Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takhöjd  (läst 3809 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Takhöjd
« skrivet: 04 apr-11 kl 12:29 »
finns det någon lägsta taköjd när det gäller får?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Birgit

SV: Takhöjd
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 15:12 »
För vindskydd/ligghall har jag fått beskedet att 180cm över ströbädden var minimum.

Finns säkert något på Jordbruksverkets hemsida.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 20:01 »
För vindskydd/ligghall har jag fått beskedet att 180cm över ströbädden var minimum.

Finns säkert något på Jordbruksverkets hemsida.

Tack, jag har letat på jordbruksverkets hemsida och hittar inget, men jag kan ju ha missat det.
« Senast ändrad: 05 apr-11 kl 06:00 av Lorita »
Länk till mina lamm 2012

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 22:56 »
Allt som står med kursiv stil är från jordbruksverkts sida, men jag säger som du TS, hittar det inte, om det inte är för gemensamhetsboxar soma gäller ??? :o Kunde ju vart lite mer tydliga då det tom står hur många vattenplatser man måste ha.........

Mått i stall och byggnader för får och getter
Boxar, foderbord och ligghallar måste hålla vissa minimimått.

Men var står det då????

Om dina får och getter är ute tolv timmar eller mer per dygn under den kalla årstiden är de så kallade utegångsdjur. Djuren ska då ha tillgång till en ligghall eller annan byggnad. Den ska ge djuren skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats. En ligghall för får och getter bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör ha söderläge. Om en ligghall inte har en öppen hel sida bör den ha flera mindre öppningar för att undvika att djur som har hög rang hindrar andra djur från att gå in eller ut ur ligghallen.

Skulle tro att det är detta som skall inräknas under ligghall, det är det ända jag kan hitta iaf ??? Men vet inte om det är så!

Gemensamboxar
Minsta gemensamma utrymme per får i gemensambox   
 Djur                               Total yta, m²                  varav liggyta, m²

Lamm, 15-30 kg            0,50                                   0,35
Lamm över 30 kg            1,00                                   0,70
Vuxet djur, högst 65 kg    1,20                                   0,85
Vuxet djur, över 65 kg    1,40                                     1,00
Dräktig tacka¹)            1,70                                      1,20
Tacka under 65 kg, med lamm under 15 kg    1,70    1,20
Tacka över 65 kg, med lamm under 15 kg    1,90    1,35
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 06:05 »
Denna har en takhöjd 1,15 http://www.hundenochherden.se/vindskydd-lammningshydda-23-x-38-m-/72-0 är det godkänt för det säljs ju till får, och jag lägger hellre jobb och pengar på torr yta än på takhöjd  :-*
Länk till mina lamm 2012

Fåraherden

• -
« Svar #5 skrivet: 05 apr-11 kl 07:04 »
En lite för låg takhöjd gör det ju lite jobbigt att strö och framför allt göra rent. Det finns ju ligghalls konstruktioner man helt enkelt kan lyfta bort från skiten, det underlättar ju.

Personligen skulle jag inte vilja kravla runt på 1,15 och ösa ut djupströbädd. Försöker själv hålla traktorhöjd.
« Senast ändrad: 05 apr-11 kl 09:05 av Fåraherden »
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 05 apr-11 kl 07:46 »
Jag funderar på något i denna stilen öppet mot söder

Då kan man stå och kratta skiten mot sig, tänkte jag.
Länk till mina lamm 2012

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 05 apr-11 kl 07:49 »
Länk till mina lamm 2012

Fåraherden

• -
« Svar #8 skrivet: 05 apr-11 kl 09:06 »
Jag prövar bilden som länk

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=3428

Funkar förmodligen utmärkt även med traktor, om du skulle ta hjälp av en sådan. Man kan sticka in frontlastaren.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 apr-11 kl 17:26 »
Är mycket intresserad av att veta om det finns något minimimått på höjden.
Har märkt att ju lägre vindskydden är desto mindre regn och snö blåser det in.
För mina Gutar verkar 1,50 vara lagom men det går inte jobba då.

På mitt senaste vindskydd löste jag det så att taket kan lossas och lyftas i framkant, ställs upp med två störar, så kan man "jobba ut" skiten utan att kröka rygg.

Fåraherden

• -
« Svar #10 skrivet: 06 apr-11 kl 08:39 »
Är mycket intresserad av att veta om det finns något minimimått på höjden.
Har märkt att ju lägre vindskydden är desto mindre regn och snö blåser det in.
För mina Gutar verkar 1,50 vara lagom men det går inte jobba då.

På mitt senaste vindskydd löste jag det så att taket kan lossas och lyftas i framkant, ställs upp med två störar, så kan man "jobba ut" skiten utan att kröka rygg.

Det låter ju inte helt fel. Fåren gillar dessutom att krypa in i ett trängre utrymme. Har man ett större tak borde man ju kunna göra en konstruktion som går att lyfta med traktorn.
Men hur låser du det vid själva huset? Jag bor blåsigt. Har svårt att få saker som inte är ordentligt skruvade spikade och tjudrade att stanna där de ska.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 apr-11 kl 09:53 »
Bild... finns på nybygget i annan tråd här men där syns nog inte "locket" funktionen. Lyfter inte med traktor utan för hand där bortre ändan fungerar som gångjärn

I korthet; skyddet är timrat av gran med pulpettak. Taket är låst vid vägg/gavlar med wire och vantskruv runt stockarna, så man kan få det i spänn.
Jag har placerat det noga så det ligger i lä med sol även på vintern och det har klarat byig vind på 15m/s än så länge. Har använt stockar för taket i dim 18/21cm med cc 1m (=4st) så det väger tungt och blåser inte bort så lätt, med läget i lä och låg höjd så reder det sig.

Lägger in en bild vad det lider när jag fått papper på att det är godkänt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser