Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta kaninuppfödning- ge råd  (läst 13408 gånger)

JBF

• Småland
SV: Starta kaninuppfödning- ge råd
« Svar #20 skrivet: 03 apr-11 kl 10:49 »
Genomsnitts-genbank existerar i 2 år.

//Januschka

Hur kommer det sig att det är på det här viset?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #21 skrivet: 03 apr-11 kl 10:50 »
Min hona har sin bur tvärs över stallgången från hannen, med ca 80 cm mellanrum.. Inte hjälper det. En gång har hannen prövat att bestiga henne men då kved hon. När jag har provat efter det har hon morrat lite (mera gnytt kanske), och hannen har inte provat. Jag vet att en del helt sonika släpper ihop djuren och låter dem bo ihop tills att det verkar vara avklarat, men andra säger att honan kan skada hannen illa om hon inte är upplagd för sambolivet än.. 
Förmodligen och förhoppningsvis brunstar hon väl snart. Persilja rekommenderades ju som ett kanonmedel, men jag får nog äta upp resten själv..

80 cm mellanrum är nog för stort mellanrum ;) Det jag syftade på är en och samma bur så att säga, men med nätvägg emellan....
Ett annat tips är att ta ut hanen ur hans bur och låta honan vara en stund i hans bur, för att få känna lite lukter. Men, men tycker ändå att nätvägg emellan fungerar bäst.

Jag skulle inte heller släppa ihop dem, inte om man vill ha hela avelsdjur.. skadar honan hanen så är det könsdelarna som ligger risigast till.. :-[
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 apr-11 kl 11:06 »
Hur kommer det sig att det är på det här viset?

År 1: Köper avelsdjur, tar två kullar per hona, får mängder av ungar som man avser att sälja, säljer två ungar, bygger i panik burar överallt för att få plats med resten.

År 2: Köper mera avelsdjur för att para med sina horder av numera vuxna kaniner utan att inavla, får ännu fler ungar än förra året, säljer en unge, ger upp.

JBF

• Småland
« Svar #23 skrivet: 03 apr-11 kl 13:26 »
År 1: Köper avelsdjur, tar två kullar per hona, får mängder av ungar som man avser att sälja, säljer två ungar, bygger i panik burar överallt för att få plats med resten.

År 2: Köper mera avelsdjur för att para med sina horder av numera vuxna kaniner utan att inavla, får ännu fler ungar än förra året, säljer en unge, ger upp.

Jaha, de ids inte slakta eller? Eller tror de att man kan sälja varenda unge? Tråkigt att det är på det viset. Kontinuitet är ju viktigt!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #24 skrivet: 03 apr-11 kl 14:48 »

Vad gäller märkning så är det tillsvidare tillåtet med omärkta genbanksdjur när beskrivningsblankett (kompletterad med foton) följer med genbanksintyget.
Detta sedan Jordbruksverket fortfarande utreder hur och var kaniner ska märkas. Ska de öronmärkas ska detta göras hos veterinär...tills vidare.

När det gäller honor och hanar...
Min hona satt breve hanen med bara höhöcken mellan. När jag lät dom träffas blev hon blev arg och flög på honom några gånger när han sedan försökte göra det kaniner är bäst på.
Av olika skäl bestämde jag mig för att hon skulle paras med min andra hane istället, honom blir hon inte lika arg på.
Hon trycker sig mot golvet när han försöker komma till dock...och han är ganska hård mot henne sedan hon är passiv.
Jag skulle aldrig lämna dem tillsammans utan tillsyn, både pga. kaninerna säkerhet men även pga. att jag vill veta om det blivit någon lyckad parning.

Jag har 2 dvärgvädurshonor också, hämtade hem en hane till dom för en vecka sedan.
De hade inte stått nära honom innan jag lät honom träffa första honan, hon nosade på honom i ca. 2 sek. innan hon vände sig om och lyfte hela härligheten upp mot honom...och pang på rödbetan.
Samma hände när han fick träffa den andra honan dagen efter....fast hon var lite långsam i tänket så hanen fick göra två försök innan hon släppte till  8)

Jag vet inte vad det är som gör mellerudshonorna mer "svårflirtade", om det har med inavelsgraden att göra eller om det beror på någon instinkt som gör att de inte brunstar när det fortfarande är vinter i luften  ???
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 03 apr-11 kl 15:27 »
Jaha, de ids inte slakta eller? Eller tror de att man kan sälja varenda unge? Tråkigt att det är på det viset. Kontinuitet är ju viktigt!

Det verkar vara så att många skaffar sig en genbanksbesättning utan att vara förberedda på hur bra kaniner är på att föröka sig, hur stor plats ungarna tar efter några månader, hur mycket jobb det är, hur mycket de äter, hur få ungar som går att avyttra till andra genbanker och utan att ha en plan för vad man gör med resten.

En kanin är lagom till middag för en stor familj som vår. Vill man äta kanin ungefär en gång i veckan är det alltså lagom att ta 5-10 kullar om året. Mer än så kommer att ge problem med överbefolkning antingen på gården eller i frysen.

JBF

• Småland
« Svar #26 skrivet: 03 apr-11 kl 18:07 »
Det verkar vara så att många skaffar sig en genbanksbesättning utan att vara förberedda på hur bra kaniner är på att föröka sig, hur stor plats ungarna tar efter några månader, hur mycket jobb det är, hur mycket de äter, hur få ungar som går att avyttra till andra genbanker och utan att ha en plan för vad man gör med resten.

En kanin är lagom till middag för en stor familj som vår. Vill man äta kanin ungefär en gång i veckan är det alltså lagom att ta 5-10 kullar om året. Mer än så kommer att ge problem med överbefolkning antingen på gården eller i frysen.

Hmm, lite roligt att du nämner att de är bra på att föröka sig när varken Ann E eller jag har lyckats få våra honor parade än..  ;D (Hur mycket mer vår behöver de egentligen innan de kommer i rätt "mood"??)
Ja det är klart att det lätt blir lite mer kaniner än man tror från början. Och samtidigt är det ju svårt att få en entusiastisk nybörjare att hålla sig till ett par till en början.  Jag undrar om man kan komma till rätta med detta "problem" eller får man kanske finna sig i att det är såhär det ser ut?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #27 skrivet: 04 apr-11 kl 00:03 »
Det finns år där första parningar är bevärliga.. men nu är det säsong.. mina gotlandshonor brunsta  regelbundna och allt funkar som det ska.

En hel rad nya kaninägare vill sälja allt och mäktar inte med tanken att slakta sina ung/djur. Synd. Sedan är det att en del börjar med för många nya 'projekt' samtidigt och klarar inte av allt i längden. Kaninskötsel under vintern är varken roligt eller alltför enkelt.
Faktumet är att en hel hög genbanker inte fungerar i längden.. .. med alla tänkbara följder :(

Så sett är det mycket smartare att sälja bara ett eller 2 par per nybörjare och att be de att återkommer nästa säsong ;)

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #28 skrivet: 04 apr-11 kl 21:17 »

Jag tror jag har fått svar på varför min hona inte vill paras...

Hon har börjat boa  :P

Antagligen är hon "skendräktig" (heter det så på kanin?) och då är det bara att vänta ut henne.

...finns det någon chans för att hon faktiskt är dräktig även fast jag inte sett någon lyckad parning? Tänkte om vissa hanar inte är lika tydliga i sitt beteende  ???
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #29 skrivet: 04 apr-11 kl 22:56 »
Om honan och hanen har varit tilsammans några minuter utan tilsyn kan hon vara dräktig -om hon boar med hö. Men om hon boar med päls höres hon skendräktig ut..

Om hon inte är "dagsväntande" då  ??? Isåfall har dom ofta "hengemage"  ;D

Så er iallafall min lilla erfarenhet..
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 05 apr-11 kl 09:46 »
dagsväntande?
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #31 skrivet: 05 apr-11 kl 10:06 »
dagsväntande?
Mina brukar bara "plocka"(heter det så?) seg dom sista dagarna innan födselen. Som oftast börjar pälsplockningen på samma tid som födselen.
Hur länge innan födselen er vanlig?

Har hört at plockar dom päls dag 17 så är dom skendräktiga!?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 05 apr-11 kl 10:09 »
Har hört om honor som plockar vecka 2, förstör boet efter det, sen bygger ett nytt och plockar päls och föder en frisk kull vecka 4.

Men vad betyder dagväntande?
//Lina

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 05 apr-11 kl 10:16 »
Men vad betyder dagväntande?
Jag tror i alla fall att det betyder ungefär att det är väntat att honan ska föda den allra närmaste dagen/dagarna.
Det absolut vanligaste hos mig har varit att honorna inte plockat sig förrän dom är dagväntande ;)
 Vissa kan rumstera om och gräva små hålor från dag ett efter parningen men jag kan inte komma på att någon plockat sig i förtid.
                                           Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #34 skrivet: 05 apr-11 kl 10:29 »
Jag tror i alla fall att det betyder ungefär att det är väntat att honan ska föda den allra närmaste dagen/dagarna.
Ja, sånn är det  :D "Dagsventende" er et ord vi använder i Norge, men inte i Sverige visst  ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 05 apr-11 kl 14:46 »
Har en liten fråga..... kan man ha ungdjur på tillväxt tillsammans..... eller blir de könsmogna innan slakt?

Som jag förstår det på er andra kan man inte ha avelshona och hane tillsammans i ett större hägn (det är ju lite skit får jag säga).... jag funderar på hur jag ska bygga..... då om ett par år när det är dags ;)

Planen är att ha ett avelspar som sällskapskaniner.... åsså äta upp ungdjuren som inte blir sålda eller duger i vidare avel. Som hushållskaniner helt enkelt  :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #36 skrivet: 05 apr-11 kl 15:31 »
De bör köns-separeras direkt de flyttar från mamman. Jag hade en holländarhane som var 8v som gjorde en 12v hermelin dräktig. Extremt tidigt alltså. Men du kan absolut ha dom i grupphållning, honor och hanar för sig.
//Lina

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #37 skrivet: 05 apr-11 kl 19:05 »
Ok, om jag nu räknar med att honan är skendräktig.
Hur länge bör jag vänta med att låta henne träffa hanen? Jag upptäckte att hon börjat plocka sig igår...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 05 apr-11 kl 19:11 »
Hon kommer nog inte vilja para sig föränn hon är brunstig igen. Vänd på henne dagligen så märker du (djuprosa i könet).
//Lina

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #39 skrivet: 05 apr-11 kl 19:18 »
Hon kommer nog inte vilja para sig föränn hon är brunstig igen. Vänd på henne dagligen så märker du (djuprosa i könet).

Tack  ;D

....drömde förresten inatt att hon fick 41 (!!!) ungar  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser