Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utomjordisk nyzeeländsk spenat?  (läst 5281 gånger)

kanatlia

Utomjordisk nyzeeländsk spenat?
« skrivet: 24 mar-11 kl 10:46 »
Satte lite nyzeeländsk spenat i förrgår, och efter bara två dagar har jag fått upp en grodd på nästan 5 cm! Den är lila/mörkröd.
Är det spenaten eller har jag fått med något annat kul i jorden?

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
SV: Utomjordisk nyzeeländsk spenat?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 17:34 »
Det är nog en Alien av nåt slag. Nyz. spenat brukar ta lite tid på sig. Men spar den - det kan vara sommarens snyggaste växt som är på gång!  ;)

kanatlia

« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 18:55 »
Ja, det blir onekligen spännande att se! Brukar grodden ha en viss rödlila nyans annars?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 19:01 »
Inte vad jag kan minnas. Troligen är det en annan växt, antingen har det varit fel frö i påsen eller så har fröet kommit med jorden. Nyzeeländsk spenat brukar vara långsam med att komma upp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 19:24 »
Jag odlade nyzeeländsk spenat i somras. Och den var väldigt lätt att odla. Dock tog det just tid i början. Vad jag förstod för sent med den var att jag skulle ha toppat den i tid, kanske när det bara var 10 - 20 cm lång för att få den att förgrena och växa bättre till en mer buskig planta. Kanske elementärt men den lärdomen tar jag i alla fall med mig till den nya odlingssäsongen.

kanatlia

« Svar #5 skrivet: 29 mar-11 kl 11:19 »
Tack för tipset tuulis!

Jag funderar på om det är svinmålla jag fått upp, har för mig att den brukar vara rödlila?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 29 mar-11 kl 18:22 »
Nej, svinmålla är grön. Trädgårdsmålla finns i både grön och lila, det finns nog några andra mållor som är lila också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 mar-11 kl 21:45 »
Nej, svinmålla är grön. Trädgårdsmålla finns i både grön och lila, det finns nog några andra mållor som är lila också.

Små groddplantor av svinmålla är lila på undersidan av hjärtbladen och gröna på ovansidan.

Helgröna som större.

Jag vet av erfarenhet, sådde nåt som skulle vara lite lilaaktigt under bladen, jag rensad noga-noga-noga allt eftersom och efter några veckor stod jag där med en hel pallkrage full av svinmålla och hade rensat bort allt jag sått.  :-[

kanatlia

« Svar #8 skrivet: 10 apr-11 kl 14:39 »
Ja, det verkar vara en målla...

Hursomhelst, har nu en annan fråga om denna utomjordiska spenat! Jag ber om ursäkt ifall detta är jordens dummaste fråga, men; från några av fröna jag satt har det kommit två spröt/groddar. Det jag undrar är ifall det är så nyzeeländsk spenat växer, att det är en planta som ser ut som två eller om det är tvillingar eller nåt sånt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser