Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Faror för lammet  (läst 3363 gånger)

Kira

• Småland
Faror för lammet
« skrivet: 09 apr-11 kl 19:26 »
Våra 4 får går ute med tillgång till ligghall, där vi har inrett med två lamningsboxar. Den första tackan lammade härom dagen och bor nu med sitt lamm inne i en av boxarna. Kan man efter några dagar bara låta dessa två gå ute med de andra eller hur gör ni andra? Jag tänker på allt som kan hända med kringstrykande hundar, rovfåglar, grävlingar och rävar. Eftersom detta är mitt livs första lilla lammunge är jag väldigt rädd om henne, jag har ju ingen rutin alls på det här med får (Vi skaffade fåren förra året). Jag vet att man inte kan undvika allt men kom gärna med tips på hur ni gör. Hagen och ligghallen ligger enskilt ca 500m från vårt hus.

zeina66

• Värmland
SV: Faror för lammet
« Svar #1 skrivet: 09 apr-11 kl 20:55 »
Jag låter mina tackor vara i lammbox 1 dyg per lamm och sen får de vara tillsammans med de andra. Mina tackor går ute under vintern och jag tar in dom ca 4-6 veckor före lammning då dom klipps. De är inne tills sista lammet är fött och/eller tills det finns gräs i deras "välkomsthage", där går de bara 3 veckor för lammens skull,den marken är inte betad av får året före. Men nu är vi inne på nåt annat....

Vi har mkt rovfågel här och en del korp,jag skulle inte våga släppa ut små lamm av den anledningen. Det finns inget som är fel,bättre eller sämre egentligen utan det handlar ju om att det ska vara praktiskt i slutändan.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-11 kl 19:36 »
Jag har oxå för första gången i år men det jag har lärt mig här på ALternativ är ju det här parasittrycket, det är olämpligt att ha lamm i vinterhagen eftersom den är full av bajs med parasiter i. Jag har tagit in mina får därför att välkomstbetet ännu är fullt av snö/översvämmat. Men lammen har fått gå ut ett par timmar under dagar med minusgrader från de att de har varit ett par dagar vilket har gått bra.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Ingrid68

• -
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 07:51 »
Vi har inte möjlighet att ha våra får ute på vintern så för oss finns det inget alternativ.
Men en sak vi aldrig gör är att blanda tackor som har lammat och tackor som ska lamma.
Vi räknar oxå ett dygn i lammbox per lamm minst. Mår tacka och lamm bra så då räcker oftast 1 dygn per lamm annars kan det behövas fler. Den som lammar först får vänta in nästa som lammat för att sedan få sällskap.
Men nu lammar våra tackor ganska koncentrerat eftersom vi vill ha det så.

Som Jenny skriver så är det högt parasittryck men vi som har de nyfödda lammen på vinterbädd klarar oss ändå. Vi skickar träckprov på analys på tackorna och avmaskar vid behov innan de släpps ut på bete som inte är betat av får i fjor.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 17:54 »
Men en sak vi aldrig gör är att blanda tackor som har lammat och tackor som ska lamma.
Varför inte? Har det med utfordingen och göra eller är det något annat?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Ingrid68

• -
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 13:07 »
Varför inte? Har det med utfordingen och göra eller är det något annat?

Ja dels utfodringen. Vi scannade våra tackor i januari så vi visste hur många lamm varje tacka hade. Sedan hade vi de uppdelade i två grupper innan lamning pga utfodringen.
Efter lamningen hade vi, trots koncentrerad lamning, ganska stort glapp i lammens utveckling (mellan de äldsta och största och de yngsta och minsta) så vi delade upp dem då med pga utfodring och konkurrens.

Anledningen till att vi inte har olammade och lammade ihop är för att första året vi hade lamning så gick de ihop och det visade sig att en del lamm tjuvtankade på en tacka som än inte lammat.
Sedan har vi märkt att de gånger vi missat lamningen och alla lammen hunnit ut bland tackorna som ännu inte lammat så är det flera tackor som varit framme och slickat och förvirrat till begreppen för både nylammad tacka och lamm. Jag antar att det kan hända samma om lammen får ett par dygn med tackan i lammbox och sen kommer ut till "lammsjuka" tackor att de helt enkelt ser lammen som sina och stjäler dem.
Särskilt unga förstagångstackor kan vara lite undergivna och låta det ske utan större strid.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 15:06 »
Ja dels utfodringen. Vi scannade våra tackor i januari så vi visste hur många lamm varje tacka hade. Sedan hade vi de uppdelade i två grupper innan lamning pga utfodringen.
Efter lamningen hade vi, trots koncentrerad lamning, ganska stort glapp i lammens utveckling (mellan de äldsta och största och de yngsta och minsta) så vi delade upp dem då med pga utfodring och konkurrens.

Anledningen till att vi inte har olammade och lammade ihop är för att första året vi hade lamning så gick de ihop och det visade sig att en del lamm tjuvtankade på en tacka som än inte lammat.
Sedan har vi märkt att de gånger vi missat lamningen och alla lammen hunnit ut bland tackorna som ännu inte lammat så är det flera tackor som varit framme och slickat och förvirrat till begreppen för både nylammad tacka och lamm. Jag antar att det kan hända samma om lammen får ett par dygn med tackan i lammbox och sen kommer ut till "lammsjuka" tackor att de helt enkelt ser lammen som sina och stjäler dem.
Särskilt unga förstagångstackor kan vara lite undergivna och låta det ske utan större strid.
Ok, kul att höra hur proffsen tänker! Det där med lamm som försöker dia på tackor som ännu inte lammat har jag redan varit med om. Jag undrar hur det går med råmjölken!

Ingrid68

• -
« Svar #7 skrivet: 13 apr-11 kl 07:08 »
Ok, kul att höra hur proffsen tänker! Det där med lamm som försöker dia på tackor som ännu inte lammat har jag redan varit med om. Jag undrar hur det går med råmjölken!

Oj jag är långt ifrån proffs. Vi är bara "bekväma" av oss och vill ha det så enkelt som möjligt i vardagen och både maken och jag tycker om rutiner som fungerar. Det gäller bara att hitta och utarbeta de där fungerande rutinerna. Vi har samma "grund" varje lamning sen skiljer det i arbetet när det gäller detaljerna som hur lammen mår, hur tackorna mår osv. Misstag gör man det gäller bara att lära sig av dem och ta till sig lärdomen.

Ja råmjölken ... vad jag minns så den gången vi hade det problemet så gick det bra med de lammen som den tjuvtankade tackan sedan lammade.
Gick det ett par dagar tills hennes lamning undrar man ju om det bildas ny råmjölk eftersom hon ju de fakto inte lammat än. Någon annan kanske vet?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 13 apr-11 kl 09:19 »
På hästar bildas råmjölken i samband med fölning, det som kommer innan är inte samma sak.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 apr-11 kl 00:00 »
På hästar bildas råmjölken i samband med fölning, det som kommer innan är inte samma sak.
Jag såg på SV'Ts "Djursjukhuset"  :-[ om ett föl som de sa hade fått fölsjuka för att dess mammas råmjölk hade börjat droppa ut en vecka innan fölning och därför kanske tagit slut, man jag har annars ingen aning! Jag hoppas att du har rätt. När blir de sjuka om de inte får i sig råmjölk (fölet i TV-programmet var bara någon dag)
Oj jag är långt ifrån proffs.
Du har i alla fall 30 tackor och då är man  om inte proffsig så i all a fall en proffesionell uppfödare, till skillnad från mig som bara har ovanligt gosiga gräsklippare  ;).

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser