Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda höns i hushållsflock?  (läst 3493 gånger)

Hennie

• Uppland
Blanda höns i hushållsflock?
« skrivet: 06 apr-11 kl 00:47 »
Jag är sugen på att blanda 3 Hedemora med 3 Lohman, hedemoran för ruvinstinkter och det naturliga och härdiga sättet och Lohman för äggens och köttets skull. Vad tror ni om detta? Kommer de trivas med varandra och hålla ihop? Lohman verkar vara lättast att få tar i från något hönseri, kan man blanda sådana höns med kycklingar som har fått gå kvar hos mamman? Och vad ska man ha för tupp? Eller ska man satsa på en av varje? (hönsen kommer att ha ca 5 m2 hönshus, 15 m2 utegård och möjlighet att ströva helt fritt i mellanåt om det inverkar på hur jag bör tänka)

hoppas på tips...

Lejonhjärta

• Västergötland
SV: Blanda höns i hushållsflock?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-11 kl 01:06 »
Raserna som sådana kommer säkerligen inte vålla några problem alls att blanda, har dom raserna + några till knatandes runt ihop här hemma.
Tuppen spelar inte så stor roll i mitt tycke, bägge e vettiga raser. Beror på om du vill ha rasrena Lohman eller Hedemora i fortsättningen...
Har faktisk fått flera av mina hybrider att vilja ruva och fick fram flera kullar under dom förra året.
E glad att dom har lite sådana instinkter kvar.  :D
Om du får tag på några vuxna Hedemora så kan du ju skaffa Lohmanägg när Hedemoran vill ruva så får du in kycklingarna naturligt.
Eller tvärt om, men d e nog lättare att få Hedemoran att ruva rent generellt.
Du har ingen som du känner som kan kläcka fram inhandlade ägg åt dig om du nu har svårt att få tag på djur?
Avelsägg e ju lättare att få tag på och många skickar runtomkring i Sverige. Har själv fått Hedemora ägg från Norrland och Stockholm till  mig och pärlhönsägg från Kristianstad.
Lycka till med dessa trevliga djur!
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Blanda höns i hushållsflock?
« Svar #2 skrivet: 06 apr-11 kl 21:55 »
De raserna går säkert utmärkt att blanda  :D Jag har bara ett litet men att tillägga...  :-[

Citera
...och Lohman för äggens och köttets skull.

Om du ska ha Lohmann för köttet skull kommer du bli besviken. Lohmann är en värphybrid... Dom består av äggstockar och i bästa fall lite fjädrar  ::) Du får förmodligen mycket  bättre slaktkroppar på Hedemorahönsen  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser