Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tecken på att hon ska lamma snart?  (läst 16444 gånger)

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Tecken på att hon ska lamma snart?
« Svar #20 skrivet: 20 apr-11 kl 19:34 »
Så typiskt! Men de är tyvärr så det brukar vara..
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #21 skrivet: 21 apr-11 kl 08:29 »
När det gäller häst så kan dom hålla fölen länge tills det är rätt läge att föla, då ska det vara lugnt och bra väder. Därför kan man störa för mycket genom att hårdbevaka dom på plats, skulle tro det är samma med får som också är flyktdjur.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Ipidia

« Svar #22 skrivet: 21 apr-11 kl 22:44 »
Har följt den här tråden noga och läst allt flera gånger nu. Vi väntar på att tacka nummer 4 och 5 ska lamma - när som helst - och har gjort det i flera veckor nu. Igår såg en av dem ut som att det VERKLIGEN var dags när som helst. Hon ser ut att få värkar då och då, plötsligt fryser hon till, sänker huvudet och börjar andas häftigt. Sen är det över och så fortsätter hon som vanligt. Hon ligger även ner långa stunder med huvud och hals platt mot marken och andas häftigt i perioder. Så har det alltså hållit på över ett dygn nu. I övrigt hänger hon med de andra, äter med god aptit och verkar inte må dåligt. Ingenting syns där bak förutom att hon är ganska svullen, men det har hon som sagt varit länge. Hon är väääldigt rund om magen, troligtvis tvillingar på gång.

Den andra tackan (som inte alls är lika tjock) har också haft ordentligt juver i flera dagar och hon ser ut att ha "tappat magen" som någon skrev tidigare. Men jag kan inte alls se samma tydliga värkar på henne, och det har jag inte gjort på någon av de tackorna som redan har lammat heller.

Nån som vet hur länge det är normalt att de har värkar på det där sättet. När ska man bli orolig för att något inte är som det ska? Jag tänker att om något sitter fast därinne så borde väl åtminstone fostervattenblåsan titta ut? Jag vill inte gärna i och peta i onödan, om jag inte ser att det uppenbart är akut läge. Tackan är dessutom den skyggaste vi har, så jag är rädd att jag bara stressar henne genom att kolla henne och försöka hjälpa henne.

För övrigt har jag inte märkt att någon av våra tackor hittills har tappat aptiten före lamning, men de kanske är ovanligt matglada...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 22 apr-11 kl 08:44 »
Jag hade en tacka igår som såg ut som att hon hade rejält ont... Hon såg riktigt vissen ut! Jag misstänkte att hon skulle få problem!!  Eftersom ingen fosterblåsa syntes så gick jag inte in och kollade, eftersom jag utgick ifrån att hon då inte var riktigt öppnad än.
Så jag gick in och gjorde mig en kopp kaffe och lämnade henne ifred. När jag gick ut igen 40 min senare, hade hon 2 lamm ;D ;D
« Senast ändrad: 22 apr-11 kl 08:47 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 22 apr-11 kl 10:50 »
Nu har min tacka äntligen fått sitt lamm. Hon åt glatt upp sin havre vid 20 tiden, när jag så tittade till henne vid 23.30 så stod lammet där, pigg och glad!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #25 skrivet: 22 apr-11 kl 11:41 »
Nu har min tacka äntligen fått sitt lamm. Hon åt glatt upp sin havre vid 20 tiden, när jag så tittade till henne vid 23.30 så stod lammet där, pigg och glad!

Grattis! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #26 skrivet: 22 apr-11 kl 12:16 »
Grattis!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Kira

• Småland
« Svar #27 skrivet: 22 apr-11 kl 12:47 »
När det gäller häst så kan dom hålla fölen länge tills det är rätt läge att föla, då ska det vara lugnt och bra väder. Därför kan man störa för mycket genom att hårdbevaka dom på plats, skulle tro det är samma med får som också är flyktdjur.

Förmodligen är det så. För hästarnas del köpte jag en webkamera (trådlös) plus en liten antenn, eftersom signalen inte räckte in till huset, och kopplade in en mottagare till datorn, kunde sen ligga i soffan och titta på tv/sova och kolla regelbundet. Underlättade enormt och man avviker inte från de normala skötselrutinerna, man oroar inte i onödan. Lite svårare att ha koll på fåren på så vis, då får man nog ha flera kameror, så man fångar alla vinklar. Det går också att lägga upp sändningen live, så kan man kolla djuren då man är på jobbet via internet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser