Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta kaninuppfödning- ge råd  (läst 13406 gånger)

jebo

• Västergötland
Starta kaninuppfödning- ge råd
« skrivet: 31 mar-11 kl 20:52 »
Jag ska starta genbank med kaniner. Men hur får man lättast sålt ungarna? Är det via annons här eller på blocket eller via egen hemsida? Hur många ungar brukar man inte kunna bli av med och vad gör man då? Värdefulla genbanksdjur bör man väl inte ha ihjäl antar jag. Hur hård ska man vara på att köparna ska starta egen genbank?

Jennyt

• Västergötland
SV: Starta kaninuppfödning- ge råd
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 20:55 »
Viker ett hundöra, då jag i framtiden skulle vilja befinna mig där du är nu ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 31 mar-11 kl 21:01 »
Jag kan inte svara om just genbank, bara allmänt. Vilka ska du ha på genbank? Det finns Svensk Päls och Gotlandskanin och Mellerudarna är väl på G att bli genbank, inte än, eller?

Du säljer flest kaniner till "vanliga" människor via blocket.se, flest specialkaniner via forum. Renrasiga/Genbanksdjur här och på föreningarnas hemsidor. Ju större kaniner ju svårare att sälja till kel.

Jag tycker inte att man kan kräva något av sina köpare när kaninen väl är såld, däremot kan du ju välja vilka du säljer till.

Djur du inte får sålt och inte själv vill spara måste du ju avliva, annars har du snart 500 kaniner. Kaninkött är gott.
//Lina

jebo

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 21:15 »
Jag tänkte starta uppfödning av Mellerudskaniner och ha 1-2 kullar/år.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 31 mar-11 kl 21:19 »
Kelkaniner är lättast att sälja när gräset har börjat bli grönt (häruppe i slutet av maj), så det är smart att planera sina kullar så att dom är 8 veckor när köpsuget sätter in hos folk.

Att sälja till andra uppfödare funkar året om men sämst på hösten (när de flesta vill minska ner på antalet innan vintern).

Och som sagt, kaninkött är gott :).

//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 21:20 »
Föreningen Gotlandskaninen bedriver genbanksverksamhet för de två raserna gotlandskanin och mellerudskanin. Föreningen har en hemsida med en annonsavdelning där medlemmar själva kan lägga in annonser som vem som helst kan se.

http://gotlandskaninen.se/

Vill man nå lantrasintresserade är det där eller här på alternativ.nu som är lämpligast att annonsera. På Blocket får man trängas med en massa söta blandraskaniner som tyvärr måste skänkas bort omplaceras pga ointresserade ägare plötsliga allergiutbrott.

Man varken kan eller bör räkna med att sälja mer än en mycket liten andel av ungarna. Räkna på hur mycket kanin du vill äta, betrakta varje såld kanin som avrundningsfel.

Visst kan man sälja kaniner till kel eller sällskap. Man bör då välja sådana kaniner som inte bär på mycket ovanliga gener, då det tyvärr händer att värdefulla kaniner blir sittande hos personer som inte har för avsikt att avla på dem.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #6 skrivet: 02 apr-11 kl 15:06 »
Jag har precis blivit godkänt som genbanksbesättning för just Mellerudskanin  ;D

Min plan är att ha två separata "linjer" för att kunna sälja avelspar till intresserade.

Jag kommer inte sälja kaniner utan genbanksintyg, då de blir förlorade som avelsdjur (i genbank) för all framtid...

Ev. "överskott" kommer gå i egen gryta, förutsatt att några ur varje kull lever vidare som avelsdjur i min eller någon annans genbank.

Hur många kullar jag kommer ha per år vet jag inte i nuläget, minst 4 förhoppningsvis.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

jebo

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 apr-11 kl 16:57 »
Jag skulle också vilja ha ett avelspar till, men jag tänkte först börja med en kull och kolla om det ens går att få dem sålda.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #8 skrivet: 02 apr-11 kl 17:06 »

Just nu har jag 2 hanar och en hona, en till hona är på ingång. Alla är avelsklara..
Är ute efter en till hona...
Har inte lyckats få till någon parning än, vet inte vad det beror på  ???

Dvärgvädurshonorna blev överlyckliga när de fick träffa hanen för första gången, Mellishonan verkar svårare.
Ska försöka med lite "ljusterapi" och färsk persilja  8)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: 02 apr-11 kl 19:46 »
Om ni fick mellerudskaninen godkänd i Nordisk Kaninstandard tror jag interessen för rasen hadde blivit större!!! Då hadde också "vanliga" kaninuppfödare (inte bara dom alternativa ;)) haft interesse av dom  :D

Till vidare avel ville jag haft kvar dom med godast temperament och kroppar. Om ni skal sälja kaniner som selskapsdjur i vanliga familjer så måste dom vara lugna och trevliga. Om ni en dag vill ha -och får- dom godkända i kaninstandarden gäller vel dom samma reglarna for mellerud som for andra raser när det gäller kropp!? (Dom är ju också produktionskaniner och skal ha goda filéer?  :-[ ;D)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #10 skrivet: 02 apr-11 kl 20:37 »
När det gäller Mellerudskanin som "sällskapsdjur i vanliga familjer" så är jag rädd Ulric har rätt.

Är man inte inställd på att kvarblivna kaniner blir en del av självhushållet så tror jag nog man lätt får för många djur och kanske borde satsa på en mer lättsåld ras.

Innan rasen är godkänt av Jordbruksverket som just en ras, så går det väl inte att få den godkänt i någon standard heller.
För mig kvittar det om den är godkänd i Nordisk Kaninstandard, fast det kanske kan hjälpa rasen på sikt så som du skriver..

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 02 apr-11 kl 21:25 »
Fast skall den godkännas i Nordisk standard då blir det ju helt plötsligt en rasstandard som skall följas, men vikt och färg osv.. Det går ju tvärt emot vad bevarandeföreningen vill. Den skiftar ju i färg, (och lite i vikt också antar jag). Så det tycker jag personligen vore en usel idé..

Ann E: Vi är två som inte lyckas få våra Mellerudshonor parade...  >:( Jag har provat med allt, persilja i tre veckor bland annat.. Inte ett skit. Får helt enkelt vänta ut henne...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 02 apr-11 kl 21:30 »
risken med att ha genbanksdjur i nordisk standard är väl att fel egenskaper prioriteras.. vissa modefärger..kroppstyper mm genbanksdjur skall inte ställas ut..de skall bevara lantrasegenskaper med varierande vikt och färg samt temperament,modersegenskaper och livskraft är det viktigaste..
Fjäderfän och kaniner

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 02 apr-11 kl 23:00 »
Jodå... Min idé var att om det fanns flera uppfödare ville man få flera "linjer" och risken for innavelströtthet ville inte vara så stor. Men nu vet inte jag om problemen med era honor skuldast innavelströtthet heller  ???

När det gäller Nordisk Kaninstandard så skulle vel standarden vara ungefär den samma som den som står i linken över.
Svensk Päls finns iallafall i Nordisk Kaninstandard.

Men kanske ni får upp interessen og miljön rundt mellerudskaninen på andra sätt enn att åka på utställningar, och då är den ju "räddat"  :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #14 skrivet: 02 apr-11 kl 23:24 »

Ann E: Vi är två som inte lyckas få våra Mellerudshonor parade...  >:( Jag har provat med allt, persilja i tre veckor bland annat.. Inte ett skit. Får helt enkelt vänta ut henne...

Jag köpte persilja idag, fast det verkar ju vara bortkastat. Får äta den själv då... 8)
Hade tänkt prova med "ljusterapi", om hon får längre dagar så kanske instinkten att bilda familj vaknar?

Inavelströtthet vet jag inget om, däremot kanske en gammal lantras har starkare instinkter än andra raser?
Och isf. kanske det är för tidigt att föda ungar i slutet på april/början på maj?

Krågedal

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 03 apr-11 kl 07:33 »
Hejsan! Kul att du också vill bevara lantraser... Jag har själv Kindahöns och gotlandskanin... Mitt tips till kaninaveln, låt de vara tillsammans, när honan "har fått sitt så biter hon ifrån.... Det är min erfarenhet. Här väntas det kaninungar kring den 12 april och de första kycklingar viken dag som helst!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #16 skrivet: 03 apr-11 kl 07:48 »
Jag köpte persilja idag, fast det verkar ju vara bortkastat. Får äta den själv då... 8)
Hade tänkt prova med "ljusterapi", om hon får längre dagar så kanske instinkten att bilda familj vaknar?

Inavelströtthet vet jag inget om, däremot kanske en gammal lantras har starkare instinkter än andra raser?
Och isf. kanske det är för tidigt att föda ungar i slutet på april/början på maj?

Vad roligt att folk inte skräcks att börja med kaninavel med tanke på märkningssvårigheterna som  tillkom runt 2009, men det kanske inte är någon märkning när det gäller genbankskaniner för slakt osv? Jag slutade med Belgiska Jättar 2009 men det var pga märkningsreglerna och dessutom hade ju jag utställningsdjur, jag vet som sagt inte vad som gäller med genbankskaniner ...

Anyhow, jag brukar låta hanen och honan stå nära varann, kanske i en bur med nät emellan så att honan får upp lukten på hanen och därmed blir lite sugen... Efter ett par dagar brukar hon bli sugen och gå i brunst.
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 03 apr-11 kl 10:08 »
Min hona har sin bur tvärs över stallgången från hannen, med ca 80 cm mellanrum.. Inte hjälper det. En gång har hannen prövat att bestiga henne men då kved hon. När jag har provat efter det har hon morrat lite (mera gnytt kanske), och hannen har inte provat. Jag vet att en del helt sonika släpper ihop djuren och låter dem bo ihop tills att det verkar vara avklarat, men andra säger att honan kan skada hannen illa om hon inte är upplagd för sambolivet än.. 
Förmodligen och förhoppningsvis brunstar hon väl snart. Persilja rekommenderades ju som ett kanonmedel, men jag får nog äta upp resten själv..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 03 apr-11 kl 10:11 »
Viker ett hundöra, då jag i framtiden skulle vilja befinna mig där du är nu ;)
Samma här ...  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 03 apr-11 kl 10:18 »
Jag ska starta genbank med kaniner. Men hur får man lättast sålt ungarna? Är det via annons här eller på blocket eller via egen hemsida? Hur många ungar brukar man inte kunna bli av med och vad gör man då? Värdefulla genbanksdjur bör man väl inte ha ihjäl antar jag. Hur hård ska man vara på att köparna ska starta egen genbank?

Hej!

Som genbank som vill bedriver bevarandeavel kan du lugnt glömmer Blocket. Det är på sin höjd till för överskottskaniner som är olämpliga för aveln - men duger kaninerna då för kel?

Som Ulric skriver beräknar du dina kullar efter ditt köttbehov och sålda avelsdjur är en bonus. Pratar man Mellisar är alla värefulla eller skrot beroende på hur man ställer sig till saken i sig ;) men att sälja alla till avel kan knappast vara bra urval....

Du ska inte alls vara hård på köparna att bli genabnk, inte alls skulle jag säger. Chansen att någon annan än en entusiast vill köper just Mellerudskaniner är mycket liten (överskottsköpare), entusiasten är nog nära genbanksideen  i alla fall och kommer så småningom att fråga dig hur man går till vägs. Genomsnitts-genbank existerar i 2 år. Tjatar du genbank på folk är risken stor att den tiden blir ännu kortare - men alla negativa följder.

Och var snäll mot dina djur - tar inte 4 kullar/år på en lantras. Du blir less på köttet innan frysen är full och kommer att ha massor med burar med inte riktig färdigvuxna ungdjur.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser