Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen lamm!!!  (läst 1311 gånger)

Okki

• Västerbotten
Äntligen lamm!!!
« skrivet: 09 apr-11 kl 10:00 »
Ja, efter en alldeles för lång väntan så har jag äntligen fått ett lamm och det kommer fler. Så nu undrar jag vad jag ska göra för att få lammet/ev lammen att bli tama så att man kan hålla på med dem. Av tidigare erfarenheter så vet jag att lammen kan bli ganska ``skygga`` av sig om man inte håller på med dem.

Tack för svaren ;)

JBF

• Småland
SV: Äntligen lamm!!!
« Svar #1 skrivet: 09 apr-11 kl 10:03 »
Sätt dig på huk inne hos fåren så kommer lammen strax fram. De är otroligt nyfikna av sig och har inte "vett" att vara rädda i början. Är tackorna handtama blir lammen också det. Låt lammen nosa på dig och bita i stövlar o dyl och sitt bara kvar så ska du se att de blir tama och vana vid dig.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 apr-11 kl 10:29 »
När dom blir större kan man muta dom med en godisbit som dom får om dom kommer riktigt nära.Att bara vara hos dom och småprata, pyssla, klappa, klia gör dom tillgivna.
I förra gruppen hade vi en tacka som väldigt skygg och avvaktande.Men jag var envis, gav henne en klapp i förbifarten när hon inte var beredd, och efter ett par månader fick jag lov att klia henne under hakan.Hon lade huvudet i mina händer och blundade och bara njöt, efter den dagen var vi kompisar.Tålamod lönar sej :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 09 apr-11 kl 12:15 »
Var hos dem, prata med dem, bara sitt en stund inne i ströbädden och klia dem som kommer fram. Lamm (och får) är väldigt nyfikna av sig.

Grattis till lammet o lycka till!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Okki

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 10 apr-11 kl 10:29 »
Ja tackar så hemskt mycket för svaren :). Jag ska testa några av era ``knep``. Anledningen till att jag fråga är att jag vill ha trevliga får som inte springer och gömmer sig när man kommer ut i hagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser