Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borde jag ta bort krusbärsbusken?  (läst 4706 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Borde jag ta bort krusbärsbusken?
« skrivet: 11 apr-11 kl 19:57 »
Vi har en krusbärsbuske som stod på tomten när vi flyttade in. Den är inte så stor, så den är max 4 år eller så. Men jag undrar om det inte är så att den är sjuk. I höstas fick den bara ett fåtal bär och hälften av dessa var alldeles brunskorviga och ruttnade redan på busken. Finns det nåt hopp eller ska jag helt enkelt ta bort den och göra nåt roligare med platsen som blir över?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Borde jag ta bort krusbärsbusken?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 20:27 »
Prova att förnya busken först dvs klipp bort alla grenarna som inte är släta och små. Sen tar det ett par år innan skörd, passa gärna på att gödsla under den tiden.

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 14:53 »
Låter som krusbärsmjöldagg det ser ut så då den angriper frukterna, finns inget botemedel och beskärning och dyl. brukar bara förvärra problemen. Bättre gräva upp och köpa en ny som är resistent mot mjöldaggsproblemet (fast plantera inte på exakt samma ställe som den gamla p.g.a jordtröttheten.

Björn T

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 19:27 »
Har också problem med en krusbärsbuske. Köpte den för tre år sedan. Första året växte den hyfsat och blev ca 50 cm, 5-10 bär blev det väl också. Efter år två var busken lika hög som tidigare, hälften av grenarna (2st  ::)) var torra och döda, de återstående fick något enstaka bär. Efter säsongen klippte jag ner allting och satte hoppet till att det skulle komma igång i år men det har inte hänt någonting, inga nya skott. Den lilla biten som finns kvar lever men det verkar inte finnas någon som helst vilja till att växa.
Vad säger ni, ska jag ta en spade och göra slut på lidandet? 

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 13 apr-11 kl 19:35 »
Det tar några år innan busken kommer igen efter en hård beskärning/flyttning.

Ge busken en chans.

Har lovat bort en del av min krusbärsbuske som aldrig varit sjuk (ca 50 år eller så), men kan göra avläggare om någon är intresserad.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #5 skrivet: 14 apr-11 kl 00:34 »
Jag är intresserad av avläggare :D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 19:46 »
Tack för era tankar. Jag bestämde mig till slut för att ta bort busken. Den stod ändå inte på nåt bra ställe, utan var ganska i vägen. 
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Gronavagen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 17 apr-11 kl 20:22 »
Jag är intresserad av avläggare :D

Lägger en åt dig!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser