Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tecken på att hon ska lamma snart?  (läst 16431 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Tecken på att hon ska lamma snart?
« skrivet: 11 apr-11 kl 12:31 »
Vet att det förmodligen är väldigt individuellt... men slänger ut frågan ändå =)

Det är första våren med vår tacka och hon har gått med baggen ända från i somras, vi vet alltså inte när hon är betäckt. Men nu börjar hon sätta juver i alla fall... bred som en smärre lagårdsvägg är hon också.

Kan man ha nån som helst aning om hur lång tid det dröjer innan hon lammar? Hon är född -05 och är INTE förstagångsföderska. Antar att det fortfarande kan handla om veckor innan det är dags eller?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallhunden

• Västergötland
SV: Tecken på att hon ska lamma snart?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 12:40 »
Japp! ;D
Jag har haft en gammal tacka som gick runt med spänt juver i 3 veckor innan hon lammade. Jag gjorde bedömningen att hon lammar när som helst :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 11 apr-11 kl 12:48 »
Jag har en 6 årig tacka som gått med väldigt stort juver i 3 veckor. Var HELT säker på att hon skulle lamma för några dagar sedan, men icke! Väntar fortfarande... Men börjar de lägga sig/ställa sig och bete sig oroligt brukar det bara vara timmar kvar, så håll utkik efter det.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

betsla

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 12:51 »
Tack för svar!

Vet inte hur pass spänt det är då jag inte har nåt att jämföra med... men då är det bara att koppla på tålamodet och vänta ut henne =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 22:19 »
Står här och väntar på att min get ska killa... hennes juver är spänt och hon är lite svullen .. trodde att hon skulle ha killat i fredags men icke då...väntar och väntar ... :-[
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Nickan

• -
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 14:44 »
En sak som jag lagt märke till är att "vissa" slutar äta ca ett dygn innan lammning, Har själv gått oväntat på fler tecken än bara spänt juver och spenar, på slutet blir de ofta väldigt svullna där bak.. Tackan kan vara orolig, ligga ner korta stunder och sen upp och stå. Öronen bakåt......

Fick själv rycka ut i morse då sambon kikade till på tvn och såg att ena tackan hade ett par framben som stack ut där bak, Jag har nog aldrig klätt på mej så snabbt i hela mitt liv :D jag sprang ut och fick se att det var ett huvud och framben, kollade hur tackan verkade vara. Hon hade kämpat en stund, efter 2 verkar insåg jag att han satt fast och hon inte skulle få ut honom med egen kraft så jag får ta tag om benen och dra ut honom, han var helt livlös!! och jag tänkte, det var han det! men jag gav mej inte, jag stimulerade honom på magen och tog bort allt slem runt nosen, tänkte jag skulle kolla om hjärtat slog eller om det var helt kört, då känner jag helt plötsligt att hjärtat rusar under handen... Var en upplevelse!! Efter det kom en fin liten tacka även ut. =)

Gick tillbaka och kollade på filmen, hon hade kämpat med honom ca 25min och hon var precis överallt i lagårn och sprattlade med benen, försökte göra allt själv.. Så ser man att när hon hör att jag kommer in så lägger hon ned huvudet i halmen, hon slickade på mej på handen, vilken underbar tacka man har!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 14:58 »
Jag har också lamm för första gången i vår men nu när mina fyra tackor har lammat har jag märkt ett mönster under dagen då lammen kommer.
De äter dåligt eller inte alls. De ligger och dåsar och har svansen lyft när de är uppe och de ser svullna och röda ut runt könsöppningen. Sen när det närmar sig (någon timme innan) så börjar de ställa sig upp och lägga sig ned, krafsa med frambenen och lyfta på svansen.
Men hur man ser det tidigare än samma dag, där har jag inga råd!
Superspännande med lamm, jag har fått tre pojkar och tre flickor, alla superfina!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 16:22 »
Man kan  också se att de andas lite annorlunda...värkarbetet kanske...precis som vi tvåbenta gör ;)

betsla

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 12 apr-11 kl 16:26 »
Man kan  också se att de andas lite annorlunda...värkarbetet kanske...precis som vi tvåbenta gör ;)

Haha, ja jag får väl försöka komma ihåg hur man bär sig åt precis innan man ska föda =D Det är ju dags för mig själv igen i juni...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 13 apr-11 kl 07:40 »
Om man har öga för det och tackorna är relativt nyklippta så kan man se när ligamenten släppt, då är det oftast dags inom 1,5 dygn. Jag ser det i alla fall på mina tackor. Från att ha gått runt med svansen i vädret ett par dagar så ser plötsligt hela rumpan och svansroten ut som att det sjunkit in i tackan litegrann. Avståndet mellan höftbenen och svansroten verkar längre. Då brukar lammen oftast komma på natten eller dagen efter.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 11:25 »
Det där med tecken på lammning kan nog vara väldigt individuellt. Jag har en tacka som haft relativt stort juver i en och en halv månad nu, svullen och röd där bak i säkert 3 veckor men ändå inget lamm än. De andra tackorna har lammat men denna enda är kvar.

Dessutom försvårar hon för mig genom att alltid vara rätt stressad, hon krafsar alltid och nu har jag slutat kolla henne om nätterna för det kommer ju ändå inget. Idag såg och kände jag starka fosterrörelser så hon är dräktig i alla fall.

Denna tacka skall slås ut i höst pga att hon är så stressad och att hon har något problem med svans eller benställning vilket gör att hon blir väldigt skitig på svans och ben, hon kissar ner sig helt enkelt. Upptäckte hur illa det var när hon redan var dräktig så vi väntar tills i höst med att ta bort henne.

Nu när jag tittade till henne har hon grävt upp hela djupströbädden så det är ett stort hål ner till golvet, men hon har jobbat på det i en vecka ungefär... Hon står i lammningsbox så att jag kan hålla koll på henne, alla tackorna hade var sin box till att börja med.

betsla

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 18 apr-11 kl 11:39 »
Om man ska försöka känna efter fosterrörelser, vart ska man känna då enklast? Under magen, långt bak vid juvret eller på sidorna... eller... eller?

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 18 apr-11 kl 13:56 »
Ja nämen då behöver jag inte hjälp i den här tråden längre. Möttes av två nyfödda lammungar idag när jag blev hemkallad för att hämta sjuk son på dagis  ;D

Alla mår fint!

Nemi

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 19 apr-11 kl 09:48 »
Grattis till de små bebbarna! :-*
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

betsla

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-11 kl 09:56 »
Grattis till de små bebbarna! :-*

Tack! =)

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #15 skrivet: 20 apr-11 kl 11:09 »
Ja men vad kul, grattis!

Ja ibland kan de lura en och tro att de ska komma lamm närsomhelst, och sen kan de endå gå flera veckor till.
Men oftast brukar man se på tackan när de börjar dra ihop sig, hon blir orolig, lägger sig/ställer sig, kissar mkt och blir ointresserad av mat. Men detta kan såklart variera från tacka till tacka.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

betsla

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 20 apr-11 kl 13:01 »
Ja, till nästa år ska jag banne mig skaffa en webkamera som streamar live från fårhuset direkt ut på nätet  ;D Då kanske man har en chans att hinna hem även ifall man är borta nånstans...

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #17 skrivet: 20 apr-11 kl 13:07 »
Ja de brukar vara vääldigt duktiga att tajma in när man inte är hemma, men i år har jag iaf varit med på 1 killning och 2 lammningar av totalt 5 möjliga på jobbet. Ena geten missade jag precis, var här i stort sett hela natten då get ett killade, när allt var lugnt så tänkte jag åka hem, men då började nästa visa tecken. Gick in och sov och gick ut ungefär 2ggr i timme, inget mer hände, jag gick upp och sov och kom ut igen efter 45min, killingen var ute..
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

J.palmgren

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 apr-11 kl 13:16 »
man kan också se på deras "hungergropar" när det är dags. som jag säger så "tappar" hon magen och hungergroparna blir stora och djupa  ;)

Kira

• Småland
« Svar #19 skrivet: 20 apr-11 kl 14:52 »
Ja de brukar vara vääldigt duktiga att tajma in när man inte är hemma, men i år har jag iaf varit med på 1 killning och 2 lammningar av totalt 5 möjliga på jobbet. Ena geten missade jag precis, var här i stort sett hela natten då get ett killade, när allt var lugnt så tänkte jag åka hem, men då började nästa visa tecken. Gick in och sov och gick ut ungefär 2ggr i timme, inget mer hände, jag gick upp och sov och kom ut igen efter 45min, killingen var ute..

Ha,ha jag och min dotter vakade över 4 veckor på ett sto, dag och natt. Varje natt låg hon ner och hade sammandragningar och stönade sen reste hon sig upp och åt hö. Hela semestern gick åt, sen åkte jag hem max 15 min för att hämta en kaffetermos jag glömt och när jag kom tillbaka var fölet fött. Snopet att missa, hennes första föl men hon fixade det:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser