speciellt under lång tid. Är man inte inne och pillar i apparaterna (eller bygger själv), och även då, så betyder "elfel" normalt sett antingen ledningsbrott, eller kortslutning - och i fallet kortslutning så vill i alla fall jag att säkringen ska lösa ut. Det kommer i alla fall knappast att ligga och puttra på några extra hundratal watt timme efter timme, dag efter dag, speciellt utan att man märker något.

Värmer man med direktverkande el så blir det i vilket fall som helst i princip ett nollsummespel mellan apparaterna: den el som man gör av med extra på ett hörn minskar bara behovet av uppvärmning med ungefär lika mycket. Slutförbrukningen blir varken så mycket högre eller lägre. All el som används ger ett motsvarande värmetillskott, sen är det i princip bara en fråga om att hålla den värmen inne på rätt ställe (isolering).

Jag bodde i ett hus med massor med gammal kuloledning. När huset skulle stor-renoveras och alla hyresgäster hade flyttad ut så visade det sig att huset hade en tomgångsförbrukning på nästan 5kW i form av överslag och läckande elströmmar. Tur kåken inte brann ner. Men visst, även det är ju ett värmetillskott.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Vilse

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 26 apr-11 kl 09:54 »
Stod om en i tidningen här nyligen. Den skulle tydligen dra el för ca 1,50kr per mil. Det är överkommligt. Fast den jävlen kostade ju 300 000 att köpa...

det betyder at om alla hade elbil så skule det läggas en djävulusisk skatt på det,, >:D
skulle aldrig ha elbil,,skule inte få nån kick av det,,   >:D :-[

alternativare som jag är,,stängde jag av mina element och klädde på mej,,
klaarde at hålla elförbrukningen till 1500 i månaden i bara förbrukningsel,,ingen värme,,ingen värme alls,,

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 26 apr-11 kl 10:19 »
Jordkabeln mellan stolpen och lagårn läcker bra på en fas. Förra ägaren hade löst det genom att säkra med 63 A. Jag tyckte det var orimligt till lite belysning, särskilt som hela fastigheten bara har 20, så jag bytte till 10 A. Men på en fas höll då säkringen bara en liten stund. Nu har jag ingen säkring alls till den fasen, det underjordiska värmetillskottet har jag ingen lust att betala för.

En bättre lösning skulle såklart vara att byta kabeln.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 26 apr-11 kl 10:44 »
Jordkabeln mellan stolpen och lagårn läcker bra på en fas. Förra ägaren hade löst det genom att säkra med 63 A. Jag tyckte det var orimligt till lite belysning, särskilt som hela fastigheten bara har 20, så jag bytte till 10 A. Men på en fas höll då säkringen bara en liten stund. Nu har jag ingen säkring alls till den fasen, det underjordiska värmetillskottet har jag ingen lust att betala för.

En bättre lösning skulle såklart vara att byta kabeln.
63 ampere!? Helvete vad dyrt..

Men då finns det alltså en teoretisk möjlighet att det är något fel trots allt då.. Det är ju faktiskt en säkring på en fas till det huset som löser ut ganska ofta. Antar att det enklaste sättet är att stänga av all elektrisk utrustning och kolla om elmätaren rör sig?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #75 skrivet: 26 apr-11 kl 10:50 »
63 ampere!? Helvete vad dyrt..

Men då finns det alltså en teoretisk möjlighet att det är något fel trots allt då.. Det är ju faktiskt en säkring på en fas till det huset som löser ut ganska ofta. Antar att det enklaste sättet är att stänga av all elektrisk utrustning och kolla om elmätaren rör sig?

Ja, det är en bra början, är det en sån där modern elmätare brukar man kunna bläddra sig fram till förbrukning i Ampere per fas. Den är egentligen mest intressant. Sedan är det bara att slå på grupp efter grupp.

Om en propp går så gissar jag på obalans i fördelningen, inte på tjuvförbrukning.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 26 apr-11 kl 10:58 »
Ja, det är en bra början, är det en sån där modern elmätare brukar man kunna bläddra sig fram till förbrukning i Ampere per fas. Den är egentligen mest intressant. Sedan är det bara att slå på grupp efter grupp.

Om en propp går så gissar jag på obalans i fördelningen, inte på tjuvförbrukning.

Hur menar du "slå på fas efter fas"? Ska man slå av all el i huset och sedan dra ut huvudsäkringarna och sätta in dem en efter en?

Farsan har ju varit där och mätt upp faserna en gång och fördelat om dem lite.. Men i.o.f. så kan det ju bli toppar på en fas om det är så att exempelvis ugn och diskmaskin, tvättmaskin råkar ligga på samma fas. Det är ju bara 16A-säkringar så man kanske borde säkra upp till 20..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #77 skrivet: 26 apr-11 kl 11:04 »
Hur menar du "slå på fas efter fas"? Ska man slå av all el i huset och sedan dra ut huvudsäkringarna och sätta in dem en efter en?

Farsan har ju varit där och mätt upp faserna en gång och fördelat om dem lite.. Men i.o.f. så kan det ju bli toppar på en fas om det är så att exempelvis ugn och diskmaskin, tvättmaskin råkar ligga på samma fas. Det är ju bara 16A-säkringar så man kanske borde säkra upp till 20..

Eller fördela bättre.

Men ja, dra ut alla säkringar och sätt i dem en efter en och se hur förbrukningen stiger.

Existens?

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 26 apr-11 kl 12:18 »

Att säkra upp till 20 amp för en vanlig kåk.. Tycker jag är att angripa problemet i fel ände  :)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 26 apr-11 kl 12:29 »
Att säkra upp till 20 amp för en vanlig kåk.. Tycker jag är att angripa problemet i fel ände  :)
Flera jag har pratat med säger att de inte kan ha exempelvis tvättmaskin och torktumlare igång samtidigt o.s.v..

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser