Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla med Sebacil  (läst 10031 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Behandla med Sebacil
« skrivet: 08 apr-11 kl 15:55 »
Hej!
Skulle vilja ha lite tips och råd från er som har användt sebacil.
Det står att man ska spä ut medlet i vatten och sedan tvätta/bada geten med detta.
Hur har ni gjort och vad tyckte geten?

Funderar på att hälla blandningen i en sprejflaska och sedan spreja och jobba in det i pälsen med mina händer.
Det ska ju inte sköjas ur.
Är rädd för att geten ska frysa efteråt.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Behandla med Sebacil
« Svar #1 skrivet: 08 apr-11 kl 18:24 »
Jag har bara behandlat hundar, och vi fick huvudvärk båda två!  :(  Därför försöker jag alltid hitta andra möjligheter!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 18:32 »
Varför Sebacil..?

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 08 apr-11 kl 18:35 »
Bra fråga.  Mig veterligt finns inget annat som biter bra mot rävskabb, men en get?

Soidberg

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 08 apr-11 kl 20:00 »
Trollmor:
 Stronghold funkar även det utmärkt mot rävskabb.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 20:03 »
Ringde vetrinären för att min bock kliar och stampar irriterat på sina fötter.
Han biter och blir liksom lite tokig och springer runt ibland.
De tyckte då att jag skulle behandla med detta för att se om det hjälpte.
Kanske hjälper flusa lika bra och det är ju lite enklare har jag förstått.
Men jag följer nog vetrinärens råd.
Ingen som har använt det på getter?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 apr-11 kl 20:43 »
Fotskabb.... eller..? Då behöver du väl bara behandla benen på bocken och det kan ju låta sig göras.
Jag har bara erfarenhet av Sebacil när det gäller loppor på hundar för ungefär 100 år sedan långt innan Frontline och andra liknande preparat fanns till. Har faktiskt ingen koll på fotskabb på getter heller men här har vi kanske något att lära

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 08 apr-11 kl 21:12 »
De sa bara att de trodde att han hade parasiter...

ninna b

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 apr-11 kl 21:36 »
Konstig veterinär men om du nu har Sebacil så blanda till efter anvisningarna, ta på dig gummihandskar sätt getens ben i en spann med lösningen och jobba in det på benen. Så har vi gjort på hästar med fotskabb..
Ska väl upprepas efter några veckor

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #9 skrivet: 08 apr-11 kl 22:00 »
Förbered noga ..
Ta en stor balja och blanda i Sebacil efter rekomendation på burken i förhållande till baljan så du kan dränka hela geten utom huvudet som ska hållas utanför kanten ( håll för din egen näsa också typ klänypa) Ja det luktar och du får huvudvärk om du andas in en stund ..därför måste du jobba snabbt....Vispa omkring runt djuret c:a 3 min . Lyft upp  och torka med "hår tork" tills djuret är torrt.
                                                       Lycka till // Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 09 apr-11 kl 00:18 »
Trollmor:
 Stronghold funkar även det utmärkt mot rävskabb.
Aha, bra!  Får man huvudvärk av den, då?

Förbered noga ..
Ta en stor balja och blanda i Sebacil efter rekomendation på burken i förhållande till baljan så du kan dränka hela geten utom huvudet som ska hållas utanför kanten ( håll för din egen näsa också typ klänypa) Ja det luktar och du får huvudvärk om du andas in en stund ..därför måste du jobba snabbt....Vispa omkring runt djuret c:a 3 min . Lyft upp  och torka med "hår tork" tills djuret är torrt.
                                                       Lycka till // Cokett

Obs getter avskyr att bli blöta, och om det dessutom luktar illa ...  då lär det bli dansa av!  Jag ser en skräckfilm för min inre blick, med en bock som stänker Sebasil i både Ditt och sitt eget ansikte, dundrar ur baljan, välter densamma, och stänker medlet över hela rummet, om Du nu är inne.  Och om Du är ute, så springer han iväg också ...  Det där blir inte lätt.  Jag önskar Dig ett stort LYCKA TILL!!!  och håller båda tummarna.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 09 apr-11 kl 01:37 »
så du kan dränka hela geten utom huvudet som ska hållas utanför kanten.
Vispa omkring runt djuret c:a 3 min . Lyft upp  och torka med "hår tork" tills djuret är torrt.
;D ;D ;D ;D ;D
Detta måste bara vara nåt av det roligast jag läst på det här forumet. Någonsin!!!
Åh, vad jag skulle vilja se det genomfört i verkligheten!!!  ::)

Citat från Fass angående Sebacil:
Undvik direktkontakt av produkten och den färdiga emulsionen med hud och ögon. Använd skyddshandskar (engångshandskar i nitrilgummi), skyddande kläder (långärmad tröja, långbyxor, stövlar och vattentätt förkläde) samt skyddsglasögon vid användande av produkten. Oavsiktligt kontaminerade kläder bör avlägsnas omedelbart. Vid oavsiktligt spill på huden tvätta genast med tvål och vatten. Vid oavsiktligt spill i ögonen, skölj med riklig mängd vatten
« Senast ändrad: 09 apr-11 kl 01:40 av Mmmm »

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 09 apr-11 kl 01:56 »
Ringde vetrinären för att min bock kliar och stampar irriterat på sina fötter.
Han biter och blir liksom lite tokig och springer runt ibland.

Kan du inte höra med veterinären om det kanske kan gå att spruta bocken med ivomec istället?
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19860314000046&DocTypeID=4&UserTypeID=1
"mot nematoder, löss, styngflugelarver och skabb på nöt, svin och ren"

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 apr-11 kl 14:24 »

;D ;D ;D Den get/bock som går med på detta är antingen stendöd eller i djup koma! Efter Mmmm:s info från Fass skulle jag aldrig komma på idén att bada ett djur i preparatet och absolut inte getter som normalt avskyr vatten. Be din vet om ett annat preparat och behandlingsmetod som inte innebär bad.
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 18:30 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 09 apr-11 kl 22:39 »
Så här står det i länken:

"Hos djurarter, som ej anges vara måldjur, kan ivermektiner/milbemyciner tolereras mindre väl. Fall av intolerans med fatala konsekvenser har rapporterats hos hund, speciellt hos collie, old english sheepdog och närbesläktade raser och korsningar, samt också hos sköldpaddor."

Det betyder i klartext  att hundar, speciellt av någon collie-ras, som äter avföring från behandlade djur kan kola vippen helt och hållet...

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 09 apr-11 kl 22:42 »
Så här står det i länken:

"Hos djurarter, som ej anges vara måldjur, kan ivermektiner/milbemyciner tolereras mindre väl. Fall av intolerans med fatala konsekvenser har rapporterats hos hund, speciellt hos collie, old english sheepdog och närbesläktade raser och korsningar, samt också hos sköldpaddor."

Det betyder i klartext  att hundar, speciellt av någon collie-ras, som äter avföring från behandlade djur kan kola vippen helt och hållet...
Menar du Sebacil? Tyvärr är det lika illa med Ivomec :-\
                                                      Mvh
                                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 10 apr-11 kl 00:06 »
Menar du Sebacil? Tyvärr är det lika illa med Ivomec :-\
                                                      Mvh
                                                 Charlotte
Den länk som Mmmm la in avsåg Ivomec.  Sebasil är det andra problem med.  Och med penicillin ytterligare andra.  Inget av medlen vill jag rekommendera annat än till just precis det som de är effektiva emot.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 10 apr-11 kl 00:31 »
Inget av medlen vill jag rekommendera annat än till just precis det som de är effektiva emot.
Hur menar du nu?

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 10 apr-11 kl 00:42 »
Ursäkta, penicillinet fanns i en annan tråd, dock även den på getfötter som kliar.  Men Ivomec och Sebasil har diskuterats i denna tråd, mot en klåda som ingen verkar veta varav den kommer.  Och då tycker jag man ska ta reda på det först, och bestämma behandlingen efteråt.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 10 apr-11 kl 00:57 »
Aha! NU är jag med! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser