Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiskt Hönsfoder  (läst 12254 gånger)

Finnerödja

• Närke
Ekologiskt Hönsfoder
« skrivet: 28 mar-11 kl 10:41 »
Jag skulle vilja gärna har ekologiskt hönsfoder. Vet ni var jag kan köper sådana??   ???

Steffanie

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Ekologiskt Hönsfoder
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 11:03 »
Sundfor Värp heter det o finns på Granngården.

Det är det enda som jag hittat, tyvärr. Jag hade gärna köpt ett ekologiskt koncentrat eftersom vi har spannmål själva.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

challe:)

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 11:06 »
fodercentralen har det heter ekologist ;)
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 28 mar-11 kl 11:10 »
fodercentralen har det heter ekologist ;)

Tittade på deras hemsida men hittade inget...? Vart köper du?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

johe71

« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 13:17 »
Billigast och bäst är väl att köpa några säckar spannmål från närmaste ekobonde.

så länge ekobonden inte riskerar att bli av med några av sina EU-stöd om han blir "påkommen".... bonden måste ju vara registrerad foderföretagare för att få sälja foder, och allt foder som säljs som foder till fjäderfä måste vara värmebehandlat i en godkänd utrustning... (har ingen koll på hur mycket de kollar, men man har ju läst på forumet och i tidningar om bönder som blivit av med stöd för saker som känns som mindre fel)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 13:20 »
Vad? Spannmål måste inte vara värmebehandlat för att få ges till fjäderfä vad jag vet. Den spannmål som säljs på t ex granngården är inte värmebehandlad.

Det är matrester som måste vara värmebehandlat för att man ska få ge det som foder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 13:30 »
Vad? Spannmål måste inte vara värmebehandlat för att få ges till fjäderfä vad jag vet. Den spannmål som säljs på t ex granngården är inte värmebehandlad.

från reglementet
"Alla foderblandningar till fjäderfä skall värmebehandlas (minimum 75°) för att eventuella sjukdomsframkallande mikroorganismer ska avdödas. Enda undantaget är egenproducerade vegetabilieprodukter, t ex spannmål."

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 28 mar-11 kl 13:34 »
Jo, men ren spannmål är ingen foderblandning. För att vara en blandning krävs att det ska vara mer än en ingrediens. Jag ska hämta foder imorgon, och kan kolla med dem. Men jag är övertygad om att spannmålet inte är värmebehandlat. Detta eftersom det gror väldigt bra om hönsen skulle missa att äta något korn.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

« Svar #8 skrivet: 28 mar-11 kl 13:43 »
Jo, men ren spannmål är ingen foderblandning.

du har en poäng, men samtidigt så tar de upp egenproducerat spannmål som enda undantaget vilket gjorde att jag tolkade det som att det gällde övrigt spannmål..... så det är möjligt att jag har tolkat fel

hittade dock följande paragraf i SJVFS 2005:33 Saknr M39
Citera
17 f § För att släppa ut foderråvaror på marknaden i form av inte värmebehandlad
spannmål till fjäderfäbesättning erfordras särskilt tillstånd från Jordbruksverket.
(SJVFS 2005:33).

och det är inte alls otroligt att tex granngården har nämnda särskilt tillstånd....

Vurre

« Svar #9 skrivet: 28 mar-11 kl 16:34 »
Fast närmaste kan ju finnas måååånga mil ifrån...

Har man Finnerödja som nick bör det nog inte vara så långt. För visst finns det ekobönder i norra skaraborg?

så länge ekobonden inte riskerar att bli av med några av sina EU-stöd om han blir "påkommen".... bonden måste ju vara registrerad foderföretagare för att få sälja foder, och allt foder som säljs som foder till fjäderfä måste vara värmebehandlat i en godkänd utrustning... (har ingen koll på hur mycket de kollar, men man har ju läst på forumet och i tidningar om bönder som blivit av med stöd för saker som känns som mindre fel)

Förutsatt att man tar upp det i bokföringen. Att sälja några säckar spannmål vid sidan av har ingen dött av.
snus? vad är priset på en pris?

Finnerödja

• Närke
« Svar #10 skrivet: 28 mar-11 kl 18:20 »
Tack för så många svara. Jag skå kolla om det finns nån bonde som säljer något. Jag trodde inte att grangarden har eko-hönsfoder. Jag är säkert att jag frågade och dem sa nej men nu har dem det i alla fall.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 mar-11 kl 22:09 »
Vi tittade på granngården ekologiska foder och det innehöll fiskmjöl. Vi köpte det inte eftersom fiskmjölsproduktionen verkar vara allt annat än miljövänlig, men jag har hört någonstans att fiskmjöl i foder kan ge en bismak om man har höns som lägger bruna ägg. Det är mycket möjligt att jag har fel, kommer inte ihåg var jag läst eller fått reda på det om fisksmaken på äggen...

johe71

« Svar #12 skrivet: 29 mar-11 kl 08:02 »
men jag har hört någonstans att fiskmjöl i foder kan ge en bismak om man har höns som lägger bruna ägg.

från jordbruksverkets publikation "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"

Citera
Fiskmjöl ingår som ett viktigt proteintillskott i kommersiella foderblandningar till ekologiska höns. Ett problem med att utfodra fiskmjöl till höns är risken för fisksmak på äggen, och av det skälet bör andelen fiskmjöl i fodret begränsas till maximalt 5–6 procent. Många fiskallergiker vill köpa ägg värpta av höns som inte utfodrats med fiskmjöl.

så för mycket fiskmjöl kan ge fisksmak oberoende av äggfärg.... detta återfinns i samma publikation om bruna ägg och fisksmak

Citera
Man brukar betrakta rapsmjöl som ett av de viktigaste svenskproducerade proteinfodermedlen, men de har begränsad användbarhet i just äggproduktion genom att det orsakar fisksmak i bruna ägg.

Janne B

• Den som ej gör några misstag gör oftast ingenting
    • Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 04 sep-14 kl 20:41 »
Nu har jag hittat kravmärkt foderkoncentrat Edel Harmoni Värpa Mix från Dalviks kvarn eller Fodercentralen om det är någon som är intresserad.

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #14 skrivet: 21 okt-14 kl 10:20 »
Någon som ger sina höna Harmoni Värpfoder? Kravmärkt hönsfoder.

Ghjert

• Man med fru och två barn.
    • Blekinge
« Svar #15 skrivet: 23 nov-14 kl 14:01 »
Hej.

Vad menas med eko foderkoncentrat. Är detta ett fullgott foder till hönsen. Jag köper sund plocka från Granngården som är ekologiskt värpfoder, men frustreras något över att det blir mycket mjölrester.
Om det finns ett fullvärdigt foder i Sverige eller EU som är ekologiskt och består av hela kornprodukter vilket skulle ge mindre spill vore jag intresserad!
Intresserad av Ölandshöns, Bronskalkoner och ekologisk och fairtrade livsstil. Bor f.n. i lägenhet, men drömmer om hus med stor tomt där höns, kalkoner, barn och vuxna kan leka loss. Vi är sommarölänningar och känner starkt för denna underbara ö, försöker ha sommarhöns och ev. sommarkalkoner årligen

Janne B

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 11 jan-15 kl 21:19 »
Hej.

Vad menas med eko foderkoncentrat. Är detta ett fullgott foder till hönsen. Jag köper sund plocka från Granngården som är ekologiskt värpfoder, men frustreras något över att det blir mycket mjölrester.
Om det finns ett fullvärdigt foder i Sverige eller EU som är ekologiskt och består av hela kornprodukter vilket skulle ge mindre spill vore jag intresserad!

Ja det är ett fullgott foder som jag förstår det.
Koncentratet är till för dem som har eget foder själv (havre, korn el vete) eller köper billigt från någon bonde. Sedan blandar du det 50/50 = klart att utfodras och mycket billigare än att köpa på granngården. Jag betalar 9,15:- för koncentratet o 2:- + moms för kornet vilket ger ett kilopris på 5,75+ moms ex frakt. Granngården tror jag tar 10,80+moms.
Det är inte alltid lätt och få tag på då det bara tillverkas några gånger/år eller om jag vill beställa en hel pall 480Kg.

Janne B

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 12 jan-15 kl 09:09 »
Någon som ger sina höna Harmoni Värpfoder? Kravmärkt hönsfoder.

Jag ger dem detta och det fungerar kanonbra, brukar annars ge dem Harmoni värpa mix (foderkoncentrat) när jag får tag på detta. Det blandas 50/50 med eget spannmål men det tillverkas bara några gånger per år om du inte vill köpa en hel pall 480Kg.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #18 skrivet: 12 jan-15 kl 10:48 »
Vi ger harmoni värp mix och är väldigt nöjda.  :)
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Johan Eklund

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 27 feb-15 kl 09:29 »
Granngården har två KRAV-märkta ekologiska hönsfoder från och med i vår. Ett för värp och ett för kycklingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser