Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EM- något för oss på alternativ  (läst 18496 gånger)

kollotrollet

• Uppland
SV: EM- något för oss på alternativ
« Svar #20 skrivet: 20 nov-12 kl 18:44 »
Jag använder Bokashi sen lite mer än ett år och tycker det funkar jättebra.Det blir ingen lukt i hinkarna ( har 4st plasthinkar inköpta på Bauhaus med lock till). När en hink är full så fyller jag på nästa hink.När hink nr tre börjar fyllas på så tömmer jag ut den första i komposten.Jag tömmer en hink i veckan i komposen där jag har ett lager med halm överst( nu när det börjar bli kallt som issolering).
Eftersom plastlocket finns där kan hinken stå inne i köket utan att lukta.Maskarna i komposten tycker det är "mumma".
Nackdelen är ju då priset men jag tycker det är värt det då jag kan underhålla komposten på vintern oxå.
Koloniägare som vill ha höns!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #21 skrivet: 20 nov-12 kl 18:52 »
Hämta en sopsäck sågspån på ett sågverk, eller köp en säck vetekli på Granngården, och gör ett par årsbehov av bokashi i sommar!
« Senast ändrad: 20 nov-12 kl 18:54 av sɹǝpuɐ »

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 20 nov-12 kl 19:12 »
Hämta en sopsäck sågspån på ett sågverk, eller köp en säck vetekli på Granngården, och gör ett par årsbehov av bokashi i sommar!

Vad tror du om att använda kutterspån?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #23 skrivet: 20 nov-12 kl 19:33 »
Det är nog väl grovt. Fungerar nog, men inte alls lika bra som sågspån eller vetekli.

Men det vore intressant att se hur bokashi skulle fungera som strö i exempelvis ett hönshus.

När det gäller Terra Preta, prova att googla på biokol. Det är ett ganska hett ämne. Finns även någon tråd om det här på forumet. Det är nog mycket bra att göra som du gör, för att "ladda" kolet med näring, men annars kan det vara snabbare och smidigare att blötlägga kolet i urin några dagar. Jag lägger kol i min kompost. Och kissar så mycket jag kan på komposten, nu när det inte är så mycket odling igång.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126700.0
« Senast ändrad: 20 nov-12 kl 19:56 av sɹǝpuɐ »

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 21 nov-12 kl 13:44 »
Det är nog väl grovt. Fungerar nog, men inte alls lika bra som sågspån eller vetekli.

Men det vore intressant att se hur bokashi skulle fungera som strö i exempelvis ett hönshus.

När det gäller Terra Preta, prova att googla på biokol. Det är ett ganska hett ämne. Finns även någon tråd om det här på forumet. Det är nog mycket bra att göra som du gör, för att "ladda" kolet med näring, men annars kan det vara snabbare och smidigare att blötlägga kolet i urin några dagar. Jag lägger kol i min kompost. Och kissar så mycket jag kan på komposten, nu när det inte är så mycket odling igång.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126700.0

Okej, kom på att vi brukar få en del sågspån när vi sågar brädor, så jag kan ju prova båda två..
Ja, det där med urin är nog jättebra, men jag tänkte att på det här sättet kan jag få större användning av bokashi-vätskan nu på vintern.

I stora drag handlar det om att man odlar upp mjölksyrabakterier och jäst. Mjölksyrabakterier kan du få startkultur från filmjölk eller yoghurt. Eller varför inte en surdeg?  Jästkultur kan du få genom att lösa lite honung i vatten och låta stå ljummet över natten. Odla vidare genom att tillsätta socker eller melass. Sedan tillsätter du dessa kulturer, tillsammans med lite kompostthe, melass och vatten till en sopsäck full med sågspån eller  vetekli, så att det blir fuktigt. Knyter till så att koldioxid kan pysa ut, men inte syre kan läcka in. Skakar ibland. Förvarar svalt och mörkt.  Efter någon vecka när säcken inte längre är uppblåst, öppnar du säcken och torkar innehållet. Det bildas då stora mängder svamp- och bakteriesporer, som kan aktiveras genom att blöta upp sågspånet eller kliet.  Sedan säljer du denna bokashi dyrt och blir väldigt rik.

Jag funderar, om man ska prova att göra bokashi hemma, men använda för eget bruk, hur gör man för att inte mikroorganismerna ska dö innan man hinner använda upp det? Det är väl en färskvara? Vad menas med kompostthe?
« Senast ändrad: 21 nov-12 kl 13:49 av Peppiga Pia »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #25 skrivet: 21 nov-12 kl 14:48 »
Nej, det får utmärkt hållbarhet. I och med att man torkar kliet eller sågspånet medan det är fullbemängt med mikrorganismer, så bildar de massor med sporer. Dessa sporer kan klara sig mycket länge och är väldigt tåliga, nästan omöjliga att döda. Men man bör se till att det inte blir för varmt när man torkar. Direkt solljus kan också verka steriliserande genom UV-strålning. Så fort man fuktar materialet så aktiveras sporerna och det blir full fart igen.

En solvarm och torr cementplatta är perfekt. Den suger upp fukten och man kan skyffla och flytta runt och breda ut bokashin så att den torkar snabbt. Men direkt solljus är bäst att undvika, även om det nog bara är den yttersta ytan på bokashin som påverkas av UV-strålningen.

När man löser upp honung i ljummet vatten, och den vägen skapar en vildjästkultur, så aktiveras jästsporer som blåst med vinden och hamnat i blomnektarn. Bina har sedan samlat ihop nektarn och tillsatt fungicider för att hindra att det börjar jäsa innan de torkat bort vattnet, och höjt sockerhalten så att den verkar konserverande. När man löser upp honungen späder man ut både socker och fungicider så att jästen kan aktiveras. Det finns säkert med en massa andra sporer också. Det är därför vildjästkultur på honung inte alltid blir så bra. Men då är det ju enkelt att sätta en ny. Vill man kan man nog fuska med brödjäst också, men det blir nog inte lika bra som en mix av en massa olika svampsorter.

Kompostthé är avrunnet vatten från en kompost. Genom att tillsätta det så kan man få med fler bakteriesorter och svampar i bokashin. Mjölksyrabakterier och jästsvamparna dominerar kraftigt från början i sopsäcken och tar snabbt bort allt syre och skapar en mycket sur miljö. Bakterierna och svamparna i kompostthéet som klarar den miljön förökar också upp sig och kompletterar bakteriefloran.

Troligen kan man slopa kompostvattnet utan att tappa särskilt mycket effekt på bokashin. Mjölksyrabakterier och jästsvamparna räcker nog rätt bra ensamma. Men "riktig" EM har extra bakterier utöver mjölksyrabakterierna. Vill man så kan man utgå från "riktig" EM när man gör sin egen bokashi. Det går inte åt så mycket.

Sågspån av ek och lärk är nog inte bra att använda. Men sågspån av gran, fur och björk fungerar nog utmärkt.

Det finns bättre och mer detaljerade beskrivningar/recept på hur man kan göra startkultur till bokashi ute på nätet. Du kan googla på exempelvis "diy bokashi starter" eller något liknande. Bokashi är ett japanskt påhitt, och ofta föreslår man att man skall odla upp startkultur från risvatten.
« Senast ändrad: 21 nov-12 kl 15:10 av sɹǝpuɐ »

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 23 nov-12 kl 16:18 »
Oj, okej det är en del att sätta sig in i märker jag.. Menar du alltså att bokashin kan hålla i flera år? Är bokashin som man köper hem också torkad? -Den ska ju helst förvaras lufttätt för att behålla sin verkan..

Lite nyfiken bara, varför inte ek och lärk? Hur är det med en?

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #27 skrivet: 23 nov-12 kl 16:35 »
Krossat träkol ger alla mikroorganismer en förträffligt njutbar tillvaro. Många små ytor och skyddade ställen att sitta och mysa och utvecklas på.  ( http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5032777 & http://biokol.nu/ ) Jag misstänker att krossat träkol (ganska fint) kommer att göra nytta även i komposten. Skulle man dessutom tillsätta lite bakterier typ mjölksyra och jäst som nämnts tidigare kan det bli riktigt intressant.

Vänligen
Torpjens
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 16:37 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #28 skrivet: 23 nov-12 kl 16:47 »
En del träslag har "inbyggd impregnering" . De står emot svampangrepp och liknande. Inte bra om man vill odla bokashi på sådan sågspån. Jag tror inte heller att en är bra. De flesta vanligaste träslagen fungerar nog bra. Utom just ek, lärk och en. Och möjligen kådrik furu, typ fetved.

Ja, bokashiman köper är framställd på mycket liknande sätt som jag beskrivit. Man odlar bakterier och svamp i syrefattig miljö på substrat som vetekli med tillsatts av socker. Och torkar sedan det hela för att få svamparna och bakterierna att bilda sporer och in aktiveras. Men de har nog tillgång till bättre och snabbare tork i form av bäddar som genomblåses av fläktar.

Om man förvarar sin bokashi torrt, svalt och mörkt håller den länge, länge. Men tät behållare är nog också bra. Ibland blir det ju hög luftfuktighet. Men så länge bokashin är så torr att sporerna inte aktiveras borde det hålla sig väldigt länge.
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 16:56 av sɹǝpuɐ »

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 26 nov-12 kl 09:04 »
En del träslag har "inbyggd impregnering" . De står emot svampangrepp och liknande. Inte bra om man vill odla bokashi på sådan sågspån. Jag tror inte heller att en är bra. De flesta vanligaste träslagen fungerar nog bra. Utom just ek, lärk och en. Och möjligen kådrik furu, typ fetved.
Just det, nu förstår jag. Ska be pappa ha en speciell behållare när har sågar rätt träslag, en fördel också om inte katterna kommer åt att göra sina behov i spånet  ;D

Jag undrar, vad tror du om att göra bokashi av krossad eller hel havre? Det är väl bara att prova, men kunde vara kul att få reda på vad du tycker, som verkar ha bra koll :)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #30 skrivet: 26 nov-12 kl 20:28 »
Jag har bara teoretisk koll på detta. Jag komposterar mest på traditionellt vis, men har ett litet sågverk och har funderat lite på vad man kan göra med sågspån...  ;)

Det kan gå att göra bokashi på krossad spannmål. Men det verkar väldigt slösaktigt. Och blir svårt att torka snabbt. Man vill helst inte att aeroba mikrorganismer skall kunna etablera sig och tränga ut de anaeroba medan man torkar kliet.

Det man vill ha är ett substrat med så stor yta som möjligt, i förhållande till vikten och volymen. Det ger mycket yta för sporer och gör att det kan torka snabbt.  Kli och sågspån (fin) är nog svårslaget. Näring tillsätter man som billig melass i vattenlösning som fuktar substratet. Det innebär att det kan växa överallt, det blir en oerhört stor yta för bakterier och svamp att sprida sig på, och sedan bilda sporer på.

Sedan när man använder bokashin är det ju meningen att mikrorganismerna skall aktiveras och ge sig på avfallet. Har man spannmål man vill bli av med är det nog bättre att elda det eller kompostera det direkt. Eller använda till djurfoder. Ingen större vits att hälla det i bokashispannarna.

« Senast ändrad: 26 nov-12 kl 20:44 av sɹǝpuɐ »

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 28 nov-12 kl 13:14 »
Okej, börjar nog med sågspån, det verkar lättast :) Tror du det kan funka att torka det bredvid vedspisen, eller hur varmt får det bli ungefär? Där kommer ju inte solen åt i alla fall och jag tänkte börja i liten skala :)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #32 skrivet: 28 nov-12 kl 14:56 »
Det allra bästa hade varit en fläkt i ett stort lodrätt koniskt rör. Då hade sågspånet kunnat torka mycket snabbt svävande på en luftkudde.  Troligen är det så man torkar bokashi kommersiellt.

Näst bäst att breda ut på en mycket stor yta och skyffla runt och kasta upp det i luften tills det torkar. Ett rengjort torrt cementgolv solvarmt. Eller möjligen på en stor pressning, och borsta runt det. Helst ute i torrt väder. Bäst att göra sommartid. Kanske på eftermiddagen när solen värmt ett golv som nu är i skuggan.

Vid spisen kan du nog bara torka väldigt små mängder i taget.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 29 nov-12 kl 11:46 »
Okej, får se om jag kommer på någon bra metod som jag kan göra här hemma då.. Haha, en sista fråga bara. Kan inte låta bli att försöka luska ut något strö som jag kan använda till bokashi, som jag har här redan nu. Sågspånet måste jag vänta på tills pappa sågat.. Aska är inget alternativ eller? Det är ju "finmalet" i alla fall  ;)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #34 skrivet: 29 nov-12 kl 12:14 »
Det är nog för starkt. Blandar du aska med vatten blir det i det närmaste lut av det. Aska innehåller en massa mineraler och kalcium, magnesium och kalium. Det ger en basisk miljö, högt pH. Det vill man inte ha i bokashikulturen. Där vill man ha det surt.

Däremot finns det tydligen en del som gör egen bokashi av tidningspapper. Verkar som att de främst satsar på mjölksyrabakterier, inte så mycket jäst. Det kan vara ett bra sätt att mycket snabbt komma igång med att experimentera.

De gör en mjölksyrakultur och blandar med vatten och melass (sirap går nog lika bra) och fuktar en tidning. Sedan stoppar de tidningen i en plastpåse och pressar ut all luft. Därefter får det hela ligga och fermentera i två veckor. Sedan särar man försiktigt på sidorna och hänger på tork. Vid användning lägger  man sedan avfall i tunna lager med en bit tidningspapper mellan varje lager.

Googla "newspaper bokashi" så hittar du exempel.

Jag hittade en pdf med rätt detaljerade anvisningar enligt ovan: http://bocashi.files.wordpress.com/2010/03/bokashicomposting1.pdf

Om du testar hoppas jag på att du återkommer här och berättar hur det gick?  ;D
« Senast ändrad: 29 nov-12 kl 12:17 av sɹǝpuɐ »

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 29 nov-12 kl 19:15 »
Så var det ja, kom inte ihåg om det var basiskt eller surt med aska. Då vet jag det. Testar tidningspapper istället :)

Tack för länken! Det underlättar mycket om man slipper sitta själv och leta när man inte har så bra koll. Men jag har ändå en flaska med EM-bakterier, så jag tar den istället för det där med att odla egna bakterier. Men jag undrar om det ska stå svalt eller varmt. Han som gör bokashi med EM i den här videon
How to Make Bokashi
säger att det ska stå på en varm plats och den som skrev det där om tidningspapper menar att det ska stå svalt..

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #36 skrivet: 29 nov-12 kl 20:22 »
Kör mittemellan? Rumstemperatur. Funkar troligen oavsett. Eller lite varmare i början för att komma igång och sedan svalare?

Kanske 1 del EM till en lösning bestående av 6 delar vatten och en del sirap.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 03 dec-12 kl 19:38 »
Ja, kör nog lite varmare i början och sedan svalare.

Funkar det lika bra med honung istället för sirap? Eller är melass bättre i så fall? Har ingen sirap hemma..

henrietta70

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 03 dec-12 kl 21:28 »
Vi köpte 5 liter melass på Granngården (i Sjöbo). Kolla om er har.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #39 skrivet: 03 dec-12 kl 22:05 »
Honung fungerar nog, men inte så bra. Onödigt dyrt också.  :-X

Honung har lite biocider som bina tillsatt för att hämma tillväxt av bakterier och svampar innan de torkat bort tillräckligt med vatten från nektarn för att sockerhalten skall verka konserverande. När man löser upp honung i vatten så brukar det komma igång jäsning iaf. Men melass eller sirap är nog bättre. Eller bara vanligt socker.  Det kan bli problem med jäsning ibland när man bakar söta bröd med honung.  Melass är särskilt bra för det innehåller en hel del salter och annat, utöver socker, som kan gynna jästsvamparna och mjölksyrabakterierna. Det finns särskilda jästnärsalter för vinjäsning man kan köpa. Det kan kanske ge lite extra sprutt om man använder rent socker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
Robertaporo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser