Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smidigaste sättet att tömma timmerkärra?  (läst 5641 gånger)

JBF

• Småland
Smidigaste sättet att tömma timmerkärra?
« skrivet: 10 apr-11 kl 09:53 »
Hej,
Jag håller på att dra ut en massa timmer som ska kapas upp till ved. I år rör det sig kanske om totalt 15 lass vilket fått mig att fundera över det smidigaste sättet att tippa lasset. Jag kör med winschar upp timret på kärran (en helt vanlig gammaldags timmerkärra (Gisebo?) med 4 fällbara stakar. Jag tycker att hur jag än gör så är det ett rent helvete att tippa av lasset snabbt och någorlunda prydligt. Plus att de förbannade stakarna är så pass långa att de tar i backen, även när extrastakarna är bortplockade.
Hittills har jag dragit ett spännband runt hela lasset och kört/backat upp på en temporär ramp med ena hjulparet för att få en bra lutning. Trots det är det svårt att få av lasset. Jag har provat att fästa winschen i balken mitt under lasset på "frånsidan" för att få lite lyfthjälp men det händer inte mycket...
Tacksam för tips!
/JBF som redan är trött på veden..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
SV: Smidigaste sättet att tömma timmerkärra?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 10:25 »
Det är ett elände att lasta av stock för hand själv, det bara är så. Jag brukar lägga ut ett par bitar från bankarna på kärran upp på stocken som redan är avlastad, så man kan rulla bort dom uppepå en bit. Men mycket mer än 3 stock på varanda får man sällan, så det blir långa travar... Kolla på gamla filmer på youtube om när de lastade av timmerkälkar förr, så får du se, de la sällan högre än 3-4 stock, och då hjälptes dom ändå åt att rulla av dom.

Har jag lastaren i ordning så lastar jag av med pallgafflar, det går åtminstone hyfsat.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 21 apr-11 kl 17:31 »
Existens har rätt i att högarna blir långa. Ett lass på vart ställe.

Nu vet jag ju inte hur låsen ser ut på din kärra. Jag kör med en 6 tons Gisebo och lastar av på ungefär samma vis som de lastade av stockbilar förr. Min farbror var med på den tiden så han lärde mig.
Det finns flera olika system på låsen som håller stakarna så jag kan inte garantera att dina lås fungerar som mina.

Jag kör med kedjor tvärs över lasset mellan öglorna i topparna på stakarna. Kedjorna är försedda med karbinhakar och björnar av den sorten som förr användes att spänna ihop timmerknippor för bogsering. Då jag lastar av slakar jag först på kedjorna så att stakarna kan falla ut omkring 40 cm med toppen. Sedan öppnar jag låsen från motsatt sida, först det främre och sedan det bakre.

Kättingarna håller fast stakarna då de lossnar (fälls) så att de inte hamnar under lasset. Då staken fäller ut sig med toppen så långt kedjan tillåter så hakar låsklacken ur i nedre ändan och nedre ändan av staken lossnar helt från kärran. Staken sitter fortfarande fast med toppen i kättingen. Den delen av lasset som rullar av egen tyngd far alltså iväg under stakarna. Då allt har rasat ligger de lösa stakarna och kedjorna ovanpå högen så jag tar bort dem och rullar av resten av lasset med ett litet järnspett.

Järnspettet finns alltid med i en hållare som är fastskruvad vid en hörnstolpe på traktorhytten.

Vill du se några bilder?

« Senast ändrad: 21 apr-11 kl 17:34 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 apr-11 kl 17:55 »
Existens har rätt i att högarna blir långa. Ett lass på vart ställe.

Nu vet jag ju inte hur låsen ser ut på din kärra. Jag kör med en 6 tons Gisebo och lastar av på ungefär samma vis som de lastade av stockbilar förr. Min farbror var med på den tiden så han lärde mig.
Det finns flera olika system på låsen som håller stakarna så jag kan inte garantera att dina lås fungerar som mina.

Jag kör med kedjor tvärs över lasset mellan öglorna i topparna på stakarna. Kedjorna är försedda med karbinhakar och björnar av den sorten som förr användes att spänna ihop timmerknippor för bogsering. Då jag lastar av slakar jag först på kedjorna så att stakarna kan falla ut omkring 40 cm med toppen. Sedan öppnar jag låsen från motsatt sida, först det främre och sedan det bakre.

Kättingarna håller fast stakarna då de lossnar (fälls) så att de inte hamnar under lasset. Då staken fäller ut sig med toppen så långt kedjan tillåter så hakar låsklacken ur i nedre ändan och nedre ändan av staken lossnar helt från kärran. Staken sitter fortfarande fast med toppen i kättingen. Den delen av lasset som rullar av egen tyngd far alltså iväg under stakarna. Då allt har rasat ligger de lösa stakarna och kedjorna ovanpå högen så jag tar bort dem och rullar av resten av lasset med ett litet järnspett.

Järnspettet finns alltid med i en hållare som är fastskruvad vid en hörnstolpe på traktorhytten.

Vill du se några bilder?
Hej lite tråd kap du har ingen bild på bom låset? det hade vare fin .Mvh

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 apr-11 kl 18:20 »
Gärna bilder tack TW! Jag har sett kärror med kedjor tvärs över men det har jag inte på min. Hörde av någon att det blir extra bekymmersamt med MF (135) som dragare då de är ganska låga, alltså blir ju kärran lite låg framtill också, och att staken gärna tar i backen då.
Det måste väl gå att kapa "grund"-stakarna till ca 35 cm eller liknande, och köra med längre extrastakar?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-11 kl 19:10 »
Hörde av någon att det blir extra bekymmersamt med MF (135) som dragare då de är ganska låga, alltså blir ju kärran lite låg framtill också, och att staken gärna tar i backen då.

//JBF
Jag rekommenderar att du tänker efter väldigt noga innan du börjar kapa av någonting. Jag har nämligen gjort några sådana misstag själv och fått ett helsike att skarva ihop det igen.

Om kärran går på näsan så är det bara att kapa upp svetsfogen där bomröret är skarvat och kröker ned mot draget. Sedan svetsar man om i lämpligare vinkel. Det gjorde vi för att kärran skulle passa min MF165. Jag anlitade en yrkessvetsare för det arbetet fast jag annars brukar svetsa själv. Det är ju ganska kinkigt att skarva ett rör och få det att hålla.

Bilder kommer men det tar ett par dagar. Ni kan väl väntas litet? Kärran är nämligen utlånad just nu.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 apr-11 kl 20:58 »
Jo, vi hinner nog väntas! (Närpesiska?). Idag kom en grannbonde hit med sin griplastare och skulle köra ut det sista åt mig, men efter första lasset gick ena styrstaget... Jag tror Gud vill att jag ska installera annan uppvärmning än ved.

Jag avvaktar med kapandet då TW. Kanske får jag inse att jag får köra mindre lass och rulla av dem istället..

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 22 apr-11 kl 12:08 »
Nej det var tryckfelsnisse.

"Kan tu vent naliiti" heter det här.

"Kan et vent nalete" heter det om man talar "åp Niärpes".
Antifacist.

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-11 kl 22:02 »
Nej det var tryckfelsnisse.

"Kan tu vent naliiti" heter det här.

"Kan et vent nalete" heter det om man talar "åp Niärpes".
Ja, fast jag egentligen kommer från Kaskö en mil från Närpes bara så fattar jag inte ett sk*t av vad de säger där.. Men det är jag väl inte ensam om. Jag är ju dock född på svenska sidan havet så jag fattar knappt Kaskösvenska en gång ens.

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 26 apr-11 kl 20:49 »
Här kommer bilderna på skogskärran
Om det är någonting som blir oklart är det bara att fråga.

Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #10 skrivet: 26 apr-11 kl 20:52 »
Som du ser så lossnar stakarna helt från kärran då man fäller dem.  Jag slackar alltså på kättingarna och öppnar låsen. Då gör trycket från lasset att toppen på stakarna fälls ut och klacken under staken hakar ur och staken kommer loss i nedre ändan.

Pålle
Det där är lås som användes då man knippade stockar för bogsering i knippor. "Båomsjaklin" som användes att fästa ihop bomstockarna med när man bogserade lösvirke i grimmor var av helt annan konstruktion. Syns de tillräckligt bra eller vill du ha en bättre bild?
« Senast ändrad: 26 apr-11 kl 20:56 av TW »
Antifacist.

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 apr-11 kl 21:02 »
Som du ser så lossnar stakarna helt från kärran då man fäller dem.  Jag slackar alltså på kättingarna och öppnar låsen. Då gör trycket från lasset att toppen på stakarna fälls ut och klacken under staken hakar ur och staken kommer loss i nedre ändan.

Pålle
Det där är lås som användes då man knippade stockar för bogsering i knippor. "Båomsjaklin" som användes att fästa ihop bomstockarna med när man bogserade lösvirke i grimmor var av helt annan konstruktion. Syns de tillräckligt bra eller vill du ha en bättre bild?
Tack ja det hade vare fint .

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 26 apr-11 kl 21:05 »
Jaha TW, din kärra verkar ju vara smidigt att lossa lass med! Min kärra (som de flesta andra härikring??) har ju ledade stakar, alltså stakarna sitter i gångjärn i kärrans ram.

Tack för bra bilder! 

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 26 apr-11 kl 21:18 »
Jaha TW, din kärra verkar ju vara smidigt att lossa lass med! Min kärra (som de flesta andra härikring??) har ju ledade stakar, alltså stakarna sitter i gångjärn i kärrans ram.

Det låter ju inte så vidare praktiskt. Undrar om det går att bygga om låsen på något vis........eller kanske du kan fälla stakarna och använda dem som ramper att rulla av lasset längs? Bara en tanke.........

Min kärra har jag importerat begagnad från Dalarna. Den där typen finns inte i Finland men jag behövde en kärra som jag kan lasta av utan att ryggen börjar krångla.
Antifacist.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 27 apr-11 kl 08:01 »
Det låter ju inte så vidare praktiskt. Undrar om det går att bygga om låsen på något vis........eller kanske du kan fälla stakarna och använda dem som ramper att rulla av lasset längs? Bara en tanke.........
Jag misstänker att det är precis så man skall använda mina stakar... Vilket inte är någon tröst när man vill minimera körningstillfällena och därför lastar kärran rejält full varje gång man kör (och använder höga extrastakar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 1 användare
scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser