Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalk i hönshuset?  (läst 14003 gånger)

Hattestad

• Västergötland
Kalk i hönshuset?
« skrivet: 08 apr-11 kl 23:53 »
En fråga som redan behandlats här, men jag blev inte riktigt klok...

Vad för slags kalk ska jag använda om jag vill kalka väggar etc i mitt hönshus; det finns ju målarkalk, foderkalk etc... Läste i nån tråd om att viss kalk bildar osunda ångor när det blir fuktigt och det vill jag ju inte.... Alltså: vad heter den kalken jag använder till väggar mm och var kan jag köpa detta?

Och så nästa fråga: jag har läst om att man kan strö kalk i ströet för ytterligare effekt mot ohyra, är det då samma sort som jag använt till väggarna?

Tacksam för svar

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
SV: Kalk i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-11 kl 23:57 »
till höns vet jag inte men till hästens box använder jag foderkalk.
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 23:58 »
Jag är tyvärr inte så insatt i ämnet och har säkert fel om mycket men det finns en kalk som kan ge brännskador.
Akta dig för den. :) Ska tydligen vara någon reaktion tillsammans med vatten eller liknande. Vet inte mycket mer.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 11:44 »
Ska du göra egen kalkfärg använder du KRITA plus klister. och vatten. Bra recept finns på nätet.  ;)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 20 apr-11 kl 20:42 »
Det är ju för att uppnå en desinficerande verkan som man kalkar djurstallar. Då använder man inte krita eller foderkalk, de ger man som mineralfoder. Man använder släckt kalk till väggarna. Hur man gör för att kalka kan du läsa i mitt inlägg här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=90032.msg778992#msg778992

VARNING: Strö aldrig torr släckt kalk i hönshuset - det är kvalificerat djurplågeri! När släckt kalk blandas med vatten så är det basiskt som lut vilket dödar parasiter. När den våta kalken reagerar med luften och torkar så omvandlas den till krita som är helt ofarlig och blir vit och fin. Djur ska inte in förrän den våta kalkfärgen på väggarna torkat och som du ser på bilden så ska man ha lämplig skyddsutrustning när man jobbar. Gummihandskar och skyddsglasögon är minimum.

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 20 apr-11 kl 20:53 »
Går också att röra ut det i en hink och plaska på det med en gammal rödfärgspensel!

saint206

• Småland
« Svar #6 skrivet: 20 apr-11 kl 21:07 »
jag höjjer också varningens finger när man blandar ut kalken med vatten, ha skydd och stå inte med näsan över byttan! MYCKET obehaglig lúft bildas över hinken innan kalken är blandad med vattnet. i övrigt hade jag inget obehag av att måla med det, men i blandningsögonblicket var det hemskt...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser