Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strö  (läst 8070 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Strö
« skrivet: 09 apr-11 kl 22:32 »
Har blivit rekommenderad att använda torv som strö då detta ska hjälpa mot löss. Er erfarenhet av detta? Känns lite trist att ha svart dammigt strö. Är sandbaden till för att få bort löss också? Vad använder ni?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

tranicos

• Västergötland
SV: Strö
« Svar #1 skrivet: 10 apr-11 kl 09:50 »
Tidigare använde jag kutterspån men nu har jag provat med torv det senaste. Spånet upplevde jag som lite fuktigare och det blev lite gegga av det hela. Torven känns torrare men ser tråkigt ut och dammar väldigt mycket.

Jag vet inte vilket som är bäst...  :-\

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 10 apr-11 kl 10:05 »
Torv är ett BIG NO här. Ser tråkigt och skitigt ut, sen om det kommer vatten i torven blir det geggamojja :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-11 kl 15:20 »
Jag har "Lättströ" från Granngården hos mina höns, och jag gillar det verkligen!  :D Luktar gott, dammar ingenting, och känns inte alls fuktigt på nåt sätt.  :)
Det är gjort av hampa. ;) Lite dyrt (149:-/18 kg) men det verkar räcka länge inne hos hönsen tycker jag.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Markus 98

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 apr-11 kl 18:13 »
Jag har kutterspån med lite halm/hö. Det funkar för mig blir en brun bajs kaka i botten som funkar så långe den är torr.
Men med ankor vett jag inte vad jag ska ha dom skiter och skräpar ner.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #5 skrivet: 10 apr-11 kl 18:17 »
Min kompis köpte torv och jag sa till han att han skulle tycka det var så skitdåligt så han skulle aldrig mer ha de, men han sa nädå, det är jättebra även som han inte testat det.
Efter en vecka frågade jag han om torvet var bra, NÄÄÄÄ det var skit sa han för allt blev så brunt och dammigt.
Jag kör på halm.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Granbackstove

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 apr-11 kl 18:18 »
Jag har precis bytt till torvblandning med kutterspån (färdigblandad i hårdpressad bal). Ovanpå det har jag ett lager halm. Jag är SKITnöjd! Det är torrt, det hamnar inte så mycket strö i mat och vatten, hönsen ser renare ut än på länge. Lika nöjd som jag är nu, lika skeptisk var jag när maken kom hem med den där balen i höstas, därav att jag inte använt den förrän nu. Jag kommer inte att byta tillbaka!
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Terra77

• -
« Svar #7 skrivet: 14 apr-11 kl 21:32 »
Jag använder torv som jag blandar med spån. Bra men efter ett tag blir det som några av de föregående talarna sagt dammigt..vattnar lite på det o har inte upplevt att det blir geggigt.

Inte bestämt mig om jag ska fortsätta eller ej, tycker det dammiga jobbigt när man städar o det kan ju inte vara bra för de små hönsliven.
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 18 apr-11 kl 11:35 »
hm... jag hade tänkt att ha ett torvlager i botten och ovanpå det torr gräsmattemossa som jag har gott om. Vad tror ni?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Terra77

• -
« Svar #9 skrivet: 18 apr-11 kl 23:00 »
Nu har jag bestämt mig.

Rekommenderar inte torv (om ni inte städar ur allt varje vecka) för så fort det torkar upp blir det DAMMIGT. Piiina att städa ut.

Bytte mot strö nu o genast märkte jag skillnad på hönornas näsborrar.....de var inte längre bruna..ohh vad jag skäms att jag inte upptäckt detta tidigare, men, nu vet jag att kycklingarna som anländer i natt o imorgon slipper dammet..

Alltså, torv= bra om man städar ofta, annars USCH O FY!!
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 23:43 »
Litet tips. 10-15 cm sand i botten. På med lite halm eller hö.
Lätt att kratta ihop och kasta ut när det blir gissigt.

Hönorna gillar att sandbada. Men gillar ströt å gå och sprätta i.

Väldigt lättskött.  :)

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #11 skrivet: 18 apr-11 kl 23:52 »
Torr spån och torv dammar lika mycket, det är bara att man inte ser spåndammet lika väl som torven.
Torven binder ammoniak bäst av alla strömedel, alltså får man bättre luft i hönshuset.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-11 kl 09:15 »
Kanske kan man ha en duschflaska stående och spruta lite när det blir för torrt i torven?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Terra77

• -
« Svar #13 skrivet: 19 apr-11 kl 09:25 »
Försökte både med duchflaskan o vatten i kvasten....kanske en fin stril på trädgårdsslangn...men, då bättre inta ha strö alls tycker jag.

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-11 kl 09:35 »
Vi har kört med träpellets till våra kaniner i vårt gamla hus sedan eldade vi upp dem i pannan. Återanvändning alltså. ;-)

Nu har vi ingen vedpanna. Vet inte om träpelletsen blir för dyrt för oss nu när vi har skaffat mer djur men ska räkna på det.

Såg att någon annan skrivit halmpellets och hittade en prisjämförelse

http://www.halmpellets.se/Pris.aspx

Verkar kostnaden de beräknar stämma? Vet att träpelletsen till kaninerna var otroligt drygt då man bara tar bort det som blivit blött och det var ytterst lite varje gång.

Annars har pellets varit outstanding så jag kommer nog kika på halmpellets fast vi lägger vanlig halm över med och då blir det ju ännu drygare. Det är ju såå mysigt när djuren kan kura ner sig och kaninerna göra gångar. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 19 apr-11 kl 09:42 »
Hej!

Jag har en annan fråga som kanske passar in här:

Har än så länge endast två kycklingar som snart ska ut i väntan på deras kompisar som kommer om några veckor. Med andra ord blir det inte jääättemycket skit på golvet än - kan man använda torra löv som strö tror ni?

Har ett tunt lager grus i botten.

Tänkte kanske inte att detta skulle vara en permanent lösning, men just nu kniper ekonomin nåt otroligt och då tänkte jag att man kanske kunde använda vad naturen bjuder på..

Vad tänker ni om detta? :)

mymlan65

• Småland
« Svar #16 skrivet: 19 apr-11 kl 11:27 »
Så kan det vara för oss alla ibland... :-\
Har du inget sågverk i närheten?
Brukar inte vara så svårt att få någon säck spån....
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 19 apr-11 kl 11:57 »
Det går såklart utmärkt att ha vilket strömaterial som helst till så få kycklingar. Det är lätt att hålla rent efter dem. Vanliga dagstidningar funkar, har du ingen själv så kolla med grannarna, eller kolla vid några lägenhetshus med sopsortering.

Löv funkar säkert, lite risk för att det är svårt för dem att gå om de är små, men annars inget problem vad jag kan se.

Torr sand eller torv, eller tom vanlig trädgårdsjord går också, om man bara håller den torr och ren.

Alla de köpta varianterna är till för att minska arbetet, är man beredd att stöda ofta så går det med nästan vad som helst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 19 apr-11 kl 14:48 »
mina småttingar är 8 veckor nu så att gå på löven borde inte vara något problem, så som dom far runt på pinnar och tuvor allt dom får att berika sig med :)

Ska testa löven, för jag har sååå mycket torra fina löv alldeles inpå knuten. Detta är som sagt bara en tillfällig lösning tills det rullar in lite mer pengar och tills vi får fler höns.

himla bra att man kan fråga om allt här :D

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #19 skrivet: 21 apr-11 kl 22:23 »
Hej!

Jag har en annan fråga som kanske passar in här:

Har än så länge endast två kycklingar som snart ska ut i väntan på deras kompisar som kommer om några veckor. Med andra ord blir det inte jääättemycket skit på golvet än - kan man använda torra löv som strö tror ni?

Har ett tunt lager grus i botten.

Tänkte kanske inte att detta skulle vara en permanent lösning, men just nu kniper ekonomin nåt otroligt och då tänkte jag att man kanske kunde använda vad naturen bjuder på..

Vad tänker ni om detta? :)
Gillar tanken på löv.
Varför inte?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser