Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fröodla morot, palstenacka, rödbeta, rotselleri  (läst 8552 gånger)

idalinda

fröodla morot, palstenacka, rödbeta, rotselleri
« skrivet: 28 mar-11 kl 16:17 »
Hej!

Jag har samlat fröer av olika växter under flera år, men inte gett mig på de lite svårare varianterna.
Förra veckan kom jag på att jag har ju förvarat morötter, palsternackor, rödbetor och rotselleri i sandhinkar
i förrådet med god resultat. Jag samlar fina och hårda frukter än.

Nu börjar det bli lite varmare och jag rensade lite i förrådet. Jag har nu sorterat ungfär 5 av varje sort i en hink
och funderar om jag skulle plantera dom snart och testa fröodla dom.
jag har läst om fröodlingen genom Sesam, och har inte gjort allt efter konstens regler.
jag har alltså inte klippt dom rätt innan förvaring, med tanke på fröodling.

Det finns några vita grodder på palsternackan tex.

Blir det något bra av mina fröodlingar, eller är det en förutsättning att lyckas att man i punkt och pricka har föjd råden tex. om att klippa skaften på några cm höjd innan dom har förvarats i sanden.
Eller kan det bli bra resultat  om dessa nu är bara villiga att växa och gå i blom?

Jag vet att jag kan alltid prova, Men nu skulle jag vilja veta om det är lönt att försöka eller är det bara dumt.
( som om att det var bara dumt att försöka få en tidig squash-planta inomhus , lärde jag mig förra våren)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: fröodla morot, palstenacka, rödbeta, rotselleri
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 16:32 »
Om de går i blom så blir det ju frö, förutsatt att de som behöver pollineras blir pollinerade.

Rotselleri, morot och palsternacka hör väl alla till sellerifamiljen, så där finns det väl risk för korsningar? Man ska också var uppmärksam så att det inte finns t ex vildmorot i närheten, det ger en giftig korsning med vanlig morot, så det är ju inte så bra.

Rödbeta kan väl korsas med mangold och ev med andra mållor, så det gäller att se till att det inte finns blommande sådana i närheten.

Kan bara lite om detta, men skriver ändå, i förhoppning att lära mig mer genom andras svar...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

idalinda

« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 19:51 »
Jag kommer inte låta mangolden gå i blom när jag testar rödbetan

Kan dom andra rötterna korsa med varan, morot med palsternackan? inte väl mellan arter?
Måste läsa min bok igen i den punkten.

Men jag undrar mest i vilket skick rötterna ska vara, förberedda enligt konstens alla regler för att överhuvudtaget blomma eller går det bra med  vilka välmående rötter som hälst?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 mar-11 kl 20:03 »
Kålväxter korsar sig med kålväxter, selleriväxter med selleriväxter osv. Morot, palsternacka och rotselleri är selleriväxter. Hur stor korsningsrisken är vet jag inte, men det är möjligt att de korsar sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 20:46 »
Men jag undrar mest i vilket skick rötterna ska vara, förberedda enligt konstens alla regler för att överhuvudtaget blomma eller går det bra med  vilka välmående rötter som hälst?

Jag har fått fina stora blommor och fröställningar från morot, bara genom att stoppa ner den. Att det var liv i den märktes fort - börja växa. Morotstoppar, 2cm av det översta har tatt sig fint här. Då fick jag både ätit moroten och fått frön från den  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 21:17 »
Kålväxter korsar sig med kålväxter, selleriväxter med selleriväxter osv. Morot, palsternacka och rotselleri är selleriväxter. Hur stor korsningsrisken är vet jag inte, men det är möjligt att de korsar sig.
Jag har aldrig läst annat än att morot korsas med morot och palsternacka med palsternacka, men inte morot med palsternacka.

idalinda

« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 22:36 »
jag har nu Sesams korsningslista framför mig:

morötter kan korsas bara med vildmorötter
palsternackan  bara med vildpalsternackor
och sellerin med bleksellerin
rödbeta och mangold
alla kålväxter kan korsas med varandra hejvild
och rättikor och rädisor med varandra

så ingen risk att morot och palsternacka skulle korsa med varandra.

Så hur tidigt kan man plantera dessa rötter nu på våren, ska dom tas hand om som morotsfröer och så rätt tidigt, eller som ömma plantor och plantera först när frostrisken är över?
Jorden går att gräva redan nu, men frostnätter kommer, det är säkert.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 29 mar-11 kl 01:30 »
Hej!
Jag vet inte var du bor men svarar ändå.
För det första är jag avis för jag har inga vettiga stockar (rötter) att odla frö på i år. Av diverse skäl.
Morot och palsternacka är lagom att starta nu, selleri och rödbeta kan kanske vänta en-ett par veckor.
Om tjälen släppt kan du peta ner rötterna i jorden ungefär lika djupt som de växte ifjol. Ca 5 rötter per m2. Dock blir det ofta bättre om du först driver dem i krukor och planterar ut om någon månad. De kommer igång snabbare då. Om tjälen inte släppt är detta enda sättet. Särskilt selleri bör startas i kruka, annars kan de ha lite svårt att rota sig.

Att putsa blasten på hösten är bra för rötternas hållbarhet. Däremot är det inte sååå himla noga hur man gör detta, men man ska inte skära ner i rotens nacke så man riskerar att skada tillväxtpunkten.

De där bleka skotten de får på vintern i källaren ska man ta bort. De kan annars göra att de inte kommer igång på rätt sätt på våren. De försöker växa från de bleka sneda skotten men det funkar inte särskilt bra.

Hej!

Jag har samlat fröer av olika växter under flera år, men inte gett mig på de lite svårare varianterna.
Förra veckan kom jag på att jag har ju förvarat morötter, palsternackor, rödbetor och rotselleri i sandhinkar
i förrådet med god resultat. Jag samlar fina och hårda frukter än.

Nu börjar det bli lite varmare och jag rensade lite i förrådet. Jag har nu sorterat ungfär 5 av varje sort i en hink
och funderar om jag skulle plantera dom snart och testa fröodla dom.
jag har läst om fröodlingen genom Sesam, och har inte gjort allt efter konstens regler.
jag har alltså inte klippt dom rätt innan förvaring, med tanke på fröodling.

Det finns några vita grodder på palsternackan tex.

Blir det något bra av mina fröodlingar, eller är det en förutsättning att lyckas att man i punkt och pricka har föjd råden tex. om att klippa skaften på några cm höjd innan dom har förvarats i sanden.
Eller kan det bli bra resultat  om dessa nu är bara villiga att växa och gå i blom?

Jag vet att jag kan alltid prova, Men nu skulle jag vilja veta om det är lönt att försöka eller är det bara dumt.
( som om att det var bara dumt att försöka få en tidig squash-planta inomhus , lärde jag mig förra våren)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 29 mar-11 kl 01:36 »
jag har nu Sesams korsningslista framför mig:

morötter kan korsas bara med vildmorötter
palsternackan  bara med vildpalsternackor
och sellerin med bleksellerin
rödbeta och mangold
alla kålväxter kan korsas med varandra hejvild
och rättikor och rädisor med varandra

så ingen risk att morot och palsternacka skulle korsa med varandra.

Stämmer.

Här finns lite mer detaljer om du är intresserad:
http://www.froodling.se/pdf/korstab.pdf

Och här finns ett allmänt kapitel om fröodling:
http://www.froodling.se/pdf/oversikt.pdf

Citera
Så hur tidigt kan man plantera dessa rötter nu på våren, ska dom tas hand om som morotsfröer och så rätt tidigt, eller som ömma plantor och plantera först när frostrisken är över?
Jorden går att gräva redan nu, men frostnätter kommer, det är säkert.

Se vad jag skrev i förra inlägget. De tål några minusgrader minst. Man planterar dem så nackarna blir lite skyddade. T ex planterar med nackens översta punkt i markytan. Sen kan man täcka över den med lite stråmaterial eller lite smulig jord, så är den skyddad även för starkare frost.
« Senast ändrad: 29 mar-11 kl 01:41 av Anders Skarlind »

idalinda

« Svar #9 skrivet: 29 mar-11 kl 10:51 »
Tack Anders!

Jag bor i zon 2-3 brukar jag säga, Östergötland.
Jag kunde dra upp lätt fjolårets majsrötter nu, men det är för tidigt att börja så än.
Däremot är det dax att börja rensa och göra i ordning för att snart kunna börja.

Jag öppnar växthuset nästa helg för våren ( har nu bara frostfritt vinterförvaring där).
Jag kan gärna sätta rötterna i krukor nu när jag driver upp annat också, så
de får bo ett tag i växhuset.

Aska ska vara bra för blomsättning, men jag har inte tillgång till det.
Vi gödsal med guldvatten och klippt gräs, men jag har  funderingar vad jag skulle kunna ge
tex blåbären och  frödrivande växter något lite extra på ekologiskt väg?

Jag har tidigare haft något konstgjord speciel-gödsel för blåbären, sånt jag fick på köpet när jag köpte plantorna, men det är nu slut.

Så tips för naturgödning för frödrivning och blåbär önskas också....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 29 mar-11 kl 23:15 »
Det går också att ha krukorna på varm plats ute. Vi snackar om rätt så köldtåliga växter här. Men växthus är OK, bara det inte blir för varmt och driver på för mycket. Då kan plantorna få det svårare sen. Svalt och ljust. Gärna kallt ibland, men inte för många minusgrader utan skydd.

När det gäller fröodling av tvååriga växter så tycker jag det viktigaste andra året är dels att man har bra rötter (eller kålstjälkar) att sätta ut, dels att man har bra jord att sätta dem i, på en plats som är skapligt varm, solig och med bra upptorkning efter regn. Jag brukar bara ge dem lite kompost och lite mulch. I min kompost brukar det ingå aska. Jag brukar aldrig strö aska direkt på jorden.

I äldre svenska handböcker om yrkesmässig fröodling brukar man dock rekommendera kraftiga givor av både naturgödsel och konstgödsel till fröodlingar. Detta kan man pröva om man vill. Dock bör man se upp med alltför drivande gödsling, som troligen kan ge dålig frömognad.

Blåbärsodling är en helt annan sak, som jag inte vet ett skvatt om.

Tack Anders!

Jag bor i zon 2-3 brukar jag säga, Östergötland.
Jag kunde dra upp lätt fjolårets majsrötter nu, men det är för tidigt att börja så än.
Däremot är det dax att börja rensa och göra i ordning för att snart kunna börja.

Jag öppnar växthuset nästa helg för våren ( har nu bara frostfritt vinterförvaring där).
Jag kan gärna sätta rötterna i krukor nu när jag driver upp annat också, så
de får bo ett tag i växhuset.

Aska ska vara bra för blomsättning, men jag har inte tillgång till det.
Vi gödsal med guldvatten och klippt gräs, men jag har  funderingar vad jag skulle kunna ge
tex blåbären och  frödrivande växter något lite extra på ekologiskt väg?

Jag har tidigare haft något konstgjord speciel-gödsel för blåbären, sånt jag fick på köpet när jag köpte plantorna, men det är nu slut.

Så tips för naturgödning för frödrivning och blåbär önskas också....

idalinda

« Svar #11 skrivet: 11 aug-11 kl 13:13 »
Palsternackor får jag så så att det täcker hela tomten om jag vill nästa år.
Vad mcyket det blir!! Några börjar vara heltbruna vissa är fortfarande lite halvvägsmogna.

Morötterna ser lite märkliga ut, så som det skulle finnas någon spindelnät eller annat konstigt på blommorna.

Rödbetan har inte mogna fröer än, men även där verkar det komma miljoner som med palsternackan.

Tyvärr är jag inte säker på vilken sort jag har där, måste kolla om jag odlade bara en sorts palsternacka och rödbeta förra året. Morötter vad det väldigt olika sorter.

SÅ jag kan inte dela fröerna genom Sesam eller här, men nu är det testat i alla fall. Det är roligt och rekommenderas varmt!

Jessica i Småland

• Småland
« Svar #12 skrivet: 11 aug-11 kl 13:45 »
Så avancerat det verkar att odla frön. Jag bara lät några morötter stå kvar i jorden över vintern och i fjol fick jag massor av frön på dessa! Vet inte om de var grobara för maken råkade kasta in hushållspappret jag lagt dem i i kakelugnen :(

Vad är fördelarna med att gräva upp rötterna över vintern? Jag kan förstå om man vill ha dem på en speciell plats eller så men finns det några odlingsfördelar?
Tänkte prova få egna frön igen. Morotsfrön blir det först nästa år.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 11 aug-11 kl 14:18 »
Palsternackor får jag så så att det täcker hela tomten om jag vill nästa år.
Vad mcyket det blir!! Några börjar vara heltbruna vissa är fortfarande lite halvvägsmogna.

Morötterna ser lite märkliga ut, så som det skulle finnas någon spindelnät eller annat konstigt på blommorna.

Rödbetan har inte mogna fröer än, men även där verkar det komma miljoner som med palsternackan.

Tyvärr är jag inte säker på vilken sort jag har där, måste kolla om jag odlade bara en sorts palsternacka och rödbeta förra året. Morötter vad det väldigt olika sorter.

SÅ jag kan inte dela fröerna genom Sesam eller här, men nu är det testat i alla fall. Det är roligt och rekommenderas varmt!

Hej!

Helt OK att börja testa fröodling även om du inte har koll på sort. Men som du märker kan det vara vissa fördelar att ändå hålla reda på detta.

"Palsternackorna" är palsternacksfrö antar jag. Då frösår sig lätt och kan bli lite av ogräs men inte så farligt.

"Spindelnätet" i morotsblommorna är troligen spinn från en larv av ett mott (ett slags fjäril) som äter av fröet. Om du tar isär spinnet hittar du troligen larver som är gula och vita med mörka prickar på sidorna.

Betfrö mognar sent och ibland inte alls.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 11 aug-11 kl 14:20 »
Så avancerat det verkar att odla frön. Jag bara lät några morötter stå kvar i jorden över vintern och i fjol fick jag massor av frön på dessa! Vet inte om de var grobara för maken råkade kasta in hushållspappret jag lagt dem i i kakelugnen :(

Vad är fördelarna med att gräva upp rötterna över vintern? Jag kan förstå om man vill ha dem på en speciell plats eller så men finns det några odlingsfördelar?

Främsta skälet att gräva upp morötterna är att de fryser ihjäl de flesta vintrar på de flesta håll i detta landet. De kan också bli ätna av sork. De kan också slaska och ruttna bort under blötvintrar.

idalinda

« Svar #15 skrivet: 31 aug-11 kl 16:23 »

Det är inte så avancerad,  du har redan fått ett svar varför kan gräver upp rötterna.
Det andra viktiga är att ha tillräckligt många ex av sorten för att undvika " inaveln" , första års fröer kanske
blir helt ok, men om man fortsätter att odla fram fröer av få rötter kan man få dålig kvalité på dom.

Förresten har jag nu 5hundra miljoner palsternackafröer  ;D
Och jag tror att den är egentligen sortäkta, jag hade ju bara en sort som passade på övervintring.
Får funderar vad jag ska odla fram nästa år!

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser