Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsmobbning!  (läst 3546 gånger)

Pelleman

Hönsmobbning!
« skrivet: 28 jul-06 kl 15:22 »
                                 Hej alla glada hönsägare !

Undrar om ni kan hjälpa oss med en sak. Vi har tidigare haft 6 hönor och en tupp. För ca 3 veckor sen köpte vi 3 nya hönor som vi släppte in till dom "gamla".......det gick ju inte så bra! Dom nya blev helt mobbade! Speciellt en Faverolle blev helt sönderhackad i huvudet!!!
Så nu har vi skiljt på dom och dom 3 nya har fått ett eget litet hönshus med en hönsgård.

Nu har vi funderat på att släppa ut samtliga och låta dom strosa fritt på tomten.
Nu är frågan......kan dom lättare bli sams då eller kommer dom andra att fortsätta hacka på dom nya?
Vad tror ni? Det skulle vara bra om alla kunde bo i "stora" hönshuset till vintern, som är varmt och skönt!

Vad kan man annars göra för att få dom accepterade av dom andra?
Tacksam för alla tips. Vi är nybörjare !
                          Hälsningar från Åland

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hönsmobbning!
« Svar #1 skrivet: 28 jul-06 kl 15:41 »
Man kan nog inte göra så mycket mer än det du gör.

Vilka som skall accepteras av flocken kan du aldrig bestämma. Och försöker du tvinga in en höna i en flock som inte vill acceptera henne så kommer hon bli dödad.
Bättre då att avliva henne snabbt och göra en god currygryta än att hitta henne shockad i ett hörn med halva bakdelen uppäten och kammen avsliten.

Höns är inte människor och har inte mänskliga egenskaper även om vi ibland kan tycka oss se det.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jul-06 kl 16:11 »
Höns som inte känner varandra hackar för att etablera rangordning. När det är avklarat blir det lugnare, men det är förstås bra om de inte dör på kuppen.

Har du flockarna i olika hus men släpper ut dem samtidigt så de träffas kommer de nog att slåss, men då har förloraren åtminstone chans att fly undan.

En tupp kan ha modererande inverkan på hönsfajter.

_matte_

« Svar #3 skrivet: 28 jul-06 kl 16:59 »
du kan ju prova att ha dom nya i en mindre bur inne hos dom "gamla" ett tag så dom vänjer sej vid varandra , det har funkat för mej iaf.
//matte
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Barbro

« Svar #4 skrivet: 28 jul-06 kl 20:29 »
Jag har sett två typer av beteende hos de hönor jag satt in som nykomlingar. De har alla blivit påhoppade och bortjagande, men några har bara gått  undan så mycker som det varit nödvändigt, och inte verkat bry sig så mycket , och de har ganska snabbt kommit in i gänget. Någon har reagerat med mera rädsla i kombination med passivitet " "bara tar emot" och den hönan blev så svårt åtgången att jag var tvungen att ta bort henne. Sen vet man ju inte om den det var den starkare aggresiviteten som gjorde den räddare, eller det ängsliga beteendet som triggade upp aggresiviteten hos angriparna.
Ingen av nykomlingarna har visat minsta aggresivitet tillbaka, det verkar förbjudet.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 29 jul-06 kl 06:19 »
Min erfarenhet säger att tuppar ger tillbaks medans höns står rådvilla.

Jag hade under lång tid planer på att ha en varierad kycklingskock men har numera givit upp de planerna.

Vissa raser som t.ex R.I.R, White Rock och South Hampton Red går utmärkta ihop (alla är kraftiga raser) men så fort jag försöker föra in raser med annorlunda befjädrig eller färger så råkar de nya hönsen illa ut.
Undantaget verkar vara Auricanas, Americanas och leghorns, dom gillar inte att bli illa behandlade och "biter" ifrån sig.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 29 jul-06 kl 09:17 »
Jag har flera hönsfållor i samma hus. På natten sover de i sin fålla och på dagarna är de tillsammans ute i det fria. Jag har ganska lugnt i huset på det sättet. Visst det kan bli lite gnabb men det går över lika snabbt igen.  :)
« Senast ändrad: 29 jul-06 kl 09:17 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Marjano

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 jul-06 kl 10:52 »
Vi går också i samma tankar om att utöka flocken med några hönor, men har ingen erfarenhet av det. Vi har inte heller mer utrymme att tillgå för en ytterligare hönsgård. Jag har dock läst någonstans att man kan försöka avgränsa de nya hönorna tillsammans med tuppen ett litet tag. Då lär tuppen känna de nya och tar sedan dem i bättre försvar mot de gamla. Kan detta stämma?

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 29 jul-06 kl 11:46 »
Ett annat tips är att flytta HELA gruppen till ett nytt ställe - alla blir där lika "rådvilla" och "osäkra" . Efter någon dryg månad på nya stället flyttas ALLA tillbaka till det gamla som då är "nytt".
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Helenan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 jul-06 kl 12:01 »
Jag tror du kan släppa ut båda flockarna i frihet om inte någon har ett sår. Har det läkt nu?

När de är fria har den lågranga hönan möjlighet att gå undan. En kompis till mig hade två hönsflockar som gick lösa tillsammans. Tillslut flyttade den tupplösa flocken helt enkelt in med den stora flocken med tupp! Det vore väl enkelt om det blev så för dig?

I somras hade jag en höna med kyckling för sig själv och när hon kom tillbaka till flocken var hon "ny" för de andra som jagade bort henne. Vi har ingen gård på landet utan de går lösa där. Hon gick in sist och klämde in sig bakom tuppen eller på en lägre pinne men kunde på dagarna hålla sig utom räckhåll för mobbarna.

Tala om hur det går på Åland!

//Nyfiken
« Senast ändrad: 29 jul-06 kl 12:05 av Helenan »

Lena A

« Svar #10 skrivet: 29 jul-06 kl 12:06 »
Som Curmbox förslag, eller flytta gamla gruppen till den ovana miljön för dem i de nyas bostad, där de nya ju känner sig hemma  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser