Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om hönshållning  (läst 6431 gånger)

Cobra

Fråga om hönshållning
« skrivet: 27 jul-06 kl 18:47 »
Hej alla!

Jag funderar på att skaffa några höns. Jag har en gammal vedbod som jag tänkte göra om till hönshus. Nu undrar jag om hönsgård. Jag har en stor inhägnad tomt (ca en meter högt staket runt). Kan de vara lösa ute då eller smiter de iväg? Är höns hemkära eller vill de gärna dra iväg? Funderar på att göra en liten inhägnad som de kan vara i men helst skulle jag vilja att de gick lösa på tomten. Ingen fara för rovdjur då hunden jagar iväg allt som försöker komma in.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Fråga om hönshållning
« Svar #1 skrivet: 27 jul-06 kl 19:01 »
Höns rymmer inte hemifrån. De går alltid tillbaka in i hönshuset på kvällen.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 27 jul-06 kl 20:31 »
Ha gärna hönsen inne ett par dar innan de släpps ut så de lär känna sin nya miljö och dig framförallt. Som sagt höns är hemkära och håller sig inte långt från hönshuset. Visserligen kan de finnas en och annan vågad höna som kan bege sig på långpromenad för sig själv men kommer alltid hem igen till flocken.

Lycka till!  ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 28 jul-06 kl 07:49 »
Håller med Christine. Håll dem inne någon dag så att de lär sig var de bor. Som alla säkert tycker - höns är det roligaste som finns!  ;D

Christine, har ni fått regn?  ??? Här är torrt, torrt, torrt.... inget regn på över en månad (med undantag av att vi fick 3 droppar igår). Betet växer inte, så kommer det inte regn snart får man börja ge hö.

Detta var en parentes. ;)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 28 jul-06 kl 08:53 »
I går fick vi ca 50 mm med hagel stora som bönor. Samt åska. Det var över på ca 30 minuter sen var det blå himmel igen. Senare på kvällen blev det regn igen. Bete har vi så det räcker för 100 kor och foder har vi inne.

Anående hönsen se till att det är isolerat och dragfritt. Se till att det finns belysning också det räcker inte alltid med ett litet fönster i mörkaste vinterndagen. Finns det inte tillräckligt med ljus så äter inte hönsen tillräckligt. Ett tips bara. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 jul-06 kl 14:51 »
Se till att det finns belysning också det räcker inte alltid med ett litet fönster i mörkaste vinterndagen. Finns det inte tillräckligt med ljus så äter inte hönsen tillräckligt.

Beror ju på var i vårt avlånga land du bor, Cobra?
« Senast ändrad: 28 jul-06 kl 14:51 av Helenan »

Cobra

« Svar #6 skrivet: 29 jul-06 kl 11:07 »
Jag bor på Ekerö lite utanför sthlm. Jag hade tänkt att ha en liten lampa och en värmelampa behövs nog oxå! De ska bli superkul!

Helenan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 jul-06 kl 12:08 »
Aha! Det är samma bräddgrad som jag i Älvsjö. Jag håller just på att issolera mitt hönshus för att få lita billigare uppvärmning och slippa få frysta ägg...

zimba

« Svar #8 skrivet: 30 jul-06 kl 15:41 »
hej har en liknane fråga jag har en stor väg ca 75 m från hönsgården vågar jag släppa ut dem ur gården

Dagoyurt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jul-06 kl 16:36 »
Jag tror nog att det inte ska bli några problem, höns är alerta djur och jag tror inte att de går 75 meter för att bli överkörda då en väg är ganska bullrig. "en parantes" om det är något läckert på andra sidan vägen somett jordgubbsfält eller potatislänne så kanske de vågar sig över men då måste de ju lära sig detta med.

zimba

« Svar #10 skrivet: 30 jul-06 kl 16:47 »
nej det är bara kor på andra sidan, vägen är gamla riksettan mellan huskvarna - gränna.de kanske blir rädda av lastbilarna som går förbi, mina åsbo är ju i och för sig jämt på rymmen,så jag testar nog med att släppa ut dom då kanske mina 2 tuppar blir tjenis innan vintern kommer

Suresh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 jul-06 kl 10:25 »
Fler hönsfrågor.

Pga arbete befinner jag mig regelbundet 2-3 dagar i stöten i en annan stad. Hur går det ihop med hönor? En del säger att man kan lämna dem under långa perioder, andra säger att man måste se till dem varje dag. Ett mitt-emellan svar skulle passa mig utmärkt. Så hur är det? Kan man ordna med vatten och foderautomat så att det går att lämna en hönsbesättning åt sig själva ett par dagar?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 jul-06 kl 11:36 »
Pga arbete befinner jag mig regelbundet 2-3 dagar i stöten i en annan stad. Hur går det ihop med hönor? En del säger att man kan lämna dem under långa perioder, andra säger att man måste se till dem varje dag. Ett mitt-emellan svar skulle passa mig utmärkt. Så hur är det? Kan man ordna med vatten och foderautomat så att det går att lämna en hönsbesättning åt sig själva ett par dagar?

Enligt regelverket skall de ha daglig tillsyn. Det tar bara några minuter, men är förstås svårt att ordna om man är borta flera dagar.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 31 jul-06 kl 13:35 »
Fler hönsfrågor.

Om du vågar (med tanke på rovdjur) så kan du lämna dem några dagar. Ur fåglarnas synpunkt spelar det nog knappast någon roll.
Jag brukar själv lämna mina med stora vatten och födolager i flera dagar men har alltid någon som ändå ser till dem i skymmning och gryning och bommar för/öppnar upp hönshusen.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lena A

« Svar #14 skrivet: 31 jul-06 kl 19:07 »
Enligt regelverket är det som Ulric säger daglig tillsyn som gäller. Finns det ingen i närheten som kan titta till dem och ev. stänga om dem på kvällen? Har du utegård går de ju in självmant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser