Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekännelsetråden ;-)  (läst 17280 gånger)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #20 skrivet: 25 jul-06 kl 05:04 »
Jag förmodar att du har rinnande vatten inne  ::)
Ja, vanligtvis både varmt och kallt. I dagsläget uppvärmt av propan men förhoppningsvis med ved innan nästa vinter.

Sommarens ihållande regnstormar har dock fått trekammarbrunnen att svämma över så tillsvidare diskar vi utomhus. Vilket inte är något större problem så här års.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Suresh

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #21 skrivet: 25 jul-06 kl 07:26 »
Kolla gärna Wikipedian på Dietch - Amishfolkets hemspråk - om ni är intresserade av kombinationen mellan högteknologi och traditionellt jordbruksliv.

De kanske närmar sig en hållning där teknologisk utveckling i sig är av ondo, utan att en del av tekniken som ersätter det vardagliga manuella arbetet med fossila bränslen är det.
« Senast ändrad: 25 jul-06 kl 07:39 av Suresh »

Linda Y

  • Inlägg: 32
    • Lappland
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #22 skrivet: 25 jul-06 kl 10:08 »
Tja, för mig är det utan tvekan frysen. Där hamnar en massa bär och mat till vintern, på vintern skulle vi dock klara oss utan den, då är det nog flispannan och pumpen som kör runt varmvattnet som jag inte skulle vilja vara utan.
De flesta andra teknik är nog nåt som underlättar vardagen eller stjäl tiden, som datorn och internet  ;) Skulle ju kunna göra nåt mycket nyttigare än att sitta här  :-\

memma

  • Inlägg: 347
    • Uppland
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #23 skrivet: 27 jul-06 kl 00:45 »
Innan jag fick barn hade jag svarat stereon men nu hinner jag ändå nästan aldrig lyssna på musik så...
Tvättmaskinen kanske... tänk vad dom fick gno förr...
Symaskinen.... Fast jag skulle ju kunna köpa allt färdigt. Det beror liksom på utgångspunkten, fabulera att jag bara får använda en teknisk pryl i resten av livet...
Klockan gillar jag oxå skarpt, den inger mig en känsla av kontroll.
Dushen är ju underbar, speciellt på vintern.
Inte lätt, å skulle elen försvinna så skulle man nog ändå inte få välja.
Tänk det var inte länge sedan människorna levde utan alla våra förenklande moderniteter, inte ens för hundra år sedan fanns elen i var familjs hus.
Ska bli spännande å se vad vi får behålla och har råd att behålla i framtiden.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #24 skrivet: 27 jul-06 kl 10:10 »
Nä det var inte längesedan vi levde utan el, när Gudrun drogfram här så var vi utan el i 18 dagar. Före det så har jag pratat om att jag skulle kunna leva utan el men efter gudrun så nänä. Sommartid jodå inga problem men vinter nä. Bara hålla huset varmt med ved-spisen tog hela dagen. korna och hästar som ska ha vatten, mocka i mörker för att inte tala om att mjölka när man inget ser. Jag vill ha el och gärna diskmaskin,tvättmaskin, assistenten,spis,kyl-frys i köket. Sedan tycker jag att jag blivit väldigt utåtriktad tack vare internet och det får jag tacka ungarna för.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #25 skrivet: 31 jul-06 kl 07:42 »

Diskar man undan i takt med att man använder köksverktygen så slipper man se disken som särskillt betungande.

Men det är ju just det, att då får man ju jämt stå där o slabba och plocka.  :P Jag avskyr hjärtligt allt hushållsarbete och hade jag varit tillräckligt bemedlad hade jag lejt bort all disk och tvätt och städning. Gärna matlagningen med. I alla fall en gång om dagen.

Jag fattar att andra inte helhjärtat HATAR att diska, men så är det för mig. Jag tänker bara arga tankar när jag diskar (och klipper gräs, men det slipper jag i år tack vare torkan) Nej, nu kan jag slänga in allt i maskinen, sätta på den och gå och göra något som jag o barnen blir glada av istället. Läsa en bok, baka en kaka eller leka i trädgården...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #26 skrivet: 31 jul-06 kl 13:27 »
Får nog hålla med git där om elen, var själv "bara" utan ström i 6 dagar efter stormen (däremot var telefonen borta i 32 dagar  :-\ ) , och det gick rätt bra den lilla tidsrymden, och jag har inga stordrickande nötkreatur som måste bäras vatten till. Men nog är det skönt att kunna vrida på kranen...och vips! kommer det vatten (bara kallt, men ändå), eller trycka på en knapp så blir det ljust, eller sätta sej vid datorn en stund, eller ringa en kompis.

En annan sak jag inte kan klara mej utan är vedspisen! Den är min varmvattenberedare, min värmekälla, mitt matlagningsverktyg, min brödrost m.m. Utan den vore min tillvaro rätt konstig.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #27 skrivet: 31 jul-06 kl 13:56 »
Skall man tala om riktigt basala "nyttoprylar" så har vi tidvis varit utan fungerande kök pga ombyggnationer/renoveringar/katastrofer. I mitt tycke är det besvärligare att undvara avlopp än rinnande vatten.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #28 skrivet: 31 jul-06 kl 15:09 »
Nu när denna tråd gått ifrån högteknologi till lågteknologi, så stämmer jag in med min lilla mjölkhink för getter. Lagom hög mot klövtramp, lagom vid mot ikullspark och det halvmåneformade locket skyddar mot skräp i mjölken medans man håller på.

Ulric Eriksson, jag håller med dig om avloppet.

Och när det gäller onödig högteknologi. Så väljer jag ännu en gång, min popcornmaskin  :-[
« Senast ändrad: 31 jul-06 kl 15:11 av Gruff »

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #29 skrivet: 31 jul-06 kl 16:45 »
Skall man tala om riktigt basala "nyttoprylar" så har vi tidvis varit utan fungerande kök pga ombyggnationer/renoveringar/katastrofer. I mitt tycke är det besvärligare att undvara avlopp än rinnande vatten.
Att inte kunna hälla ner gråvatten och skit i ett hål inne i huset utan att få gå några extra steg och göra det utomhus ser jag inte som speciellt jobbigt.
Men frugan och ungarna skulle nog ta ditt parti i frågan ;).

En annan sak jag skulle sakna är motorsågen. Det går åt alldeles för mycket energi att yxfälla träd än vad jag känner mig bekväm med.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #30 skrivet: 31 jul-06 kl 17:04 »
Att inte kunna hälla ner gråvatten och skit i ett hål inne i huset utan att få gå några extra steg och göra det utomhus ser jag inte som speciellt jobbigt.

Kanske det, men jämför: Inkånkandet består av att fylla en eller flera dunkar och bära in, klart! Sedan förbrukas det en skvätt i taget och står antingen kvar och slabbar eller så får man bära ut det en skvätt i taget.
« Senast ändrad: 31 jul-06 kl 17:09 av Ulric Eriksson »

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #31 skrivet: 31 jul-06 kl 17:20 »
Kanske det, men jämför: Inkånkandet består av att fylla en eller flera dunkar och bära in, klart! Sedan förbrukas det en skvätt i taget och står antingen kvar och slabbar eller så får man bära ut det en skvätt i taget.
Jo men ut måste man ju ändå för andra sysslor, så det är ju bara att ta med slabbslatten i farten.
Jag håller med om att ett toalettavlopp är väldigt underlättande (uppskattar inte alls att bära skit och göra rent pottor och skithinkar), men vatten för disk, tvätt och annat stör mig inte. Det gör ju dessutom att man använder betydligt mindre vatten om man inte använder vattenledningar och kranar vilket jag är säker på gynnar oss alla i längden.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #32 skrivet: 12 aug-06 kl 16:56 »
Min röjsåg. Granplantorna får ljus, hallonen blir plockbara, stenarna syns, terrängen blir mer framkomlig och jag får leka Terminator! Är mycket förtjust i gräsklipparen också. Och min hushållsassistent med köttkvarn.

/Valma
« Senast ändrad: 12 aug-06 kl 18:30 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #33 skrivet: 12 aug-06 kl 18:17 »
DISKMASKINEN!!! Har ganska nyligen införskaffat diskmaskinen och jag säger bara att jag gärna skulle vara utan både dator, tv, symaskiner, elspis och micro om jag fick väl ja mellan dem o diskisen. Jag hatar  hjärtinnerligen allt hushållsarbete så detta kom som en räddande ängel för oss. Min sambo delar nämligen samma känslor för det husliga, så vi gör inte så mycket hemma.

Annat jag helst inte skulle vilja vara utan:  

Dammsugaren (fast den skulle man ju kunna ersätta med sopborste+mopp. Men det skulle ta sån tid.

Tvättmaskinen

Kyl och frys

Bilen. (Fast vi har två, så en skulle man nog kunna
vara utan)

Brödrosten och vattenkokaren.

(Fast det är klart, skulle verkligen elen tryta skulle jag kunna dumpa brödrosten. Men det är GOTT med rostisar.)

Telefonen

Radio.

Låter ju alternativt...

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #34 skrivet: 12 aug-06 kl 18:34 »
Jag skaffade en dator och bredband för ett par veckor sedan, efter att ha varit utan i 1,5 år. Nu kan jag surfa när jag vill. Tidigare har jag gått till biblioteket för att låna dator. Men sen jag upptäckte alternativ.nu, för ett år sen, så räckte inte lånetiden av dator till längre eftersom det finns så mycket att läsa på dessa sidor. Tiden flyger iväg. Så jag erkänner att just nu så kan jag inte vara utan den.

I framtiden, i timmerstugan utan el, så finns den inte med utan då får jag åka till närmaste bibliotek för att surfa.
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #35 skrivet: 12 aug-06 kl 19:31 »
Halaj!

Min Mantis!

Det kan tyckas att det är en lyxartikel för gamla tanter som inte orkar gräva, och det kanske det är också, men dj-ar vad den har hjälpt mig i min total garden makeover! En ulv i fårakläder är vad den är.

Ut med ogräs och blomster och in med sådant som går att äta!

Det där med avlopp förresten, är det inte något man har i lägenheter och villakvarter?
Något sådant har inte jag här inne i skogen och jag saknar det inte heller.
När slaskhinken är full så hivar jag ut innehållet på gräsmattan.

//T

SvenS

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #36 skrivet: 12 aug-06 kl 20:03 »
propanflaskor till köksspisen.
Julas vedkamin "fisken" har en värmeplatta, då kan man värma upp diskvatten samtidigt. Duschvatten/Tvättvatten ävenså under vintern. Till nästa sommar är en utedusch inplanerat, en svart säck med vatten som värms av solen och luften. En termometer visar när det är riskfritt att ta sig en dusch utan att riskera skållning..
Vill ha en kyl, men den kommer aldrig att stå inne. Den kommer att stå ute under vintern då kylan är gratis. Under sommaren lagrar jag inga färskvaror som inte går att äta samma dag.

Vedkaminen för att snabbt få värme, och propanvärme som får gå på natten, då man inte orkar stiga upp och lägga klabbar i  kaminen.

Eftersom jag kommer att bo i vagn så ska jag investera i 12volts system med både Sol och vindkraft som får driva laptopen,belysningen och Tv:n.
Ett dieselaggregat som backup och för att driva vissa maskiner man behöver använda då och då.
Framtida utlägg för boende och drift (inkl.värme) : under 1000:-  p. månad .

En grej jag inte klarar mig utan : Mixern . För att göra gazpacho och juicer av färsk frukt och bär.


Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #37 skrivet: 12 aug-06 kl 20:04 »
Halaj!

Min Mantis!

Det kan tyckas att det är en lyxartikel för gamla tanter som inte orkar gräva, och det kanske det är också, men dj-ar vad den har hjälpt mig i min total garden makeover! En ulv i fårakläder är vad den är.

Ut med ogräs och blomster och in med sådant som går att äta!

Det där med avlopp förresten, är det inte något man har i lägenheter och villakvarter?
Något sådant har inte jag här inne i skogen och jag saknar det inte heller.
När slaskhinken är full så hivar jag ut innehållet på gräsmattan.

//T
Trekammarbrunn eller septik kan man gräva ner vart som helst. Men det är egentligen bara ett jävla besvär med skiten, min är igenslammad för tillfället och måste grävas upp (sugluckan) och sugas ur vilket kostar en massa tid och pengar. Bodde jag själv skulle jag tveklöst skippa avloppet, använda dasset mer och låta diskvattnet gå ut på gräsmattan, men nu gör jag inte det.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #38 skrivet: 12 aug-06 kl 21:09 »

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #39 skrivet: 13 aug-06 kl 18:14 »
Min bakmaskin!
...skulle jag klara mig utan, men vill inte klara mig utan.
« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 18:14 av VildaHilda »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 4 användare (3 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser