Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja jordärtskockutsäde?  (läst 5696 gånger)

viktigpetter

Välja jordärtskockutsäde?
« skrivet: 03 apr-11 kl 07:04 »
Hej!

Är det någon som vet hur man ska tänka när man väljer vilka jordärtskockor man ska sätta?

Jag har en hyfsad mängd kvar från förra året och har lite beslutsångest över vilka som ska bli mat och vilka som ska bli utsäde. För det första var väl tanken att välja att plantera de som är släta och fina för att förhoppningsvis få slätare skockor i höst. Finns det ett sådant samband eller är det bara önsketänkande?

Nästa fråga är storleken. Sätter man de största eller minsta? Jag har hört att man inte ska välja de största knölarna när man sätter potatis eftersom de ger färre (men större) knölar. Är det likadant med jordärtskockor?

Avslutningsvis har jag mer än jag behöver så om någon i närheten av Tomelilla vill ha så är det bara att komma och hämta. De är gratis, men skulle du ha någon liten tomatplanta eller några grönsaksfröer över blir jag extra glad.

Mvh Petter

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Välja jordärtskockutsäde?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-11 kl 12:22 »
Jag brukar sätta de som är trasiga eller små, dvs de som är alldeles för jobbiga att ta hand om för att äta. Det som är viktigt för att få stora, släta rötter verkar snarare vara bra jordmån och tillgång på vatten än urval av utsäde, tycker jag. Det är i alla fall min upplevelse.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

hustran

« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 13:39 »
Jag har också undrat.....vad menar du med "bra" jord? Skall den vara lucker? Jag har nog ganska lerig bastant jord.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 13:47 »
jag sätter de minsta...de stora är lättare att skala och blir därför mat...
Fjäderfän och kaniner

mariamawa

• Är ålänning, men vistas mycket i Dalsland och Gtbg
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 14:00 »
Vi odlar våra jordärtsskockor i lerjord och det har gått bra hittills, vid varje plantering så blandar vi i sand närmast knölarna. Har odlat på samma ställe i tre år, orkar inte flytta runt, för de blir alltid nån liten knöl kvar som kommer upp nästa år.

De stora äter vi, och de mindre sätter vi.

anders 67

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 15:48 »

Nästa fråga är storleken. Sätter man de största eller minsta? Jag har hört att man inte ska välja de största knölarna när man sätter potatis eftersom de ger färre (men större) knölar. Är det likadant med jordärtskockor?

Mvh Petter

men det är väl så att små potatisar ger få men stora potatisar,stora sättpotatisar ger många små potatisar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 21:20 »
De vill väl ha en hyfsat näringsrik jord?
Vill minnas att jag läst att skockorna blir mindre när man odlat på samma ställe några år. Vet inte varför, men det är väl rimligt att tänka sig att det är något näringsämne som det blir brist på. Kompost känns som en bra idé.

Jag tycker det är onödigt att skala dem. Då gör det inte så mycket om de är små, bara de inte är för knöliga.

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 21:24 »
skockorna blir mindre om de odlas på samma plats år efter år säjs det... de kan tydligen drabbas av nematod angrepp och därför bör man byta växtplats... jordärtskockor är en fin viltåkergröda ;)..
Fjäderfän och kaniner

Elin G

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-11 kl 19:13 »
Jag har också undrat.....vad menar du med "bra" jord? Skall den vara lucker? Jag har nog ganska lerig bastant jord.

Näring är viktigt och fukt. Lerjord är bättre än sandjord, enligt min erfarenhet.

hustran

« Svar #9 skrivet: 14 apr-11 kl 14:30 »
jag krafsade bort halm som jag hann lägga över mina skockor innan snön kom. Ser att en del ser nästan snigelätna ut! somliga har också ruttnat i "såren",dessutom så ligger flera väldigt ytligt. Är det sniglar? har inte sett några. Ska de ligga så ytligt? Hur sätter jag om dem? Gräver upp alla eller plockar de jag vill ha och låter de andra sitta kvar? Tänkte vidga landet till det dubbla. Sitter de andra väldigt djupt? Om jag plockar mycket,hur förvarar jag dem bäst? Vi har ingen jordkällare men svalt i pumphuset hos hydroforen. Många frågor blev det men snälla berätta ni som har erfarenhet. Känner mig jättedum. ???

signe

« Svar #10 skrivet: 14 apr-11 kl 16:40 »
Jag tycker det är svårt att förvara skockorna, de skrumpnar lätt, men jag har inte testat att ha dem i sand el. dyl. Vi äter av dem under hösten och sedan på våren tar jag upp alla som är kvar och planterar en del av de mellanstora igen. Nu börjar snön försvinna från mitt land och jag bävar för att sorkarna kan ha hittat skockorna.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #11 skrivet: 22 apr-11 kl 20:10 »
Att välja ut släta, lagom stora, fina jordärtskockor till plantering fungerar bra, efter tre år fick jag nästan bara hyfsat släta jordärtskockor.
Tidigare har jag haft problem med att de blir knöliga och svårskalade. Sätt det du vill skörda nästa år... om du har så att du kan välja  ;)

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #12 skrivet: 27 apr-11 kl 23:13 »
Alla här har koll på läget, och det har inte jag!!!  ;D
Jag har aldrig odlat jordärtskockor förut och undrar lite om hur tätt jag ska sätta dem, och vad de föredrar i jordväg?
Även ogräs är grönt!!!!!

Elin G

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 28 apr-11 kl 06:49 »
Alla här har koll på läget, och det har inte jag!!!  ;D
Jag har aldrig odlat jordärtskockor förut och undrar lite om hur tätt jag ska sätta dem, och vad de föredrar i jordväg?

Jag brukar sätta dem med ca 20 cm mellanrum. De vill ha näringsrik jord där de har utrymme att växa.

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #14 skrivet: 28 apr-11 kl 09:21 »
 :)
Tack så jätte mycket Elin G. Då ska jag prova.
Även ogräs är grönt!!!!!

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 maj-11 kl 17:11 »
köpte en påse skockor i mataffärn..35kr kilot... får se om det är av den blommande sorten...har planterat dem omsorgsfullt... ;D
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser