Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta Fårskinn  (läst 5143 gånger)

toml

• Medelpad
Tvätta Fårskinn
« skrivet: 26 mar-11 kl 11:41 »
Hej, har sökt lite på forumet men inte hittat något gällande just det jag söker.
Kan börja med att ge lite bakgrund till det hela så ni förstår vad som hänt; Jag är en 16-årig kille som förra veckan skulle ut och angla med mina vänner, transporten skulle ske genom skoter. Jag hade med mig en skoterkälke i vilken jag hade vår fårfäll. Efter anglingen så lämnade jag släden hos min kompis, med mörtarna i botten på släden och fällen ovanpå dem. Fällen låg därefter ute i en vecka och blev både blöt och illaluktande av mörtarna, den här fällen är väldigt viktig för min pappa eftersom den kommer från hans föräldrar, och den är därför viktig också för mig.
Det stora problemet med fällen är att det är helt omöjligt att tvätta den i tvättmaskinen, jag uppskattar att den har måtten 2*2m och den väger cirka 20kg. Skulle bli innerligt glad om ni kunde ge mig något råd eller tips på hur jag ska få bort mörtlukten eller om fällen ens går att rädda!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Tvätta Fårskinn
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 12:41 »
Tvätta den för hand med shampo i en balja. Beror också vad den är garvad med iofs.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 15:51 »
Har ni snö och kallt fortfarande? Lägg den i så fall med fällsidan ner mot snön, helst puder/lössnö och låt den ligga så några dagar. Skaka sen bort snön och annat skräp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 08:40 »
Eftersom fällen är från dina farföräldrars tid så är det troligt att den är beredd med alun eller fett.
Då räknas dom som "icke tvättbara".
D v s alunberedda skinn kan lösas upp helt i vatten. Jag har testat provbitar och fått ta upp dem med hålslev.
Fettberedda skinn kan  tvättas i såpvatten. Men efterbehandlingen fordrar samma åtgärd som vid mjukgörning av nyberedda skinn.
Jag tror inte att folk i gemen varken har tid, ork eller de redskap som behövs.
Mitt tips blir att söka upp en kemtvätt som tar emot skinn. Jag har själv lämnat in en fäll för rengöring.
Den blev "som ny".

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser