Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompostgaller i kombination med sittpinnar??  (läst 5719 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
kompostgaller i kombination med sittpinnar??
« skrivet: 05 apr-11 kl 09:17 »
Jag har sett i en del hönshus att det är som ett liggande kompostgaller  och tätt sittande halvliggande sittpinnar ovanför?

Vad är syftet med detta? Jag antar att det finns ett syfte då det verkar vara väldigt vanligt :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: kompostgaller i kombination med sittpinnar??
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 09:26 »
Jag kan inte svara för andra, men jag har en liknande lösning och det är för att hönsen inte ska gå i skiten helt enkelt.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 09:40 »
jag har mina kompostgaller fastsatta på en ram som ligger på gödselbordet
under sittpinnarna.
Sen är det bara att lyfta upp gallret och raka ner dyngan i en behållare.

Ja som du räknat ut för att hönsen inte ska gå direkt i dyngan.
Funkar 100a här iaf.
har tagit idèn från någon kompis. ;)
Hedemorahöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 10:21 »
Merparten av hönsgödseln hamnar precis under pinnarna, då de mestadels bajsar på natten. Ser man till att bajset hamnar på en bajsbräda, som hönsen inte kan gå på så att de sprätter ner bajset i resten av hönshuset, så kommer man undan med väsentligt mindre städning. Rakar man bort bajset på bajsbrädan varannan dag till en gång i veckan, beroende på antalet höns, så behöver man bara städa resten av hönshuset typ en gång varannan månad eller t o m ändå mer sällan, men golvet är ändå relativt rent (så rent det nu blir i ett hönshus, fjäderfä är duktiga på att skita ner  ;)).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 10:19 »
smart idé! Ska testa detta  :D

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 07 apr-11 kl 19:24 »
Så här enkelt byggde vi en gödeslbord och tillhörnade ram under sittpinnarna.
Allt för att ändå behålla så mycket golvuta som möjligt.  :D
Vill man så kan man ;P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-11 kl 19:38 »
.... och jag har valt att sätta backar på göselbrädan (men kompostgaller över) då kan jag enkelt ta ut backarna och tömma dem när de blir lagom fyllda ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dalton

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-11 kl 21:41 »
.... och jag har valt att sätta backar på göselbrädan (men kompostgaller över) då kan jag enkelt ta ut backarna och tömma dem när de blir lagom fyllda ;)

Fiffigt! Skall ha det i åtanke när jag skall bygga mitt eget.  :)

renee d

« Svar #8 skrivet: 07 apr-11 kl 23:00 »
Rakar man bort bajset på bajsbrädan varannan dag till en gång i veckan, beroende på antalet höns, så behöver man bara städa resten av hönshuset typ en gång varannan månad eller t o m ändå mer sällan, men golvet är ändå relativt rent (så rent det nu blir i ett hönshus, fjäderfä är duktiga på att skita ner  ;)).
Och om man strö ask (ash) från elden på bajs, er der en kemiske reaktion som gör gödslen bedre och lös när man städa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 08 apr-11 kl 07:21 »
Och om man strö ask (ash) från elden på bajs, er der en kemiske reaktion som gör gödslen bedre och lös när man städa.
Det har jag inte provat, men eftersom jag använde gödseln som gödning i trädgården, så vill jag inte ha aska i den. Aska ändrar ph-värdet, och många växter vill inte ha för mycket aska.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser