Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka som stångar sina lamm  (läst 4086 gånger)

helgo

tacka som stångar sina lamm
« skrivet: 10 apr-11 kl 19:47 »
Har ett problem med en tacka som lammade idag. Hon fick två lamm och knöt an fint till lammen, slickade dem lät dem dia men nu så har hon plötsligt börjat stånga dem och putta iväg dem.
Vi har haft henne under noga uppsikt eftersom hon gjorde det även förrra året, då hon var första gångs föderska. Vi fick hålla henne fast under de två-tre första veckorna för att hennes lamm skulle kunna dia. Men till slut gick det fint och allt funkade utan att vi behövde hålla. Så vi antog att detta var att hon var oerfaren och första gångs föderska.
När jag såg att hon slickade sina två nya lamm och stod still så de kunde komma åt blev jag så glad. Men nu när jag tittade ut i hagen har hon börjat med detta stång-beteende igen. Det ser så brutalt och otäckt ut.
Är det någon som vet om detta är vanligt?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: tacka som stångar sina lamm
« Svar #1 skrivet: 10 apr-11 kl 20:35 »
Går hon ute med andra lammande tackor? Det kan vara det soms tör, hon skulle kanske fått lamma i lugn och ro och stanna i enskild box ett par dagar?

Om hon har gjort det och haft alla förutsättningar för att knyta ann till lammen så hade jag nog slaktat ut henne till hösten för då är hon ingen vidare bra mamma.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

helgo

« Svar #2 skrivet: 10 apr-11 kl 23:02 »
Hon går ute med de andra men dem är bara 7 i en större hage.
Men det är kanske därför... Har inte något stall att stänga in henne i men skulle kunna sätta henne i en egen liten hage.

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 07:31 »
Jag är ny på forumet och ny på får, dock har jag erfarenheter från hästuppfödning. Jag skulle kolla juvern på henne. Kanske har hon ont pga av mjölkstockning eller juverinflamation. Att ha en fålla för tackan är nog en bra ideé kanske behöver hon hållas så de små kan dia ut, eller får du massera och mjölka ut för hand. Hos hästar uppstår ibland liknade problem men då kan de sparka sitt föl :(

Birgit

« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 08:48 »
Hon är knappast störd av de andra fåren, om inte de försöker stjäla lammen, inte ute med gott om utrymme.
Det står inget om ras, men detta beteende kan ha med detta att göra. Jag har sett det på flera gutetackor. Jag har aldrig lagt mig i (det stör oftast mer än att låta bli) och det brukar upphöra efter några timmar.
I helgos fall hade lammen diat, så de är ju inte utsvultna. Jag skulle avvakta lite på avstånd för att se om det är ett tillfälligt beteende. Så länge lammen håller sig till tackan och försöker är de pigga. Börjar de "yra" omkring och söka upp andra tackor, får man fånga in henne.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-11 kl 08:51 »
Jag tycker att det beteendet meriterar henne till en skjuts med lastbil i höst ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 22:05 »
Hur har det gått idag för dig? Stångas hon fortfarande?

Birgit

« Svar #7 skrivet: 13 apr-11 kl 08:57 »
Citera
Jag tycker att det beteendet meriterar henne till en skjuts med lastbil i höst ;D ;D
Fast om man ser till företeelsen ( om den är under övergående former)är detta ett beteende för att avgöra om lammen är livsdugliga. En ren instinkt alltså. Sedan kan människans avel och inblandning i lammningsbestyr (vilket fåren hanterade själva under lång historisk period) påverka om vissa beteenden slår över eller inte. Men just företeelsen är inte ovanlig. Dock brukar tackan ta till sig lammen ganska snart (½- 1 timme efter födseln).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 13 apr-11 kl 09:11 »
Men om det gör ont, vem kan kräva att hon står still då?  Hon slickade dem ju, då borde hon ha uppträtt normalt.  Och om lammen öht står på benen, så kan de inte ha varit helt utan mjölk!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #9 skrivet: 13 apr-11 kl 09:48 »
Du ska absolut inte sätta henne i en annan hage. Stänga undan henne ska man göra i en lammbox som är 1,5 x 1,5 m, i anslutning till de andra fåren. Du har väl ett vindskydd till dom? Där kan du göra en box som hon får vara i gärna 2 dygn i lugn o ro. Där ska hon ha mat o vatten o få vara ifred med sina små. Då har du ju full koll o kan se hur hon beter sig o om hon lägger av med sitt beteende. Annars blir det att du måste stödutfodra eller hålla i henne så lammen får dia. Och boka tid till hennes resa i höst.... Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Maddie

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 13 apr-11 kl 17:20 »
Jag håller med vallhunden  ;D
Har en likadan som gör samma sak för andra året i rad. Om de är dumma mot lammen som ung tacka så är det en sak och  de får vara kvar, men är man likadan andra året så får man åka bil !   ;)

helgo

« Svar #11 skrivet: 14 apr-11 kl 21:30 »
Ville meddela hur det gått... Hon slutade att stångas när jag satte henne och lammen och två ung tackor i en egen hage.
Det är gutefår jag har. Juvrerna är det inget fel på men det kanske spänner så här i början. Hon diar dem inte gärna utan dansar runt så jag har fått hålla fast henne ett par gånger per dag. Förra året fick vi hålla på i två veckor och plötsligt bestämde hon sig för att dia dem. Idag lät hon lammen dia utan att jag höll henne så det verkar som om detta kommer att gå bra.  :) Hon är fin och lugn för övrigt så slaktarn får nog vänta  o:)

Kira

• Småland
« Svar #12 skrivet: 15 apr-11 kl 10:05 »
Skönt att det ordnat sig  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser