Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrattduva eller turkduva?  (läst 4245 gånger)

birdie

• Småland
Skrattduva eller turkduva?
« skrivet: 24 mar-11 kl 23:14 »
Hej Jag är en fågelskådare som funderar lite på en observation gjord idag. Om ni tittar på bifogad bild så ser ni en fågel som jag artbestämt till turkduva. Men det har kommit kommentarer om att det kan vara en skrattduva. Vad tror ni? Fågeln sitter under en bänk på en rastplats utanför Växjö. Den upplevdes som väldigt orädd. Satt och putsade sig trots att vi var flera stycken som tittade på den. Kan det vara en rymling?

Tack för hjälpen!

Intricate

SV: Skrattduva eller turkduva?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 09:07 »
Jag gissar på skrattduva på grund av beteendet och sen känns den mindre och rundare än en turkduva...men jag är inte alls säker

Alba

• Södermanland
SV: Skrattduva eller turkduva?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 11:25 »
Svårt! Har googlat lite på dessa två arter. De är ju oerhört svåra att skilja på , i alla fall för mig som inte är någon "hårdskådare".

Det kan vara en rymling baserat på beteendet. Men det kan också vara en vild turkduva som inte är riktigt i form. Vilda fåglar som lider av skada och/eller sjukdom uppfattas ofta som tama/orädda när man står och tittar på dem.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare (1 dolda)
Staem, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser