Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som gått över tiden  (läst 3993 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Tacka som gått över tiden
« skrivet: 07 apr-11 kl 09:15 »
Har en Dala-Päls tacka som juvret varit stort på några veckors tid, dessutom verkar hon de senaste 2-3 dagarna nästan haft värkar. Hon andas häftigt några sekunder för att sedan lugna sig och sedan kommer det igen efter kanske 15-20 sekunders vila. Det är inte så exakt hela tiden men ätt så ofta i alla fall. Dessutom har hon varit slemmig där bak sedan igår men inget har hänt ännu. Hon äter som vanligt och verkar annars må bra. Men hon borde ju föda snart tycker jag!

Tidigare år har hon liksom bara ploppat ut lammet helt utan att det synts några tecken alls, varken direkt svullet juver eller speciellt rund om magen. Nu är juvret väldigt stort och magen stor som bara den.

Vad tror ni, bara att vänta eller? En annan tacka har lammat för tre dagar sedan. Resterande fem väntar jag på men det är bara denna som är sådär väldigt stor och som verkar ska föda i förrgår om man säger så :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

vallhunden

• Västergötland
SV: Tacka som gått över tiden
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 09:26 »
Det är nog bara att vänta på fler tecken på lammning, innan du gör något!
Hon har nog "för-värkar" ;D Så länge hon äter, så är allt OK :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

P o A

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-11 kl 12:04 »
Hej Jonas!
Hur går det för din Tacka,har hon kommit igång ännu? Menar du lite "flytning" eller menar du "slem, som i fosterblåsa mängd" i baken?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 07 apr-11 kl 12:10 »
Hej Jonas!
Hur går det för din Tacka,har hon kommit igång ännu? Menar du lite "flytning" eller menar du "slem, som i fosterblåsa mängd" i baken?

Inget lamm ännu, det har inte kommit ut någon blåsa än vad jag sett iaf. Utan jag ser mer att det "droppar" lite gulaktigt nästan genomskinligt slem ibland från baken. Men inget mycket.

Hon står fortfarande och flåsar lite nu och då precis som om hon har verkar. Men annars pigg och äter fortfarande.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

P o A

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 12:29 »
De kan ju ha kommit, och att det blivit missat. Har hon släppt ner mjölken i spanarna?Krystar hon något, eller är de bara svaga värkar du upplever?Tror nog att jag hade gått in och känt om hon var öppen, för du har ju trots allt gjort observationen att hon är blöt i baken sen igår, och att något droppar. Alla individer tar olika lång tid på sig, och du känner din tacka bäst :).

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 apr-11 kl 13:18 »
Jag har haft tackor som har stått och droppat och sedan har det dröjt många dagar tills de har lammat. Jag hade väntat tills jag ser att hon gräver, lägger sig ner, krystar och ställer sig upp igen!!
Återigen, om hon äter, så är det ingen lammning på gång!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #6 skrivet: 07 apr-11 kl 13:23 »
Suttit ute hos tackorna nu ett tag och hon är ganska lugn. En annan tacka är mer "oroilg" och lägger sig/ställer sig hela tiden som de brukar innan det är dags. Men hon har som sagt "droppat" minst 2-3 dagar och juvret är väldigt stort. Men jag avvaktar nog lite till iaf. Följer nog vallhundens råd om att så länge hon äter så är det lugnt, hade nog själv kunnat råda någon på det sättet hehe  :)
www.backforsgard.se

Ipidia

« Svar #7 skrivet: 21 apr-11 kl 23:04 »
Jonas!
Hur gick det med den sena tackan? Är i ungefär samma situation nu, förutom att jag inte sett att min tacka varit blöt i baken eller att droppat nånting. Hoppas att du svarar att allt gick bra sen, så kanske jag kan slappna av lite också  :P

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #8 skrivet: 22 apr-11 kl 08:58 »
Allt gick bra! Hon födde i förrgår :)
www.backforsgard.se

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #9 skrivet: 22 apr-11 kl 09:06 »
Grattis! Vad skönt att allt gick bra.
Man blir alltid lite hispig när det drar ut på tiden, men de brukar som sagt oftast gå bra endå. Lite slemmiga kan de ju vara ett bra tag innan, men har de tydliga krystvärkar, inte vill äta, är helt öppna, och de inte händer något, jag då kan de vara bra att gå in och känna.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 3 användare
Nataks, Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser