Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behövs i hagen till får/getter ?  (läst 1989 gånger)

Flisa

• Dalarna
Vad behövs i hagen till får/getter ?
« skrivet: 23 mar-11 kl 21:36 »
Jag har ju läst om ligghall och diverse utfordringsgrejor, men hur bör hagen egentligen se ut ? Vi har en slänt 100x50 meter som är full med sly och lite gräs och hallonsnår och stenbumlingar, det avverkades för fullt av förra ägaren till huset sommaren 2009, så det spretar överallt + att en del småbjörkar ligger kvar, kanske ett hundratal lite här och där >:D vi vill inte att det ska växa upp och min fundering är om det skulle kunna gå att ha får elt. getter där. Det går ju att ta sig fram, framförallt nu när det inte är nå blad på någonting. Hur går man annars tillväga, det växer ju nåt förbannat mycket.......... >:(  Om det skulle gå att ha får, hur många kan man ha då på den ytan ? Jag kan nämligen få låna ett gäng över sommaren, så vi kan känna oss fram. Mycket funderingar från en total novis på området  :D /Flisa
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

vallhunden

• Västergötland
SV: Vad behövs i hagen till får/getter ?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 08:37 »
Om det ligger ris kvar, så måste du samla ihop det och ta bort det. Min erfarenhet är att får inte vill sticka ner huvudet i ris för att beta. De vill se vad de äter ;D

50X10 ha är inte mycket för får. Kanske du kan ha tre stycken där i perioder i sommar, men du behöver annat/bättre bete till dom däremelllan. Min erfarnehet är att får gärna betar sly, men inte tidigt på våren...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 10:35 »
Håller med vallhunden.
Även om man i "folkmun" säger att får och getter är bra sly-röjare,så betyder det inte att de röjer.

Har vid flera tillfällen sett lånade djur stå i hagar som ska "röjas" ....när hösten kommer är de i regel så magra att man undrat varför ingen reagerat.

Röj hagen fr sånt som redan är dött,det äter dom knappast,och som vallhgunden skrev,de behöver bete..

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ulfg

« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 20:25 »
Köpa en röjsåg istället? Den dricker bensin och behöver inte svälta mellan varven.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 20:53 »
På en mark med stort restaureringsbehov kan betesdjur som får och getter göra stor nytta. Men då får man ha annan mark som är deras huvudsakliga bete och korta perioder flytta djuren till restaureringsmarken. Idealet är att man kan ha ett mycket hårt betestryck så att de äter upp på några få dagar. 20 vuxna får i 2-3 dagar på din halva hektar och sen flyttas djuren till bättre bete. Man kan gärna upprepa proceduren flera gångar under säsongen när det som finns växt till sig. Om det ligger gammalt ris på marken behöver man ta bort detta (enklast på våren innan gräs mm växer upp) innan betessläpp och senare på sommaren typ får man komplettera med manuellt arbete/putsning med röjsåg av det som djuren ratar.  Och efter några år kan man ha ett hyffsadbete

Att ha får på denna mark en längre period/över sommaren låter olämpligt (om jag förstått din beskrivning av marken rätt).  Som någon annan skriver är det för dålig mat åt dom. 

Även om det hade varit ett bete i bättre skick hade det varit olämpligt att släppa samma flock får där hela sommaren eftersom det på en viss areal vill finnas nästan dubbelt så mycket mat under juni som under augusti (ett normalt år, beror på vädret förstås) Om antalet får passar för augusti då räcker inte djuren till i juni och då förväxer betet (funkar om det är en mark som går att putsa med betesputs dock) och har man så mycket får att dom hinner äta av tillväxten i juni då finns det inte alls mat nog i augusti (kan lösas genom att flytta en del av flockan någon annanstans när betet trytar). 

Ett bete är inte en förvaringsplats utan färskvara. Det ska alltid finnas tillräckligt med spätt (inte förväxt) bete för djuren om det ska bli bra.

Flisa

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 21:01 »
ÅÅÅh vad jag är glad att jag hittat hit till Alternativ, så otroligt mycket kunniga människor, tack.
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser