Har följt den här tråden noga och läst allt flera gånger nu. Vi väntar på att tacka nummer 4 och 5 ska lamma - när som helst - och har gjort det i flera veckor nu. Igår såg en av dem ut som att det VERKLIGEN var dags när som helst. Hon ser ut att få värkar då och då, plötsligt fryser hon till, sänker huvudet och börjar andas häftigt. Sen är det över och så fortsätter hon som vanligt. Hon ligger även ner långa stunder med huvud och hals platt mot marken och andas häftigt i perioder. Så har det alltså hållit på över ett dygn nu. I övrigt hänger hon med de andra, äter med god aptit och verkar inte må dåligt. Ingenting syns där bak förutom att hon är ganska svullen, men det har hon som sagt varit länge. Hon är väääldigt rund om magen, troligtvis tvillingar på gång.
Den andra tackan (som inte alls är lika tjock) har också haft ordentligt juver i flera dagar och hon ser ut att ha "tappat magen" som någon skrev tidigare. Men jag kan inte alls se samma tydliga värkar på henne, och det har jag inte gjort på någon av de tackorna som redan har lammat heller.
Nån som vet hur länge det är normalt att de har värkar på det där sättet. När ska man bli orolig för att något inte är som det ska? Jag tänker att om något sitter fast därinne så borde väl åtminstone fostervattenblåsan titta ut? Jag vill inte gärna i och peta i onödan, om jag inte ser att det uppenbart är akut läge. Tackan är dessutom den skyggaste vi har, så jag är rädd att jag bara stressar henne genom att kolla henne och försöka hjälpa henne.
För övrigt har jag inte märkt att någon av våra tackor hittills har tappat aptiten före lamning, men de kanske är ovanligt matglada...