Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dosering kalkpasta  (läst 6457 gånger)

Luppa

• Norrbotten
Dosering kalkpasta
« skrivet: 08 apr-11 kl 12:56 »
Hur mycket ska man ge per tacka i förebyggande syfte?
Måste ringa och kolla om Granngården har, iom att vi har några mil dit så vill vi inte åka till fel ställe i onödan.  ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

• Västergötland
SV: Dosering kalkpasta
« Svar #1 skrivet: 08 apr-11 kl 13:15 »
Jag kommer inte ihåg, men jag tror att det står på tuben. Har för mig att det var 1/4-dels tub/tacka...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 13:22 »
Jag kommer inte ihåg, men jag tror att det står på tuben. Har för mig att det var 1/4-dels tub/tacka...
Ok... Typ 4 tuber borde garanterat räcka då.

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 08 apr-11 kl 14:23 »
En följdfråga... Ska pastan ges i samband med lammning, eller är den ok att ge 1-2 veckor innan? Vet tyvärr inte exakt när de kvarvarande ska lamma.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 08 apr-11 kl 14:36 »
Med den erfarenhet du har så skulle jag om jag var du ge pastan så snart som möjligt
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 14:48 »
Med den erfarenhet du har så skulle jag om jag var du ge pastan så snart som möjligt

Ja, det är så det känns. Tänker mest om det hinner gå ur kroppen? Fast då har den kanske gjort nytta ändå...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 08 apr-11 kl 14:51 »
Men varför ska den gå UR kroppen, den skall ju tas upp av kroppen så du slipper fler problem och det tar ungefär ett dygn innan tackan tillgodosett sig kalket. ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 08 apr-11 kl 15:13 »
Men varför ska den gå UR kroppen, den skall ju tas upp av kroppen så du slipper fler problem och det tar ungefär ett dygn innan tackan tillgodosett sig kalket. ???

Haha, ja det var det jag menade. Om den hinner gå ur kroppen om jag ger för tidigt, så tackorna ändå har kalkbrist när de lammar. Förlåt om jag var otydlig.  ;)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 08 apr-11 kl 15:16 »
Det tar ett dygn innan man får någon nytta av kalket, sen lagars kalket i kroppen, brist beror på att dom förbrukat mer än vad man tillfört under dräktigheten, det kostar på att bygga nya liv
« Senast ändrad: 08 apr-11 kl 19:15 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Luppa

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 08 apr-11 kl 18:25 »
Det tar ett dygn innan men får någon nytta av kalket, sen lagars kalket i kroppen, brist beror på att dom förbrukat mer än vad man tillfört under dräktigheten, det kostar på att bygga nya liv

Ok, då vet jag. Då ger vi i morgon.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 09 apr-11 kl 15:11 »
Hej!
Luppa är på väg hem med kalkpastan nu, men det står ingenting om doseringen på förpackningen. Är det någon som vet?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 09 apr-11 kl 18:23 »
6v innan lamning 0,9g/dag

2v innan lamning 1,6g /dag

Luppa

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 09 apr-11 kl 19:08 »
6v innan lamning 0,9g/dag

2v innan lamning 1,6g /dag

Det är pasta... Ska de verkligen ha så himla lite, och varje dag? Kor ger man ju en hel tub till, på en gång

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 09 apr-11 kl 20:05 »
Det är pasta... Ska de verkligen ha så himla lite, och varje dag? Kor ger man ju en hel tub till, på en gång
Enligt boken får är det vad fåret behöver per dag, jag tror det bästa du kan göra är att ge en rejäl dos med det läget du har nu/haft. Har ni ingen foderkalk hemma i så fall skulle du kunna blanda det i fårens mineraler. Antagligen har problemet uppstått iom det är ungtackor som fortfarande växer ochs om dessutom blivit dräktiga innan de är färdigvuxna. Suffolk är ju en stor ras och jag misstänker att de behöver mer kalk än fex allmogeraserna. Men i förebyggande syfte har jag alltid gett mina ungtackor foderkalk inför vintern när vi stallar in dem.

Om du ger hela tuben så försök ge dem lite b-vitaminer (b6,b12) i vattnet samtidigt, det motverkar eventuell överdosering. Kalk/kalcium behöver D vitamin för att tas upp av kroppen så risken att du överdoserar är ganska liten.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 09 apr-11 kl 21:20 »
Nä, någon foderkalk har vi inte. Och fåren har mineralbalja, inte pulver.
Men en hel tub, är inte det att ta i?  :o En halv per tacka låter rimligare, om en hel ska räcka till en ko som väger myyycket mer?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 09 apr-11 kl 21:22 »
Nä, någon foderkalk har vi inte. Och fåren har mineralbalja, inte pulver.
Men en hel tub, är inte det att ta i?  :o En halv per tacka låter rimligare, om en hel ska räcka till en ko som väger myyycket mer?
Jo det låter onekligen mycket, men om 1 tub ska räcka till en ko som väger ?
Då räcker en halv eller 1/3 del till en 60kg tacka. Bara att räkna ut.

i myllan

• Småland
« Svar #16 skrivet: 10 apr-11 kl 15:24 »
Nu kommer det här svaret lite sent, men ändå, kan vara bra för någon annan. Jag har kalkpasta  med angiven dosering: 1/3 tub så nära lamning som möjligt (2-6 tim före) 1/3 tub 6-12 tim efter lamning.

BörjeH

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 apr-11 kl 19:05 »
Kalkpastan är mycket bra. Men jag brukar bara använda den när en tacka börjar att få svårt att resa och kan äta. Ofta brukar det vara gamla tackor som bär på många lamm som får problem.

Kan hon inte resa sig, så måste man ta ut veterinären för kalkinjektioner. De lägger då flera sprutor (20 ml) under huden på ryggen av tackan med kalkvätska (samma som ges till kor med kalvningsförlamning, fast de får det i blodet). Ibland kan man få en flaska av veterinären för att själv injicera, det är enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare
LimJans, Karlsdotter, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser